Alleen de ketting vervangen en niet de tandwielen

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
270
0
Mijn motorketting is net een paar centimeter te kort geworden na het monteren van een hogere band. Is er een mogelijkheid om mijn ketting iets te verlengen? Het gaat om een 428 voor een xt350 met een borgclip sluiting.

Zo niet, is het verstandig om alleen de ketting te vervangen en niet de tandwielen. De tandwielen zijn nog goed.


Alvast bedankt voor uw wijzheid
 
Als ik het goed begrijp heb je nu een band gemonteerd die er formeel niet ophoort waardoor je nu de wiel verder naar achter moet stellen omdat deze anders vastloopt.

1. Is het de moeite waard. Dus gata je motor er beter van rijden?
2. Kan je je ketting nog voldoende verder stellen als deze een beetje slijt.
3. Kan je niet op een andere manier ruimte maken voor de hoger band.
4. Visje wordt sterk afgeraden boven de 500cc
5. Een nieuwe ketting op oudere tandwielen heeft als gevolg dat de nieuw ketting sneller zal slijten tot op het punt waar je tandwielen al versleten zijn. Dus het kan wel maar dit is het gevolg.
6. Met als je losse schakels kunt bestellen voor deze ketting dan kun je met twee klinkschakels of een extra visje schakel je ketting verlengen of het goedkoper is???
 
Hanzzz bedankt voor de antwoorden. Je had bijna alles goed. Ik heb een website gevonden waar je los schakels kan bestellen. Ik ze 2 extra tussen met een klink en een sluitschakel.

Moter is 350cc.
 
Gewoon wat losse schakeltjes tussen zetten, met een visje is makkelijker. Dat blijft echt wel zitten :)

Visje heeft in principe niets te houden, zorgen dat je ketting goed uitgelijnd staat, meer kan je niet doen.

In het inwendige van een paar oude motoren die ik heb draaien visjes rond met de snelheid van de krukas, waarvan 1 krukas soms wel de 15k aantikt. Dat visje blijft gewoon zitten. :)

Stomme angstzaaierij altijd over die visjes. Ik vind het oprecht belachelijk dat mensen het gebruik van visjes afraden. Met een 1000cc sportfiets die de 300 aantikt kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, maar alles daaronder kan gewoon met een visje rondtuffen.

Een visje laat alleen los door foute montage, vuil (cross, wil wel eens gebeuren) , of een beroerd afstelde ketting.
Echt niet door zogenaamde g krachten waar men dan zo bang voor is.

Hoeveel g kracht komt er op zo'n visje te staan dat 15k rpm draait, en de 'hoek' om moet met ik schat een diameter van 5cm ?
Een ketting van de eindoverbrenging draait never nooit niet 15k, en de diameter is op zijn kleinst zo'n 8cm.

Niet om het een of ander, maar ik vind dat deze mythe wel eens de wereld uit geholpen mag worden.
Of weet iemand (een aantal) voorbeelden waar de visjes losgekomen zijn ?

Ik zelf ken er in ieder geval geen 1.
 
Gewoon wat losse schakeltjes tussen zetten, met een visje is makkelijker. Dat blijft echt wel zitten :)

Visje heeft in principe niets te houden, zorgen dat je ketting goed uitgelijnd staat, meer kan je niet doen.

In het inwendige van een paar oude motoren die ik heb draaien visjes rond met de snelheid van de krukas, waarvan 1 krukas soms wel de 15k aantikt. Dat visje blijft gewoon zitten. :)

Stomme angstzaaierij altijd over die visjes. Ik vind het oprecht belachelijk dat mensen het gebruik van visjes afraden. Met een 1000cc sportfiets die de 300 aantikt kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, maar alles daaronder kan gewoon met een visje rondtuffen.

Een visje laat alleen los door foute montage, vuil (cross, wil wel eens gebeuren) , of een beroerd afstelde ketting.
Echt niet door zogenaamde g krachten waar men dan zo bang voor is.

Hoeveel g kracht komt er op zo'n visje te staan dat 15k rpm draait, en de 'hoek' om moet met ik schat een diameter van 5cm ?
Een ketting van de eindoverbrenging draait never nooit niet 15k, en de diameter is op zijn kleinst zo'n 8cm.

Niet om het een of ander, maar ik vind dat deze mythe wel eens de wereld uit geholpen mag worden.
Of weet iemand (een aantal) voorbeelden waar de visjes losgekomen zijn ?

Ik zelf ken er in ieder geval geen 1.
Ja, meerdere keren meegemaakt.
als je motor een stukje achteruit loopt dan kan het visje in de kettinggeleider haken en dan loopt even later de ketting er af.
Ik heb het zelf met een sm een keer gehad op de weg met een ketting die nog geen 100km had gelopen en 2 van mijn maten in het zand.
Ik had altijd een reserve brak bij.
Ik weet hoe ik een visje moet monteren en weet heel zeker dat het goed gebeurt was maar toch verloor ik hem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Visje vetvrij maken en dotje siliconen erop. Is voorschrift bij racen
Visjes die er af gaan zijn vrijwel altijd fout gemonteerd of door eerdere foute montage opgerekt.
 
klinkschakel kun je net zo goed fout monteren.

persoonlijk maakt het me niet uit of mijn ketting een visje of een klinkschakel heeft. als het goed gemonteerd wordt dan blijft het beide wel zitten.
 
Hoeveel schakels heeft ie eigenlijk nu? (128 of minder?)
En met meer schakels kun je m dan nog wel stellen, wegens de halve maantjes methode die de XT350 heeft?
Een nieuw origineel setje is onwijs goedkoop bij JosSmit of Kedo wegens die 428 ketting
 
Hoeveel schakels heeft ie eigenlijk nu? (128 of minder?)
En met meer schakels kun je m dan nog wel stellen, wegens de halve maantjes methode die de XT350 heeft?
Een nieuw origineel setje is onwijs goedkoop bij JosSmit of Kedo wegens die 428 ketting
en wat verandert dat aan het feit dat er een grotere band op zit waardoor het wiel meer naar achter moet :?
 
Als er nu minder dan 128 schakels op zitten, dan is t niet raar dat de ketting met een grotere band ineens te kort lijkt.
Echter, als ie wél al 128 schakels heeft én met een grote band de ketting te kort is, kun je dan uberhaupt het achterwiel nog wel goed vast zetten met extra schakels omdat die halve maantjes niet meer tegen de stopjes aan kunnen komen?
161x200.jpg
 
Laatst bewerkt:
klinkschakel kun je net zo goed fout monteren.

persoonlijk maakt het me niet uit of mijn ketting een visje of een klinkschakel heeft. als het goed gemonteerd wordt dan blijft het beide wel zitten.
Omdat bij jou het visje er nooit afgelopen is kan dat simpelweg niet?
Ik zag vanmorgen iemand door rood licht rijden en er gebeurde niks.
Je kan dus gerust door rood licht rijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Begin jaren '80 kon ik geen motorzaak vinden die een ketting fatsoenlijk kon klinken.
Noodgedwongen reed ik met een visje. Kennelijk heb ik nooit de juiste toverspreuk toegepast, want die visjes verdwenen als sneeuw voor de zon. Met vakantie nam ik een reserve mee. Zelfs een noodreparatie met een paperclip hield het langer uit dan een nieuw visje.
 
Omdat bij jou het visje er nooit afgelopen is kan dat simpelweg niet?
Ik zag vanmorgen iemand door rood licht rijden en er gebeurde niks.
Je kan dus gerust door rood licht rijden.

alles kan, behalve een naakte vrouw in de broekzak schijten of een scheet op een plankje timmeren.

terugkomend op het topic: Het kan, maar ik zou het niet doen omdat een ketting + tandwielen (kettingwielen) op een bepaalde manier op elkaar inslijten. als je aan vervanging toe bent en je vervangt maar 1 deel van de set, dan zal het vernieuwde deel versneld slijten. Gewoon de hele set doen, zoveel kost het nou ook weer niet.
 
Laatst bewerkt:
Hoe ver is er met die ketting gereden en hoe goed is hij onderhouden?
Als de ketting nog geen 10.000km heeft gelopen dan is deze nauwelijks langer geworden en zal het geen probleem zijn.
 
terugkomend op het topic: Het kan, maar ik zou het niet doen omdat een ketting + tandwielen (kettingwielen) op een bepaalde manier op elkaar inslijten. als je aan vervanging toe bent en je vervangt maar 1 deel van de set, dan zal het vernieuwde deel versneld slijten. Gewoon de hele set doen, zoveel kost het nou ook weer niet.

allemaal waar, maar voor de prijs van 2 schakels moet je het echt niet laten en kan je beter je huidige set oprijden. ook al slijt ze sneller, het zal nog steeds voordeliger zijn dan ze gewoon nu in de vuilbak te kieperen.
 
Ja, meerdere keren meegemaakt.
als je motor een stukje achteruit loopt dan kan het visje in de kettinggeleider haken en dan loopt even later de ketting er af.
Ik heb het zelf met een sm een keer gehad op de weg met een ketting die nog geen 100km had gelopen en 2 van mijn maten in het zand.
Ik had altijd een reserve brak bij.
Ik weet hoe ik een visje moet monteren en weet heel zeker dat het goed gebeurt was maar toch verloor ik hem.

Mja, als je visje blijft haken in de kettinggeleider is de kettinggeleider denk ook wel versleten ?

Maar ik snap je punten.

Wat crossen betreft kan ik het me goed voorstellen, maar voor de cross is het meer ingecalculeerd risico, een visje werkt daar gewoon sneller/beter/goedkoper. Dat je hem kan verliezen neem je voor lief.
Maar 1 op de hoeveel keer met crossen ben je, of 1 van je vrienden een visje/schakeltje verloren ? 1:1000x crossen ? 1:500 ?
Op die manier is het risico misschien een beetje in te schatten, neem daar nog bij dat crossen zoiezo al een (gigantisch) verhoogd risico is, vuil, extreem veel beweging door het klapperen van naar links en rechts, en constant of volgas, of (vol) in de rem.
Het is natuurlijk een extreem uiterste van wat gevraagd wordt van een ketting.
Het is in die zin totaal geen vergelijking met wat er gevraagd wordt van een straatfiets, de ketting van een R1 krijgt minder te verduren. (tenzij je natuurlijk R1 Sjaak heet :+ )
 
Mja, als je visje blijft haken in de kettinggeleider is de kettinggeleider denk ook wel versleten ?

Maar ik snap je punten.

Wat crossen betreft kan ik het me goed voorstellen, maar voor de cross is het meer ingecalculeerd risico, een visje werkt daar gewoon sneller/beter/goedkoper. Dat je hem kan verliezen neem je voor lief.
Maar 1 op de hoeveel keer met crossen ben je, of 1 van je vrienden een visje/schakeltje verloren ? 1:1000x crossen ? 1:500 ?
Op die manier is het risico misschien een beetje in te schatten, neem daar nog bij dat crossen zoiezo al een (gigantisch) verhoogd risico is, vuil, extreem veel beweging door het klapperen van naar links en rechts, en constant of volgas, of (vol) in de rem.
Het is natuurlijk een extreem uiterste van wat gevraagd wordt van een ketting.
Het is in die zin totaal geen vergelijking met wat er gevraagd wordt van een straatfiets, de ketting van een R1 krijgt minder te verduren. (tenzij je natuurlijk R1 Sjaak heet :+ )
Ik kwam met mijn sm nauwelijks in het zand. Alleen soms tijdens wedstrijden of trainingen . Geloof me ik weet echt wel hoe ik een visje moet plaatsen.
Wat vind je zelf acceptabel om de ketting te verliezen?
1x op 1000Km? 1x op 10.000km?
Ik gebruikte alleen een visje omdat ik met mijn crosswielen ook de ketting verving. Ik gebruikte bij iedere wissel een nieuw visje en mijn kettinggeleider mankeerde niks.
Een visje is gewoon een onbetrouwbaar systeem en als jij hem nog nooit hebt verloren heb je gewoon geluk gehad.
 
De kans dat een visje kapot gaat bij straat gebruik is relatief klein, maar de kans dat de gevolgschade enorm is áls hij los komt, is zeer groot.

Ik heb van dichtbij mee mogen maken hoe het er uit ziet als je een zweepslag van een motorketting op de kuit krijgt (hoera voor die lage motor sneakers :N ).. Oi.

Maar een beroerd geklonken klinkschakel kan idd wel hetzelfde doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan