Verhogen Yamaha XJ6N?

Morten

MF'er
18 mei 2013
118
0
Geleen
Met veel tevredenheid rijd ik al een tijdje rond op een XJ6N, echter zou ik de kont van de motor net iets hoger hebben.

Ondanks dat ik veel verlaagde XJ6'jes zie, zou ik die van mij dus juist willen verhogen.
Helaas vind ik op internet alleen tools om ze dus naar beneden te krijgen...

Weet iemand hoe en òf ze te verhogen zijn?

Groetjes Maarten
 
Laatst bewerkt:
Verlagen wordt vaak gedaan door aanpassing van de dogbones. Als je op deze wijze de kont wil verhogen, verandert dat niks aan de hoek die je benen op de stepjes maken...
 
Ow ja, dom van me, de voetsteunen zitten natuurlijk niet aan de achterburg vast, maar aan het frame...
Maar goed, ik wil nog steeds die kont wat omhoog hebben. Bij mijn vorige CBR heb ik een andere dogbone gekocht, dat werkte top, maar voor deze motor vind ik helemaal niets.
 
Ow ja, dom van me, de voetsteunen zitten natuurlijk niet aan de achterburg vast, maar aan het frame...
Maar goed, ik wil nog steeds die kont wat omhoog hebben. Bij mijn vorige CBR heb ik een andere dogbone gekocht, dat werkte top, maar voor deze motor vind ik helemaal niets.


zelluf makuh!!

of laten maken..
als je de maat van de originele weet, laat je je aangepaste snijden en klaar..
 
Zoiets?

2ldubn6.jpg
 
Dat systeem had ik wel op mijn oude Duc. Hieronder een foto van de onderzijde van mijn schokdemper bevestiging.
Ik vanavond even kijken hoe de bovenzijde bevestigd zit en kijken wat we kunnen fixen ;). Kant en klaar is er volgens mij geen verhoging beschikbaar.




De verlagingsset ziet er trouwens zo uit:

 
Even een foto van de schokdemperbevestiging (boven en onderkant). Vind het raar dat ik geen kant en klare kits hiervoor kan vinden... Lijkt me toch dat voor zo'n massaal verkochte motor veel aanpassingsdelen te krijgen zijn.

Onderkant:


Bovenkant:
 
Laatst bewerkt:
En als je die draaischijf onderaan nu eens van standje 4 naar standje 7 verplaatst?
Hierdoor staat de veer wat strakker en zal (met hetzelfde gewicht) de motor minder ver inzakken.
Misschien is dat net het stukje hoogteverschil waar je in de OP naar zoekt
 
En als je die draaischijf onderaan nu eens van standje 4 naar standje 7 verplaatst?
Hierdoor staat de veer wat strakker en zal (met hetzelfde gewicht) de motor minder ver inzakken.
Misschien is dat net het stukje hoogteverschil waar je in de OP naar zoekt

Dat heeft geen zin, daarmee verander je alleen de veervoorspanning, niet de hoogte... die staat dan op standje 2-personen met bagage voor 14 dagen, dus je hele comfort is dan foetjie.
 
Comfort is voor mietjes en wordt hoog overschat :+

Het was bij mijn winterhok wel de manier om de achterkant wat omhoog te krijgen
Maar daar zit ook een enigszins verouderde veer onder.

Als je voldoende negatieve veerweg overhoudt zou het geen probleem hoeven zijn
(en weer terug naar de eerste regel ;) )
 
Dat heeft geen zin, daarmee verander je alleen de veervoorspanning, niet de hoogte... die staat dan op standje 2-personen met bagage voor 14 dagen, dus je hele comfort is dan foetjie.
Dat heeft wel zin, de motor komt hoger.
1cm meer voorspanning zal de demper 1cm verhogen.
M.a.w. de veer komt niet strakker staan.
Je moet er wel rekening mee houden dat je negatieve veerweg over houd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat Morten niet wil horen dat het ook met een eenvoudige aanpassing van de achterveer geregeld zou kunnen worden, maar goed, wie zijn wij?

@TS: ben je er al achter dat trekken aan je linker stuurhelft het effect juist versterkt van naar rechts de bocht invallen? Of lag het toch aan de banden? (M620)
 
Ik denk dat Morten niet wil horen dat het ook met een eenvoudige aanpassing van de achterveer geregeld zou kunnen worden, maar goed, wie zijn wij?

@TS: ben je er al achter dat trekken aan je linker stuurhelft het effect juist versterkt van naar rechts de bocht invallen? Of lag het toch aan de banden? (M620)


Het moet inderdaad perse ingewikkeld zijn ja ;) .
Ik had gewoon gehoopt dat er een kant er klare oplossing zou zijn, zoals er ook voor veel andere motoren kant en klare ricers kits zijn... helaas.

Ik heb de veer op zijn strakst gezet, kont komt 1cm naar boven op de strakste stand t.o.v zwakste stand.
Sorry van V.D.V, maar het is echt de veervoorspanning die ik verander en doordat hij in de zwaarste stand minder in-veert, scheelt je dat een centimeter.
De zwaarste stand is prima voor 2 uur, maar omdat ik ook regelmatig naar de Eiffel en Luxemburg rijd, is het niet ideaal... Ik begrijp dat ik aan die veer kan blijven draaien, maar echt ideaal? Neu...


@ Ducati88: Mijn referentiekader was de Monster van mijn vriendin, die blijft sturen als een kinderfiets, super super licht en eenvoudig. Het vreemde stuurgedrag van mijn Monster lag voor een deel aan mijn banden. Toen ik de banden had vervangen voor een nieuw setje Pilot Roads stuurde hij al vele malen beter (lichter, vertrouwder en stuurde soepeler de bocht door). Hij is echter nooit zo licht en fijn gaan sturen als de Monster van m'n vriendin.
 
Laatst bewerkt:
Het moet inderdaad perse ingewikkeld zijn ja ;) .
Ik had gewoon gehoopt dat er een kant er klare oplossing zou zijn, zoals er ook voor veel andere motoren kant en klare ricers kits zijn... helaas.

Ik heb de veer op zijn strakst gezet, kont komt 1cm naar boven op de strakste stand t.o.v zwakste stand.
Sorry van V.D.V, maar het is echt de veervoorspanning die ik verander en doordat hij in de zwaarste stand minder in-veert, scheelt je dat een centimeter.
De zwaarste stand is prima voor 2 uur, maar omdat ik ook regelmatig naar de Eiffel en Luxemburg rijd, is het niet ideaal... Ik begrijp dat ik aan die veer kan blijven draaien, maar echt ideaal? Neu...


@ Ducati88: Mijn referentiekader was de Monster van mijn vriendin, die blijft sturen als een kinderfiets, super super licht en eenvoudig. Het vreemde stuurgedrag van mijn Monster lag voor een deel aan mijn banden. Toen ik de banden had vervangen voor een nieuw setje Pilot Roads stuurde hij al vele malen beter (lichter, vertrouwder en stuurde soepeler de bocht door). Hij is echter nooit zo licht en fijn gaan sturen als de Monster van m'n vriendin.
Zoek eens even op "veervoorspanning" ik denk dat je daar veel van op kan steken.
Het verhogen van de veervoorspanning maakt de vering niet stugger.
 
Zoals ik het begrijp blijft de hoogte/lengte van de schokdemper gelijk zonder belasting, alleen onder belasting en met veervoorspanning zou de demper minder ver in-veren dan onder belasting en zonder veervoorspanning.
 
Zoals ik het begrijp blijft de hoogte/lengte van de schokdemper gelijk zonder belasting, alleen onder belasting en met veervoorspanning zou de demper minder ver in-veren dan onder belasting en zonder veervoorspanning.

je gebruikt je motor toch niet zonder belasting (op zijn minst jezelf), dus wat hij dan doet doet niets ter zake.
met de veervoorspanning regel je de verhouding van positieve/negatieve veerweg. positief is wat nog ingeveerd kan worden tijdens het rijden, negatief is wat al ingeveerd is in stilstand vertrekkensklaar (dus met rijder/bagage/... erop).

een gevolg van het regelen van de veervoorspanning is dat de motor ook iets hoger/lager komt te staan. de veer zelf wordt niet harder zolang je negatieve veerweg over houdt. wat jij nu als oncomfortabel beschrijft en zegt dat hij nu minder ver inveert, kan maar 1 ding betekenen : je bent zelf een lichtgewicht en hebt de veervoorspanning zo hard gezet dat als jij gewoon stil zit op je motor, er geen negatieve veerweg is. want zo lang die er wel is zal je motor evenveel veerweg gebruiken onder eenzelfde belasting (wat niet hetzelfde is als even ver inveren).
 
Het moet inderdaad perse ingewikkeld zijn ja ;) .
Ik had gewoon gehoopt dat er een kant er klare oplossing zou zijn, zoals er ook voor veel andere motoren kant en klare ricers kits zijn... helaas.

bij motoren met een linksysteem is het simpel : verander gewoon een deel van het linksysteem, en klaar.

bij motoren zonder linksysteem kan je kiezen uit 2 oplossingen :
- langere/kortere schokdemper, of een in de lengte regelbare plaatsen.
- de bevestigingspunten van de schokdemper verplaatsen.
 
je gebruikt je motor toch niet zonder belasting (op zijn minst jezelf), dus wat hij dan doet doet niets ter zake.
met de veervoorspanning regel je de verhouding van positieve/negatieve veerweg. positief is wat nog ingeveerd kan worden tijdens het rijden, negatief is wat al ingeveerd is in stilstand vertrekkensklaar (dus met rijder/bagage/... erop).

een gevolg van het regelen van de veervoorspanning is dat de motor ook iets hoger/lager komt te staan. de veer zelf wordt niet harder zolang je negatieve veerweg over houdt. wat jij nu als oncomfortabel beschrijft en zegt dat hij nu minder ver inveert, kan maar 1 ding betekenen : je bent zelf een lichtgewicht en hebt de veervoorspanning zo hard gezet dat als jij gewoon stil zit op je motor, er geen negatieve veerweg is. want zo lang die er wel is zal je motor evenveel veerweg gebruiken onder eenzelfde belasting (wat niet hetzelfde is als even ver inveren).
:^
Mooie uitleg :}
 
Verlagen kan wel met deze motor, zie de speciale ring van de verlagingsset, deze komt aan de bovenkant tussen de body van de demper en de bovenkant van de veer, zou je de andere kant op gaan werken qua "offset" zou dat hetzelfde effect hebben als meer veervoorspanning of zie ik dat verkeerd?

Als dat niet zo is zou ik een op maat gemaakte ring kunnen draaien voor TS :)
 
ik zou zeggen bel hyperpro die kunnen het binnen een paar minuten wel opzoeken wat de mogelijkheden zijn, en de kosten. En als je ze aan de lijn hebt kan je gelijk een afspraak maken :)
 
Blijft altijd leuk hoe mensen met de volste overtuiging dingen roeptoeteren en er helemaal naast zitten...
Vering
Koppel vs Vermogen
Electrisch vermogen
oppervlakte rempompen en zuigers....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan