Moeilijke koudstart

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.095
2.841
Erps-Kwerps
Mijn er-5 heeft moeite met starten als hij koud is. Startmotor draait vlotjes rond en met de choke op springt hij heel even aan om daarna weer stil te vallen. Dan wil hij op de choke zo goed als niet meer starten, af en toe een plofje. Choke uit en doorstarten en langzaamaan begint hij dan mee te draaien. Eens dat hij gestart is moet ik hem even op toeren houden en een beetje warm laten draaien en dan blijft hij wel lopen met een toerental net onder de 1000. Eenmaal warm is er niks aan het handje. Draait mooi stationair, start ook direct. Moet ik weer de carbs uit elkaar halen voor dit euvel?
 
Een carb motor die koud geen koudstart verrijking nodig heeft is (te)rijk afgesteld en loopt warm niet optimaal.
Das mooi, een goed afgestelde motor/carburateur heeft de choke niet nodig !

Mijn CB77 heeft ook de choke niet nodig.

Misschien alleen voor echt koude winterdagen, als het onder de 5graden is, dan zal je de choke wel nodig hebben. Maar dat geeft niet, want dat is normaal. :)
 
Gisteren het stalen ros nog een van stal gehaald. Helaas heeft de nieuwe luchtfilter weinig tot geen effect op de koude start. Eerst met choke gestart, sloeg bijna direct aan om ongeveer 2 tot 3 seconden met verhoogd toerental te lopen en daarna af te slaan. Dan niet meer willen starten met of zonder choke. Zonder choke beetje doorstarten waarna hij langzaamaan begint mee te draaien en aan de gang gaat. Als hij eenmaal loopt kan ik hem aan de gang houden door met het gas te spelen maar ik moet hem wel eventjes op toeren houden anders valt hij weer uit.
 
Een carb motor die koud geen koudstart verrijking nodig heeft is (te)rijk afgesteld en loopt warm niet optimaal.

Niet mee eens.

@ topic starter : Welk bougie nr. zit erin ? Een te koude bougie (veel gemaakte fout overigens) geeft ook (enorm) veel op/koudstart problemen.

Te warm is natuurlijk ook niet goed :+

Als er NGK 7 of 8 inzit zit je wel goed, als er 9 inzit moet die eruit. Die is te koud.
Als er 8 inzit zou je het eens kunnen proberen met NGK 7. NGK 7 is zoiezo een bougie die zou moeten werken.
Als NGK 7 geen verbetering geeft draai je NGK 8 maar weer terug, dan zit het probleem ergens anders.
 
Niet mee eens.

@ topic starter : Welk bougie nr. zit erin ? Een te koude bougie (veel gemaakte fout overigens) geeft ook (enorm) veel op/koudstart problemen.

Te warm is natuurlijk ook niet goed :+

Als er NGK 7 of 8 inzit zit je wel goed, als er 9 inzit moet die eruit. Die is te koud.
Als er 8 inzit zou je het eens kunnen proberen met NGK 7. NGK 7 is zoiezo een bougie die zou moeten werken.
Als NGK 7 geen verbetering geeft draai je NGK 8 maar weer terug, dan zit het probleem ergens anders.

Nu ben ik even aan het twijfelen. Ik dat dat er NGK dr7ea in zat maar nu ik het even nakijk op de website van de winkel waar ik ze heb gekocht zie ik dat ze de NGK dr9ea adviseren. Kan dus inderdaad zo zijn dat die er in zitten. Straks even checken.
 
Ik heb de bougies in een winkel hier in de buurt gekocht, die hebben tevens een webshop. Je voert de gegevens van je motor in en krijgt dan alle juiste onderdelen hiervoor te zien. Zo dus ook de bougies. Op basis hiervan hebben ze me waarschijnlijk de dr9ea in plaats van de dr7ea verkocht.
Kost me niets om dat dadelijk even na te kijken dus.

ps. ik zie juist in de manual staan dat ze dus inderdaad de dr9ea adviseren
 
Mijn er-5 heeft moeite met starten als hij koud is. Startmotor draait vlotjes rond en met de choke op springt hij heel even aan om daarna weer stil te vallen. Dan wil hij op de choke zo goed als niet meer starten, af en toe een plofje. Choke uit en doorstarten en langzaamaan begint hij dan mee te draaien. Eens dat hij gestart is moet ik hem even op toeren houden en een beetje warm laten draaien en dan blijft hij wel lopen met een toerental net onder de 1000. Eenmaal warm is er niks aan het handje. Draait mooi stationair, start ook direct. Moet ik weer de carbs uit elkaar halen voor dit euvel?


Mijn Virago 750 had dat ook altijd, na iridium bougies is het nu starten/lopen onder alle omstandigheden.
 
ik heb met mijn beide gecarburateurde tweecilinders veel slechte starten gehad. Mijn ervaring is dat de afstelling het verschil maakt, en bougies eigenlijk geen verschil opleveren. dus:

stel je klepspeling
zorg voor schone (niet verstopte) sproeiers (meestal geen probleem, maar bij lange stilstand of een vieze tank wel bijvoorbeeld)
synchroniseer je carbs
stel je stationairmengselschroeven
stel je stationair toerental

Als je deze stappen allemaal fatsoenlijk doet, start het als nooit tevoren.

choke moet inderdaad nodig zijn, maar in de zomer maar een beetje. Als je koud zonder choke kunt starten, staat je afstelling stationair waarschijnlijk te rijk. Het verhaal van Hollender over even aanspringen op choke, en vervolgens niet meer willen starten, klinkt als natgeslagen bougies ( = dus te rijk).
 
Laatst bewerkt:
Klepspeling controleren, dat gaat mijn volgende klus worden. Misschien ook de bougies preventief vervangen. Ondanks hun korte levensduur hebben ze toch al op hun donder gehad door slechte carburatie. Ik heb de oude nog liggen.
 
Lijkt me stug dat dit het verschil moet maken.

Neem maar van mij aan dat dat verschil (kan) maken. En hoe.

Als het allemaal geen verschil maakte had je ook geen verschillende bougie's gehad.

Ik heb hier nog bougie's liggen voor de race, NGK 12. Ik kan je vertellen dat je je motortje niet gestart gaat krijgen met die bougie's.
Nee, eerst warm draaien met 7 of 8, eenmaal warm, kan je de 12's erin draaien.

Ik heb deze les vroeg geleerd, en in de ochtend maar stampen op je 80cc met een compressie van hier tot Tokyo, en roken, en moeilijk lopen, en dan was die eindelijk warm na 2 minuten stationair draaien met een hoop gekloot aan het gas, en dan kon je pas weg.
Toen eens een andere bougie erin gedraait met 1 nummertje lager (NGK 8) , probleem was direct weg, starten en direct wegrijden.

Maar even voor de goede orde : Je moet natuurlijk doen wat er in je werkplaatshandboek staat, als er 9 voorgeschreven staat (lijkt me trouwens sterk) , zou je 8 kunnen proberen. Maar ik dat geval niet 7 erin draaien.
1 cijfertje lager kan wel, met name in de winter periode word dit wel eens gedaan. Het scheelt echt met starten. Je motor is dan ook sneller op tempratuur.
Maar nooit meer als 1 cijfertje lager als voorgeschreven staat, en eigenlijk ook nooit lager gaan dan NGK 7. NGK 6 is echt alleen voor hele brave brommertjes. Of voor oude vooroorlogse motoren die geen compressie hebben :+
 
Ik heb er daarstraks even de oude bougies bij gehaald en dat zijn inderdaad ngk's d8ea. Volgens de manual horen er dus dr9ea's in.
Misschien de oude nog eens proberen dit weekend.
Vind het alleen welk vreemd dat hij beter zou lopen/starten op andere dan de voorgeschreven bougies.
Daarstraks nog even een ritje gemaakt. Zonder choke gestart en pakte direct aan. Kon hem dan op toeren houden door met mijn gas te spelen en ben zo vertrokken. Aan het eind van de straat bleef hij al stationair draaien aan een iets te laag toerental.
 
I
Vind het alleen welk vreemd dat hij beter zou lopen/starten op andere dan de voorgeschreven bougies.
Daarstraks nog even een ritje gemaakt. Zonder choke gestart en pakte direct aan. Kon hem dan op toeren houden door met mijn gas te spelen en ben zo vertrokken. Aan het eind van de straat bleef hij al stationair draaien aan een iets te laag toerental.

Hoeft niet zo vreemd te zijn hoor, hoeveel kilometer heeft de motor gelopen ?

Als de compressie minder wordt kan een te koude bougie (nr. 9 dus) best problemen geven, of lastig zijn, (is misschien een beter omschrijving) . Vooral in combinatie met kouder weer.

Ik sta er niet van te kijken als dit het probleem is.

Dat met het gas spelen en aan het eind van de straat verhaal is ook precies hetgeen ik jaren geleden ondervonden had...

Bougie 9 is gewoon echt alleen voor motoren die constant staan te blazen, meer voor race dingen dus of flink opgevoerde brommers. Niet voor een normale motor als een ER-5.
Nummer 8 klink daar al veel aannemelijker of realistischer voor. Het is gewoon een normale motor, dus gaat er ook gewoon een normale bougie in. 7 en 8 zie ik als normale straat bougie's. Als je gewoon normaal rijd voldoen beide bougie's.
 
ik vraag me toch af hoe de warmtegraad van een bougie koudstart kan beinvloeden hoor :?

warmtegraad van bougie is van belang als motor op bedrijfstemperatuur is en gebruikt wordt zoals hij meestal gebruikt wordt (je kan dus gerust een pak warmer gaan als je met je sportmotor rondrijdt met grijze wollen sokken).
bij koudstart zijn alle bougies gewoon even "koud" - zowel die in een 25km/h Wallaroo als die in een RCV213- en kan de warmtegraad gewoon geen invloed hebben. de motor moet eerst draaien voor er van invloed sprake kan zijn.
 
Ik heb er daarstraks even de oude bougies bij gehaald en dat zijn inderdaad ngk's d8ea. Volgens de manual horen er dus dr9ea's in.
Misschien de oude nog eens proberen dit weekend.
Vind het alleen welk vreemd dat hij beter zou lopen/starten op andere dan de voorgeschreven bougies.
Daarstraks nog even een ritje gemaakt. Zonder choke gestart en pakte direct aan. Kon hem dan op toeren houden door met mijn gas te spelen en ben zo vertrokken. Aan het eind van de straat bleef hij al stationair draaien aan een iets te laag toerental.
En, al geprobeerd?

Ik heb hetzelfde probleem, op choke start hij direct en blijft hij lopen, maar bij gas geven of choke eraf valt hij uit. Zonder choke loopt hij wel mooi maar start hij pas na 20x doorstarten.
 
Ik zit met hetzelfde probleem, pas zodra de motor warm is blijft hij uit zichzelf stabiel draaien. Toch merk ik dat er af en toe wel dipjes zitten in het toerental. Kan het niet controleren, moet de toerenteller kabel nog vervangen voor een werkend exemplaar... Daarnaast valt hij ook zeer ver terug in toeren als de snelheid snel afneemt en ik daarbij terug moet schakelen van 4 naar 1. Mogelijk ook deel van het probleem? Komende week tijd te sleutelen, dus met eerder genoemde tips zal ik ook aan de slag gaan!
 
ik vraag me toch af hoe de warmtegraad van een bougie koudstart kan beinvloeden hoor :?

warmtegraad van bougie is van belang als motor op bedrijfstemperatuur is en gebruikt wordt zoals hij meestal gebruikt wordt (je kan dus gerust een pak warmer gaan als je met je sportmotor rondrijdt met grijze wollen sokken).
bij koudstart zijn alle bougies gewoon even "koud" - zowel die in een 25km/h Wallaroo als die in een RCV213- en kan de warmtegraad gewoon geen invloed hebben. de motor moet eerst draaien voor er van invloed sprake kan zijn.

Ja, en toch is dat mijn praktijk ervaring.

Een te koude bougie's slaat ook sneller vet, dat is vrij algemeen bekend. En juist met de start is vetslaan een groter risico.

In theorie heb je natuurlijk gelijk, maar mijn (persoonlijke) praktijk ervaring zegt toch echt iets anders.
De juiste bougie is ook met de koude start belangrijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan