ktm probleem

crossaapje

MF'er
29 jan 2015
63
0
balkbrug
Hallo ik ben vrij nieuw op het forum hier heb onlangs een KTM 520 gekocht reed en startte prima tot dat de bougie kapot ging en hier was een stukje porselein vanaf gebroken, en wat waarschijnlijk in de cilinder is gevallen. Hierna wouw de krukas ineens niet meer rond en na wat voorzichtig de krukas de andere kant op gedraaid te hebben ging hij weer rond, de motor liep hierna ook gewoon weer maar rookte wel een klein beetje. nu stond de motor ongeveer een maandje stil en wouw hem hierna weer starten maar er was geen leven meer in te krijgen, gelukkig heb ik veel ervaring met brommers maar dit is toch wel nieuw maar de basis snap ik helemaal. Dus carburateur even schoongemaakt en werkte allemaal prima bougie vonkte, maar toen hoorde ik een piepend geluid uit de cilinder en dacht dat is volgens mij niet goed. Nu wouw ik het jullie even laten horen voor ik de hele kop er af haal en allemaal nieuwe pakkingen moet gaan kopen.

https://www.youtube.com/watch?v=dkwwnXFTRoE
 
Misschien heb ik achteraf makkelijk praten....

Maar indien je merkte dat de bougie kapot is gegaan (stukje keramiek in verbrandingsruimte) probeer je toch eerst met een camera/endoscoop in de verbrandingsruimte te kijken? en indien je een stukje ziet liggen (of tegen de kop aan ziet plakken) probeer je dit er toch eerst uit te krijgen (stofzuiger met dun slangetje eraan, staafje met vet erop, kop afnemen) voordat je hem rond draait of start?

Natuurlijk is de situatie van afstand nooit helemaal te beoordelen maar als ik jou was zou ik maar langzaam beginnen de kop en eventueel ook de cylinder eraf te pakken en de schade te "inventariseren" zeker met dat geluid lijkt het bijna alsof het stukje keramiek tussen zuiger en wand op en neer schraapt. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je veel geluk hebt gehad en het stukje er gewoon door de uitlaatpoort uit is geblazen..

Succes ermee!
 
Laatst bewerkt:
Als je de kop eraf trekt kun je misschien gelijk een goeie pakking tussen je carter en je koppelingsdeksel doen.......... :') Kost wel 16,- bij KTM dealer, is beter dan die rooie vloeibare pakking die er nu tussen zit. ;(
 
Als je de kop eraf trekt kun je misschien gelijk een goeie pakking tussen je carter en je koppelingsdeksel doen.......... :') Kost wel 16,- bij KTM dealer, is beter dan die rooie vloeibare pakking die er nu tussen zit. ;(
:^

Bedenk ook wat er aan de buitenkant uitstulpt ook aan de binnenkant uitstulpt.
En dat brokkelt langzaam af met alle gevolgen van dien. '(
 
Hallo ik ben vrij nieuw op het forum hier heb onlangs een KTM 520 gekocht reed en startte prima tot dat de bougie kapot ging en hier was een stukje porselein vanaf gebroken, en wat waarschijnlijk in de cilinder is gevallen.

Hier had de reply een andere wending moeten nemen.


Hierna wouw de krukas ineens niet meer rond

Hier had de reply een andere wending genomen moeten hebben.
 
dat rode is inderdaad vloeibare pakking de nieuwe zijn al onderweg hier is echter nooit mee gereden met vloeibare pakking ben er zelf ook geen fan van.

maar inmiddels is de cilinder er af ik kon eigenlijk weinig vinden op een paar putjes in de zuiger en in de cilinderkop na graag jullie beoordeling.
 
Foto-ZTEXZ4UL.jpg

Foto-LZTHB6NS.jpg

Foto-KFGDGBFQ.jpg

Foto360-Z8QTHKKN.jpg

Foto360-SVKLKL3E.jpg

Foto360-LWJFTS4V.jpg

Foto-B34CIIZ8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien heb je mazzel. Stukje porcelein heeft een paar keer op en neer gedanst tussen zuiger en cilinderkop en is toen via de uitlaat weggewerkt.

Zuigerkop en cilinderkop goed schoonmaken, eventuele bramen voorzichtig wegpolijsten. Dan een bougie op zijn plek draaien en een lektest uitvoeren. Cilinderkop op zijn kop zetten en volgieten met benzine. Blijven de klepstelen droog dan zijn de kleppen en klepzittingen nog goed, anders met schuurpasta de kleppen inschuren op de klepzittingen.
 
oke top bedankt voor de informatie heeft iemand een idee waar het dan eventueel wel aan zou kunnen liggen dat de motor niet start

hij pakt af en toe is een keer 2 slagen aan maar loopt dan weer niet
 
Ik zou die spullen nog wel weer durven gebruiken. zou de boel weer goed in elkaar bouwen en dan nog eens proberen.
Heb je de juiste vervangende bougie geplaatst ? En anders even kijken of je een vonk hebt ,benzine krijgt,dodemansknop goed staat,oftewel op ''run".
Het zou niet veel moeten zijn als je hem een paar dagen daarvoor rijdend hebt weggezet,lijkt me.


Groet,Auke.

LS,vraag me wel af wat dat voor rare beschadiging is op de dynamo.
 
Laatst bewerkt:
Heb je nog kunnen ontdekken waar dat "rare" piep-geluid vandaan kwam (te horen) in je YouTube filmpje? (bijvoorbeeld tijdens het demonteren van je kleppendeksel en cilinderkop)

Je hebt kennelijk óók schade bij je dynamo. Zit daar de oorzaak van het piep-geluid?
(afgebroken stukje materiaal wat ergens klem zit)
 
vandaag nog even naar een crossmotor zaak geweest en hun hebben alles goed bevonden

het piep geluid heb ik nog geen idee waar dat vandaan is gekomen, nu nog even wachten op de nieuwe pakkingen en dan kan de motor weer in elkaar.

Dan begint de zoektocht waarom de motor niet loopt
 
Terug
Bovenaan Onderaan