Opladen van motor accu of auto accu

Xtine

MF veteraan
19 apr 2012
9.284
84
Amsterdam
Vanochtend was de accu van mijn auto leeg, ik rij altijd motor, de auto heeft 4 maanden stilgestaan. Dus moest ik toch op de motor weg. Nu dacht ik, ik hang de accu aan de oplader, maar dat ging niet. Een motoraccu oplader is blijkbaar niet hetzelfde als een autoaccu oplader, ik denk dat de autoaccu teveel stroom trekt en dat de oplader dan denkt "foute boel" en dan gaan de lampjes aan van "fertig" en "fehler". Of heb ik dat verkeerd?
 
De lader die ik heb kan wel mijn motor accu opladen.

Ik heb er dus ook bewust twee.
Een Optimate 4 voor de motor en een Ring acculader voor de auto en camper. Die kan van 25 tot 300 ampere accu's (lood, gel, agm etc) hebben, dat lukt die Optimate echt niet. Maar aangezien mijn motoraccu onder de 25 ampere is, kan die Ring lader de motoraccu weer niet laden, te klein.
 
Laatst bewerkt:
Het zal wel lukken alleen duurt het veel langer.
Het is ook zeker niet uitgesloten dat die autoaccu niet meer op te laden is omdat hij door zo lang stil te staan kapot is gegaan.
 
ik heb een andere lader besteld, eentje voor auto accu's. De auto staat meestal stil, dan is het wel handig om de accu te kunnen laden.

Ik dacht dat het zou gaan met de auto, de buurman heeft met mijn oplader wel 's z'n boot accu opgeladen.
 
Ik heb al eens de auto accu een nacht aan de optimate gehad. Toen kon hij weer starten.

Het probleem is dat de lader besluit niet te gaan laden. Anders werkt iedere lader, het duurt alleen lang. Dat een lader een beveiliging heeft voor te snel laden begrijp ik, als 'ie een motor accu zo snel laadt dan is de accu stuk en moet je niet verder laden. Het klopt wel, alleen daarnet was het niet zo handig.

Ik denk dat het alarm de accu te snel leegtrekt, denk dat ik dat er maar uit haal.
 
Op de lader staat de geadviseerde maximale capaciteit van de accu (Ah) en bij de meeste Optimate's is dat ongeveer 100Ah.
Als je een zwaardere accu hebt wil dat niet zeggen dat deze lader dat niet kan.
De begrenzer in de lader zorgt dat de laadstroom niet boven ongeveer 1A komt (afhankelijk van de lader) waardoor het erg lang zal duren (bij een 100Ah accu zo'n 5 dagen) voordat hij vol is. Een zwaardere lader is niet perse beter maar wel een stuk sneller.
 
Het probleem is dat de lader besluit niet te gaan laden. Anders werkt iedere lader, het duurt alleen lang. Dat een lader een beveiliging heeft voor te snel laden begrijp ik, als 'ie een motor accu zo snel laadt dan is de accu stuk en moet je niet verder laden. Het klopt wel, alleen daarnet was het niet zo handig.

Ik denk dat het alarm de accu te snel leegtrekt, denk dat ik dat er maar uit haal.
Dat zal hoogstwaarschijnlijk het gevolg zijn van je defecte accu.
 
en welk merk/type acculader gebruikte je? Een bootaccu is meestal al weer een stuk zwaarder dan een auto-accu, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik vermoed eerder dat je accu te ver ontladen is voor een "slimme" lader en dat deze dan ook dood is.
 
Voltage van de accu zal wel te laag zijn voor je (te) slimme lader.

Noodoplossing:
Accu even met startkabels (!!!) - lees, goeie - aan een andere auto hangen.
- met draaiende motor -

wel uitkijken, als een accu extreem op de klote krijgt kan ie scheuren/klappen.
( dus er niet met de bakkes boven hangen, dat zuur is rotspul )

Daarna aan je optimate hangen om het af te maken, of gewoon je auto gebruiken om hem bij te laden.



Maar als je auto accu zo ver heen is, goeie kans dat ie het niet meer boven komt
en dat er een nieuwe in moet.
4 maanden niet gebruiken in een moderne auto is best veel met die stiekeme stroomverbruikers.
 
Laatst bewerkt:
Kan je voor die 1 x in de 4 maanden niet goedkoper een dagje een auto huren ?

als ik zo'n auto kan huren zou dat kunnen:

z3.jpg


Hij is van '96, rij alleen met mooi weer met het kapje open. Maar je hebt gelijk, ik woon in Amsterdam en als ik niet soms met de katten naar de dierenarts hoefde had ik helemaal geen auto nodig.
 
Ik denk niet dat 'ie ver heen is omdat 'ie normaal altijd goed en snel start. Ik ga het zien, als ik 'm heb opgeladen of heb proberen op te laden.

Als je de massakabel eraf haalt gaat het misschien wel?

Welk merk en type lader heb je? De mijne gaat van 1,2 ah tm 120 ah maar is een motorlader.
 
Terug
Bovenaan Onderaan