Lekkende Aprillia pegaso 650 1995 - wat te doen?!

kaasstad

Rookie
13 sep 2015
19
0
Beste forum leden,

Sinds kort ben ik in het bezit van een aprillia pegaso 650 uit 1995. Blijkt echter dat het blok aan de onderkant zeikersnat is na gebruik. Nu kan ik zelf wel wat, maar weet ik even niet meer wat te doen. Mijn bevindingen..;

Foto720-7QNDJHLM.jpg


Dit is wat ik aantref bij het luchtfilter. Het filter zelf is trouwens erg nat. Het van afvoer buis geimproviseerde ding zit aan het luchtfilter vast en loopt later weer verder tot onder de motor. In het buisje staat een laagje, gek genoeg, bruinige benzine. Het buisje zelf lekt een klein beetje. Lijkt mij dat de kabel gewoon direct op het filter hoort te zitten..



Foto540-8G7DAMZ8.jpg


Foto540-S3SMWGKN.jpg


Foto540-K4TH6HVY.jpg


Hier lijkt, volgens mij, de echte lekkage vandaan te komen. Weet niet wat het doet, maar de kabel loopt naar de teller unit. Heb alles al goed aangedraaid, maar tevergeefs.


Foto540-ND8O8KNK.jpg


Hier druppelt een heel klein beetje blauwige vloeistof uit, koelvloeistof? Alles aangedraaid, ook geen succes.



Moet erbij vertellen dat de vorige eigenaar, naar eigen zeggen, de motorolie recent had ververst (deze loopt in het frame geloof ik), misschien wel teveel. Inmiddels is deze wel goed op peil. De motor lekt na het rijden, drupt na in de schuur. Na een paar dagen lijkt het druppen dan ook op te houden.



Hoor graag of er iemand mee bekent is en / of tips heeft, alvast bedankt!!
 
Laatst bewerkt:
heb weinig verstand van de techniek , weet wel dat er een rotax blokje inzit wat bijv. ook in de BMW 650 gebruikt werd dus of op het aprilia-riders.nl forum of op het bmw forum weet wellicht iemand wat...
suc6
 
Zijn de ontluchtingsslangen en kleppen..
Komen van t carter, luchtfilter en carburateur.
Ook checken of t niveau vd olie wel goed is...
Teveel olie moet ergens heen.. vaak via t egr circuit naar luchtfilter..
 
Laatst bewerkt:
Je hebt volgens mij 2 problemen:

1. Er lekt benzine in het luchtfilterhuis. Dat hoort niet zo. benzinekraan is lek en de vlotternaald/zitting is niet meer goed. Ik ken de Pegaso niet goed, maar die grijze buis en slangen lijken me niet origineel.

2. Er lekt motorolie. Je moet uitzoeken waar vandaan.

Er drupt nog wat koelvloeistof, dat is niet goed, maar geen drama. Verder is dat de snelheidsmeterkabel of de toerentellerkabel. die kun je gewoon vastzetten.

Zoek een werkplaatshandboek en instructie boekje en verdiep je er wat verder in. Heb je geen technisch inzicht en/of geen gereedschap, dan kun je beter naar een goede monteur gaan.
 
Laatst bewerkt:
Dat grijze ding is PVC dat voor afvoeren gebruikt wordt...iemand heeft zelf een reservoir gemaakt voor de aftap van de airbox of de carterventilatie...

Blauw is koelvloeistof, dat ding dat je op de foto ziet is je waterpomp.

De kabel is waarschijnlijk de km-tellerkabel.

Als je die aandraait en er komt toch olie uit zou je thread-sealer kunnen gebruiken.
 
@ patrickZ

Oke, heb deze inmiddels denk gevonden, volgend weekend eens loshalen en schoonmaken!

@ Zeroground

Dat van de vlotternaald / zitting heb ik hier een daar op internet betreffende benzine / olie in het luchtfilter vaker voorbij zien komen, dat word carburateurs schoonmaken, wie weet.

@ halflive

Denk dat de slang van het carter even een andere slang in kwestie is, deze slang loopt, zonder toevoeging van het 'potje' tot onderaan het blok, als afvoer van het luchtfilter. Deze is doorgehaald en hier is het potje aan toegevoegd.

@ bluesrider

Zitten volgens mij goed, zal alles nog eens nalopen

@ buellbloke

Oke, enig idee waarom deze extra aftap nodig is? Zou ik deze na het nalopen van de vlotter ed gewoon kunnen verwijderen en de slang direct kunnen aansluiten op het filter? Dank voor de uitleg van de waterpomp, blijf dat druppen nog even aankijken. De kabel blijkt voor de toeren te zijn, word dan denk thread sealer, bedankt voor de tip!


Van de week weer werk, rustig aan wat sleutelen en volgend weekend wat meer werk hieraan. Hartelijk dank allemaal voor de tips ed, op het aprilia forum is nog geen enkele reactie. Thanks!
 
Die aandrijving van je km teller zit ws een klein keerringetje in die lekt.
Koelvloeistoflekkage lijkt de seal van de waterpomp te zijn.
Dat pvc potje is verdacht,lijkt erop om olie op te vangen die de motor eruit gooit.
Benzine lekkage is al genoemd,ik heb zelf eens een bmw gehad met hetzelfde blok en daarvan was een o-ringetje lek die om de vlotternaaldbuis zit.

Edit,weet je zeker dat de aandrijving voor de toerenteller is?Hij lijkt op de versnellingsbak te zitten bij de uitgaande as.Dan kan het geen toerentelleraandrijving zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als het de pakking is wil ik deze wel vervangen. Kwestie van de bouten losdraaien en achteraf de koelvloeistof weer aanvullen? Nu vind ik zo gauw geen losse pakking voor deze, vloeibaar pakking of iets wat ik aan de buitenkant er zo tegenaan kan smeren? Of wellicht tips voor een goede leverancier? Kom zelf uit Alkmaar, heb geen moeite met internetbestellingen.. Mocht volgend weekend blijken dat dit het o-ringetje is, lijkt dit me dan wel vrij universeel verkrijgbaar. Het evt. lekke keerringetje is dat met een thread sealer op te lossen, of moet er iets vervangen worden.

Bedankt!




p.s. Wat betreft de toerenteller ben ik niet zeker, maar er loopt wel een aparte draad naar een kilometer aandrijving aan het voorwiel, zo ben ik er vanuit gegaan dat de andere voor de toeren zal zijn..
 
Laatst bewerkt:
Waterpomp is geen kwestie van een pakking,maar de seal,dat is een soort van keerring die achter het waaiertje zit.Daarvoor moet je de pomp uit elkaar halen,is heel simpel.

Die telleraandrijving zit ws in het blok geschroefd,als je die eruit haalt,kun je het keerringetje er uit pulken.
 
Ik had geen zin om het zelf uit te leggen dus hier heb je een copy/paste:

The problem of a coolant drip out of the weep hole under the water pump is a well documented and common occurance with the Rotax 650 single. BLAEST mentioned a shaft and two seal earlier. This is the water pump impeller shaft and one oil seal & one water seal. Between these two seals is a small void where the weep hole is. If either seal leaks, the drip can be seen at the weep hole. Typically, it is the coolant water that leaks and the problem has two causes. First, the water pump shaft is not hardened sufficiently or chromed and, over time, the seal wears a groove into the shaft. This makes the shaft smaller in diameter thus reducing sealing. Secondly, the shaft is supported only in one journal, in the clutch cover. This makes the shaft somewhat cantilevered and allows a fair amount of deflection at the impeller-end of the shaft and increasing movement at the water seal. Combine the two and slight leaks are common. I replaced the shaft and seals preventatively on my bike when I replaced the head gasket at 12,500 miles(20000km).
Water Pump Seal Repair FAQ - FINAL

Fortunately, a slight weep from the seal will not cause any harm to your engine or cause overheating as long as the water level is correct. As for coolant, use only silicate-free coolant. The abrasiveness of coolant with silicate can aid in killing a waterpump faster.
 
Thanks voor de tip, was deze ook tegengekomen. Moet bekennen dat het vollopen van het luchtfilter een hoge prioriteit heeft nu. Het af en toe druppelen van de waterpomp is tot daar aan toe. Weet nu gelukkig wel hoe en wat tegen die tijd, want wilt het natuurlijk wel opgelost hebben. Het vollopen vind ik echter een groter probleem omdat alles nat word zo en gaat stinken ed..
 
Even een update;

Nadat ik vandaag het lek weer ging bekijken / zoeken, kwam ik erachter dat er nog en zwarte draad bungelde, welke ook terug liep naar dit keer de achterkant van het luchtfilter. Van binnenuit gezien direct onder het luchtfilter kussen. Aan het einde van deze afvoerslang zat een dikke bout gedrukt om te stroom te verdoezelen / tegenhouden. Nu ik denk ik zelf dat het via deze weg de bedoeling is geweest alle benzine / olie naar het afvoerbuisje te forceren. De stroom hoopt zich natuurlijk op en komt er aan alle kanten langs de bout uit, dit verklaard waarom ook alles daaromheen dus nat is en het lek moeilijk te vinden leek. Zelf ben ik er namelijk bijna helemaal zeker van dat alle lekkage voor het overgrote deel terug te leiden is naar het luchtfilter.


Nu zit ik met mijn eigen motorkennis met 3 mogelijkheden;

1. De olie is door de vorige eigenaar recent gewoon te hoog bijgevuld, welke er in het begin uit is gespuwd via de carburateurs. Het probleem is dus eigenlijk al (bijna) vanzelf opgelost.

Onwaarschijnlijk, want er is schijnbaar ook de moeite genomen om een extra aftap van het filter te maken en een afvoerslang dicht te stoppen ---> het probleem speelde al langer.


2. Het vlotter zit vast / is lek of er is een o-ringetje lek in 1 of beide carburateurs.

Dit is goed mogelijk en zou verklaren dat er benzine in het luchtfilter word gespuwd, het verklaart alleen niet waarom er ook olie bij zit..


3. De zuigerveren zijn versleten.

De minst prettige uitkomst, zou de olie kunnen verklaren. Nu lijkt het me wel wat onwaarschijnlijk omdat ik de symptomen hiervan niet tegen ben gekomen (gerammel in de cilinder, compressie verlies, drab op de uitlaat mondstukken, over hoger benzine verbruik kan ik niet oordelen omdat ik de motor pas net heb...).


4. ?????? Wie heeft er nog tips / ideeën wat betreft de olie en benzine in het luchtfilter. Wat kan het nog meer zijn, wat is volgens jullie de reden??


Hoor het graag!
 
@ Jonne,

Ik kom inderdaad uit Alkmaar. Super aardig aanbod van je! Momenteel is de motor dermate uit elkaar dat ik er niet mee kan rijden.. Als deze tzt weer rijdend is, ga ik graag op het aanbod in en kan ik naar Castricum komen om samen eens te gaan kijken, bedankt!

Zonet geprobeerd om de carburateurs er even af te halen, ik krijg alleen de chokekabel niet los.., hoe krijg ik dit voor elkaar?

Foto720-MHZ3KLTV.jpg


Op het plaatje zie je het ijzeren geleidingsbuisje met verderop een stukje zwart plastic met dopje in de vorm van een moer. Hierna verdwijnt de kabel in de carburateur, ik zie echt geen enkele mogelijkheid om het kabeltje hieruit los te krijgen...


Verder vraag ik me ook af of er niet twee kabels aangesloten horen te zitten;

Foto540-PLXZB4UH.jpg


Tussen mijn vingers zie je een tuutje, waar de benzinetoevoer zat aangesloten. Aan de bovenkant op vergelijkbare hoogte zie je nog een vergelijkbaar tuutje, hier zat helemaal niks op aangesloten. Als je de carburateurs omdraait loopt er ook daar benzine uit. Naast de benzine slang zat er geen enkele kabel oid aan, mis ik hier niet het e.e.a.??

edit; In het gedownloade werkplaatshandboek zit de benzinetoevoer op het bovenste tuutje en word er verder, naast 'maak de chokekabel los', niet gepraat over het losmaken van andere slangen. Bij mij zat de benzineslang dus op het onderste tuutje, zat deze dan gewoon op het verkeerde gat..?
 
Laatst bewerkt:
Compliment voor je grondige aanpak!De benzineslang heeft wel goed gezeten,anders had je er niet mee kunnen rijden volgens mij.
De bovenste is ws be- of ontluchting van de vlotterbakken.

De chokekabel moet je volgens mij gewoon met een passende steeksleutel losschroeven.

Je kunt makkelijk zien of er twee gaskabels op horen:kijk maar naar het gashandle.
 
Dat is een opluchting, eigenlijk ook wel logisch! Ga ik hier een nieuw slangetje opzetten. Ook de slangen van het luchtfilter ga ik maar vervangen, vooral degene die afgedopt heeft gezeten zal wel niet meer zo fris zijn. Gewoon benzineslang zal voldoen neem ik aan.

Bij de chokekabel valt helaas weinig meer los te schroeven, het plastic moertje drukt er gewoon los tegenaan ---> gebroken? Word wel een verhaal met een staartje dan..

Bedankt weer texoot! Op deze manier actief om hulp vragen op een forum is voor mij nieuw, maar moet zeggen dat iedereen erg behulpzaam is en het dan ook goed bevalt!
 
Laatst bewerkt:
die gele aanslag is benzine, en zo te zien heeft de boel al een tijdje gelekt. Ik weet niet of er nog een brandstofpomp tussen zit, maar de vlotters sluiten waarschijnlijk niet goed af zoals al gemeld. Verder zou ik even kijken of de carter niet vol zit met benzine, dat kan de zeiknatte filterbox ook verklaren en het roken.
 
Kijk even op F650.com daar wordt vaker gesproken over lekkende carbs.
Het komt wel vaker voor bij motoren die lang hebben stil gestaan.
Het onderste tuutje is je benzineslang aansluiting, de bovenste is de overloop/beluchting.
Hoe de choke los moet weet ik niet uit m'n hoofd maar het was niet erg ingewikkeld anders had ik het wel onthouden.
Ik heb pas een Funduro opgeknapt.
 
De motor rookt (gelukkig) niet, het carter even nakijken is inderdaad een goeie, zal de olie toch weer gaan vervangen! Super goeie tip van F650.com, ook het eerder genoemde probleem van de o-ringen staat hier kraakhelder uitgelegd. De symptomen hiervan klinken precies als die van mij, een oplossing lijkt in zicht.

Het plastic moertje blijkt inderdaad gebroken..

Heb mij even verdiept in de mikuni carburateurs en deze lijken door de jaren heen op verschillende merken allemaal voor dezelfde frustratie te zorgen; het plastic moertje van de chokekabel breekt gemakkelijk.

L003700.jpg


Nu is dat de vorige eigenaar overduidelijk ook overkomen en die heeft er vervolgens niks mee gedaan. Het systeem sluit op deze manier uiteraard ook niet meer goed af, dat kan nooit goed zijn. Nu heb ik het moertje online gevonden voor even een paar euro, de verzendkosten waren alleen 5 keer dat bedrag, dus ik heb er gelijk maar 3 besteld. Mocht er iemand nou met hetzelfde probleem komen te zitten, ik heb er hier eerdaags nog 1 voor de kostprijs met Nederlandse verzendkosten ;)!!

Kom ik nu aan bij het lostpeuteren van het afgebroken moertje in het schroefdraad van de carburateur, een geduld klusje denk ik zo.. Mag de pret niet drukken, het probleem heeft een grote kans via deze weg samen met de o-ringetjes opgelost te zijn. Kan de achterkant weer dicht, en de voorkant open voor de waterpomp en radiator!

Natuurlijk eerst nog wachten op de moertjes.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan