Lekkende Aprillia pegaso 650 1995 - wat te doen?!

kaasstad

Rookie
13 sep 2015
19
0
Beste forum leden,

Sinds kort ben ik in het bezit van een aprillia pegaso 650 uit 1995. Blijkt echter dat het blok aan de onderkant zeikersnat is na gebruik. Nu kan ik zelf wel wat, maar weet ik even niet meer wat te doen. Mijn bevindingen..;

Foto720-7QNDJHLM.jpg


Dit is wat ik aantref bij het luchtfilter. Het filter zelf is trouwens erg nat. Het van afvoer buis geimproviseerde ding zit aan het luchtfilter vast en loopt later weer verder tot onder de motor. In het buisje staat een laagje, gek genoeg, bruinige benzine. Het buisje zelf lekt een klein beetje. Lijkt mij dat de kabel gewoon direct op het filter hoort te zitten..



Foto540-8G7DAMZ8.jpg


Foto540-S3SMWGKN.jpg


Foto540-K4TH6HVY.jpg


Hier lijkt, volgens mij, de echte lekkage vandaan te komen. Weet niet wat het doet, maar de kabel loopt naar de teller unit. Heb alles al goed aangedraaid, maar tevergeefs.


Foto540-ND8O8KNK.jpg


Hier druppelt een heel klein beetje blauwige vloeistof uit, koelvloeistof? Alles aangedraaid, ook geen succes.



Moet erbij vertellen dat de vorige eigenaar, naar eigen zeggen, de motorolie recent had ververst (deze loopt in het frame geloof ik), misschien wel teveel. Inmiddels is deze wel goed op peil. De motor lekt na het rijden, drupt na in de schuur. Na een paar dagen lijkt het druppen dan ook op te houden.



Hoor graag of er iemand mee bekent is en / of tips heeft, alvast bedankt!!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer even met de motor bezig geweest. Het is gelukt het moertje van de choke los te peuteren en de carburateurs lost te maken. De o-ringetjes waren inderdaad niet heel solide meer en heb deze dan ook gelijk besteld.

Nadat de carburateurs eruit waren kon ik de slangen van het luchtfilter eens goed volgen, de slang die aan de voorkant zat met het gebeunde grijze potje pvc pijp;

Foto720-7QNDJHLM.jpg


Blijkt dus niet naar onderaan de motor te lopen, maar hier op aangesloten te zitten;

Foto720-CGVTPLWT.jpg


Als je blaast op de slang, komt de lucht uiteindelijk uit bij het gat waar je de olie bijvult.. Heb zelf geen idee wat zich afspeelt waar de slang vast zit. Zal er nog iets anders aan de hand zijn? Wie heeft een idee?
 
Dat is de carterontluchting,het lijkt erop dat de vorige eigenaar olie kwijtraakte naar de luchtfilterkast,en er op een makkelijke manier weer vanaf wilde komen.
Kan zijn dat je veel carterdruk hebt,of de vorige eigenaar reed met te veel olie.
 
Bedankt weer texoot!!


Van het weekend weer even aan het sleutelen geweest. Had zaterdag mijn benzineslang boven een bakje gehangen, omdat ik toch niet meer zo zeker was of de benzinekraan wel goed was. Zondag stond hier inderdaad wat benzine in, bij vlagen wat druppels werd aardig wat. Dus heb ik de tank afgetapt en de kraan gedemonteerd. Dacht eerst nog aan wat rubbers, maar eenmaal aan de binnenkant van de kraan was er het eea weggerot. Het gaat om de volgende kraan;

attachment.php


Nu zie je dat er twee tuitjes aanzitten, 1 voor de benzineslang naar de carburateur en de andere voor het (volgens internet bronnen) vacuüm aan de andere kant van de tank. Nu zit er aan de vacuüm kant alleen een wieltje om aan te draaien. Het lijkt een moertje, maar hij kan er niet af, hij kan wel helemaal los of helemaal aangedraaid. Mijn vraag nu, wat is de juiste (aan te raden) stand van het moertje?!

Voor ik het wist had ik er uiteraard al weer aan gedraaid en weet dan ook niet meer wat de stand was. Wederom bedankt allemaal!



Edit (toch maar even een foto gemaakt);

Foto540-KPGJSKSN.jpg







Vraag ik me ook dit nog af;


Foto540-OGOQEIRX.jpg



Even onder de bougie zie je een moer op stuk schroefdraad gedraaid zitten. Eerder heb ik gelezen dat de rotax bouwers oorspronkelijk voor vliegtuigen bezig waren en zo de blok ook zo 'foutvrij' als mogelijk maakten, vandaar de dubbele carburateurs, maar ook dubbele bougie en bobine, althans dat staat hier en daar vermeld. Op blokjes op verschillende plaatjes van fora ed heb ik ook in dat tweede gat wel eens een bougie zien ziten van rotax blokjes. Mis ik hier nou iets, of was dit bij dit model gewoon niet van toepassing; iemand met ervaring met de rotax blokjes die hier meer van weet?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn het gewoon twee benzinekranen,ws omdat ie met één kraan niet helemaal leeg gereden kan worden.Dat zie je vaker bij een tank met een tunnel waar de benzine aan twee kanten van de tank blijft zitten.

De moer met schroefdraad is een cilindertapeind,dit blok heeft een enkele bougie,de bmw f650 heeft er twee.
 
Oke, weer blij mee! Zal ik deze dan helemaal los of helemaal vast draaien.. Lijkt mij los, maar vind het zo gek dat het uberhaupt een optie is als het nodig is om de benzine uit de tank te kunnen benutten.. Hij is ook niet bereikbaar om even gauw open of dicht te draaien, dat loopt allemaal via de andere kant.
 
Het is alweer even terug, dus even een kleine update:

Alles wat hier naar voren is gekomen en nog wat dingetjes zijn aangepakt;

- nieuwe rubberen pakking waterpomp behuizing
- nieuwe benzinekraan
- nieuwe bougie
- nieuw luchtfilterelement
- nieuwe olie (5w40)
- nieuw oliefilter
- nieuwe zekeringen
- nieuwe koelvloeistof
- nieuw benzinefilter
- nieuwe o ringen in de carburateurs
- carburateurs schoongemaakt
- remvloeistof bijgevuld
- nieuwe remlicht schakelaar

Nu kwam ik vandaag bij het punt aan dat er benzine in kon en de motor weer gestart kon worden!

Helaas liep alle benzine die ik er in gooide, er net zo hard weer uit via een zwart afvoer slangetje (volgens mij is deze voor wanneer je de tank te vol gooit..). Ik heb even geen flauw idee wat hier mis gaat.. Er zit werkelijk niks meer in de tank, dus te vol zit hij zeker niet. Heb het al geprobeerd met de sleutel in en uit het contact (wellicht iets elektronisch?), maar zonder succes. Zou het aan 1 van de vervangen onderdelen / vloeistoffen kunnen liggen, ik weet het niet. De kraan is overigens nieuw, OEM Aprila..

Wie o wie kan mij hiermee uit de brand helpen en, wie weet (volgend weekend dan eindelijk), op de motor helpen?!
 
Zelf heb ik een pegaso uit 93, maar op d foto's zie ik dezelfde onderdelen. Een overloop slangetje zit niet aan mijn benzinetank. Als de bij het terugplaatsen van de tank het slangetje niet goed tussen de twee benzinekranen plaatst loopt de benzine er meteen weer uit.
Ook in de kraan die altijd open staat (behalve als je de tank verwijderd) zit een o-ring. Als die niet goed is loopt de tank ook leeg.
 
Beste pemeel,

Dank voor je reactie! Volgens mij verschillen die pegaso's niet zo veel. De tank heb ik laten zitten en, voor zover ik weet, zitten die slangetjes dus ook gewoon nog zoals ze zaten. De kraan die altijd open staat lekt niet. Het loopt aan de (opzittend) linkerkant uit het slangetje thv je knie dan ongeveer..
 
De benzine zit in de tank, en blijft er ook zitten!! Vandaag na het werk de tuut een stuk verder in de tank geduwd (als zijnde een pomp mondstuk) en dat ging goed. Had de tuut dus te hoog, niet zo handig al zeg ik het zelf; op het moment van de waarheid bleek ik niet zo scherp..;).

Wederom bedankt voor de snelle hulp en tips. Van het weekend denk ik dan eindelijk eens op de motor te kunnen rijden. Zal dan ook eens een foto plaatsen van de complete motor. Het ritje zal uiteraard samengaan met het aftoppen van de vloeistoffen, waarmee ik de sleutelwerkzaamheden even kan afsluiten! Dan begint het (voor mij althans) leukere werk; rijden (!), op zoek naar een hogere ruit, handkappen, spatlap enz!
 
Toch nog op een probleem gestuit.. De motor start niet.

Het neutraal lampje en het olielampje lichten op als ik het contact aan zet. Ook alle verlichting, claxon enz. werken dan prima. Als ik op de startknop druk (motor in neutraal, rem en koppelingshevel ingedrukt en de aan / uit knop op aan) gebeurt er helemaal niks. Geen klik, geen geluid, geen poging tot starten, echt niks.

Nu wil ik volgend weekend de reservesleutel nog gaan proberen, de unit van het stuur halen en schoonmaken / nakijken en het start relais schoonmaken.

Wie heeft er nog tips?!
 
Toch nog op een probleem gestuit.. De motor start niet.

Het neutraal lampje en het olielampje lichten op als ik het contact aan zet. Ook alle verlichting, claxon enz. werken dan prima. Als ik op de startknop druk (motor in neutraal, rem en koppelingshevel ingedrukt en de aan / uit knop op aan) gebeurt er helemaal niks. Geen klik, geen geluid, geen poging tot starten, echt niks.

Nu wil ik volgend weekend de reservesleutel nog gaan proberen, de unit van het stuur halen en schoonmaken / nakijken en het start relais schoonmaken.

Wie heeft er nog tips?!

elektrisch schema scoren en draden vanaf startmotor/startrelais terug volgen om te zien waar je wel/niet spanning hebt. zo zal je het probleem wel vinden.
 
Vandaag na het werk nog even met de motor bezig geweest. Had de unit met de start knop en de killswitch die vastzit aan de gashendel er af gehaald om te kijken of alles wel goed zat. Het leek er allemaal goed uit te zien. Had de unit er inmiddels af, dus toch maar alles even schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Nadat ik alles weer had gemonteerd, was het starten en lopen! Dus toch een verbinding die niet helemaal lekker liep, terwijl alles er op het blote oog goed uit zag.

Bedankt voor de tips weer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan