Ducati - Schokkerig rijgedrag

5 nov 2006
57
7
Klerken
Hallo,

Ik rij met een '90 Ducati 851, en heb de laatste paar 1000km's een enorm schokkerig rijgedrag. Ik ken natuurlijk het karakter van Ducati, en ken uiteraard ook het bokkerig rijden in lage toeren, maar het is iets anders.

De motor draait als een zonnetje (behalve dat bokkerig zijn onder de 3000), maar tijdens het rijden, en continue gas houden dan schokt de Duc enorm... Rijden - vertragen - rijden - vertragen, continue hetzelfde..

Als ik goed doorrij en dus de motor de hele tijd doe trekken voel ik het ook, iedere keer schokken.
Die doet dit op ieder toerental, ook bv aan +5000..

Rijden met regelmaat lukt dus echt niet..

Wat zou de reden kunnen zijn? Ik denk niet aan de motor, die draait mooi zuiver, in alle toerentallen. Onderhoud is ook altijd inorde, kleppen zijn gesteld geweest, nieuwe bougies..

Iets zegt me dat het aan de aandrijflijn ligt.. Ketting? Tandwielen? (ze zien er nog OK uit.. maar wie ben ik? :) )

Iemand een idee?

Thanks!
 
Schokt niet bij uitrollen.. koppelig ingetrokken, en loopt "gewoon" verder..
Die hoofdrelais, achter welk afdekplaatje zit die? Ik heb geen afdekplaatje in de topkuip.. m'n zekeringen zitten ook achteraan (onder het achterzadel)..

Op de vraag: staan de carburators synchroon; geen idee eigenlijk, ik veronderstel dat dit elektronisch geregeld wordt?

Op de vraag: heeft de motor stilgestaan; niet speciaal lang nee, een 4-tal weken

Bedankt!
 
relais moet klikken als je de motor op contact zet. waar het dan precies zit weet ik niet (heb een 851 van 1992 en die is anders)
zitten waarschijnlijk ook nog 2 relais achterin voor injectie en benzinepomp, deze kunnen ook soortgelijke problemen veroorzaken.
carburateurs is niet het probleem, de 851 heeft injectie :)
 
Had recent ook zoiets met mijn Guzzi. Er bleek een slang van de olieafscheider (kleppendeksel ontluchting) naar het luchtfilter los te liggen. Slang weer goed gemonteerd en de motor draaide weer soepel. Weet niet of Ducati een soort gelijk systeem toepast voor de kleppendeksel ontluchting.

grtz,

Cees
 
Roest in de tank? M'n 749 had dit ook en daardoor kon op den duur de brandstofpomp onvoldoende functioneren. Er van uitgaande dat die van jou een brandstofpomp heeft.

Of een verstopt filter?
 
Ik herken dit wel, maar heb een compleet ander type fiets.

Bij mij was de ketting simpelweg versleten. Te lang mee doorgereden, alle rek eruit (oid).

Probleem was over na het vervangen van de ketting en tandwielen.
 
Vooral als ie geen carburateurs heeft
Doe nou gewoon wat Rob zegt , hij is de enigste die verstand van zo'n ding heeft

gaskleppen van een injektiesysteem moeten ook gesynchroniseerd worden ;) .

wat niet weg neemt dat er geen technisch topic kan langs komen zonder dat iemand "synchroniseren" roept en waarschijnlijk blij is omdat hij de 1ste is die eraan denkt. terwijl niet goed gesynchroniseerd nauwelijks opvalt en ook geen rare dingen veroorzaakt.
 
Roest in de tank? M'n 749 had dit ook en daardoor kon op den duur de brandstofpomp onvoldoende functioneren. Er van uitgaande dat die van jou een brandstofpomp heeft.

Of een verstopt filter?

als ik goed heb heeft de 851 van die leeftijd een alu tank :)
maar een verstopt filter kan ook een oorzaak zijn.

synchroniseren is erg onwaarschijnlijk, het klepbedieningssysteem verloopt eigenlijk nooit.
 
Laatst bewerkt:
Vooral als ie geen carburateurs heeft
Doe nou gewoon wat Rob zegt , hij is de enigste die verstand van zo'n ding heeft

het gaat er mij om of het merkbaar is bij hogere toerentallen, ik heb gelezen van niet.
ik rijd sinds het voorjaar ook een injectiefiets [een echte :+ ], dus voor mij is het wel interessant om te weten of bepaalde dingen zin heeft.
dus een serieuze vraag van mijn kant.
 
Bedankt allemaal! Ik check eens de relais zoals Rob aanhaalt.
Wat ik mij afvraag, als die relais niet werkt, is het dan normaal dat de motor start en kan rijden? Of staat dat daar los van :)


Draait je benzinepomp wel als je hem op contact zet .. zit in de tank ..

of blijft het stil ? ....
 
Laatst bewerkt:
En? al iets wijzer geworden?
Mijn 996sps heeft dat ook wel een beetje hoor. Gewoon lekker vlotjes motorrijden is geen punt en motor gaat echt als een kanon, maar als ik bijv op een proviciale weg heel gezapig met het verkeer mee moet rijden (dus rond de 80km/h) constant dan gaat hij na een poosje ook een beetje hoesten en proesten. Dan moet ik weer even op het gas en gaat het weer een poosje goed. Hij houdt niet van lang constant rond de 3000 á 4000 toeren :)
Maar ik weet niet of dat hetzelfde issue is als bij jou, want ik heb zo'n P8 ecu met dubbele injectors en dan zit ik precies in het overgangsgebied meen ik. Ik weet niet wat de 851 voor electronica heeft.
 
Schokkerige motor komt door of je carburateurs zijn smerig ik bedoel dan de hele kleine gaatjes inde carburateur voor het stationaire gedeelte of je vlotters staat te laag of alsde motor altijd al schokkerig loopt bij kleine gasopening bv onder de 2500 tm dan is je stationaire sproeier te klein normaal bij veel motoren nr 35 ga dan naar nr 42 ik had dat bij mijn inazuma gsx 750 sproeiers gekocht bij tivoma in Goes de Suzuki loopt als een kanon ook bij lage toeren soepel om rotondes te nemen. Succes.
 
Schokkerige motor komt door of je carburateurs zijn smerig ik bedoel dan de hele kleine gaatjes inde carburateur voor het stationaire gedeelte of je vlotters staat te laag of alsde motor altijd al schokkerig loopt bij kleine gasopening bv onder de 2500 tm dan is je stationaire sproeier te klein normaal bij veel motoren nr 35 ga dan naar nr 42 ik had dat bij mijn inazuma gsx 750 sproeiers gekocht bij tivoma in Goes de Suzuki loopt als een kanon ook bij lage toeren soepel om rotondes te nemen. Succes.
aaarchhh!!! :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan