Zuigerveren vast?

Arash89

Rookie
22 sep 2015
6
0
Ik heb een R1 uit 2000 welke twee jaar lang stil heeft gestaan. Ik heb hem weer aan de praat gekregen en naar de garage gebracht om hem na te kijken. Deze hebben hem nagekeken en kwamen tot de conclusie dat de zuigerveren vast zitten. Wanneer mijn motor koud is start deze prima, maar wanneer hij eenmaal warm is en je hem uitzet krijg je hem niet meer aan de praat.

Ze hebben hem zelf gespoeld met een cleaner, maar dat had geen effect. Ze gaven zelf aan dat heel de motorblok uit elkaar moet om hem te repareren en de kosten hiervoor tegen de € 1000,- aan zit. Al met al, volgens hun niet echt waard meer voor een R1 uit 2000.

De reden dat ze denken dat de zuigerveren vast zitten is omdat er erg veel compressie ontstaat in de carter. Ze lieten het ook zelf zien aan de hand van de ontluchtingslang. Wanneer de motor draait en je houdt je vinger erop voor een paar seconden stroomt er in één keer een flinke hoeveelheid lucht uit.

Iemand nog enig andere suggesties of adviezen? Repareren of is het verstandig om m'n motor te verkopen?
 
Compressie meten lijkt me de meest logische eerste stap. Vastzittende zuigerveren willen nog wel eens los komen als je er bepaalde sapjes voor gebruikt welke je in de bougiegaten giet.

En als je er helemaal geen gat meer in ziet wil ik hem wel van je overnemen, mooi klussie lijkt me dat.
 
waarde van de brommer zal ook niet veel zijn als je deze zo verkoopt,
anders er een leuk winterproject van maken..

heb je wat te doen... komende winter.. :X

als je t uitbesteed, zoals je zelf aangeeft, zal je moeten nagaan of je dat over hebt voor deze motor..
 
Wat ook nog wel eens wil helpen is remolie (DOT4) in de cilinders gieten en een nachtje laten staan.
Daarna starten zonder bougies (effe afschermen want die zooi spuit eruit)
Ik heb zo al eens vastzitten zuigerveren losgekregen)

MArc
 
Gewoon een vraagje tussendoor :+

Remolie is dat niet enorm oxiderend oftewel ga je dan niet je zuigers aanvreten en als het in je motorolie komt lijkt het me ook geen pretje? Persoonlijk zou ik het niet graag in mijn blok gieten. :j
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Fazer1000 2006, en hier het volgende...
2 jaar terug met een behoorlijke snelheid uit le mans thuisgekomen, motor zo de garage ingereden.
2 dagen later wil ik hem pakken, 1 plofje met starten, daarna niets meer, klonk ook als gebroken distributieriem, totaal geen compressie...gemeten, +/- 2 bar op alle 4 de cilinders
gecontroleerd of de nokkenassen nog draaide, de kleptiming, klepspeling ,dus blok los, koppakking nog heel, kleppen nog heel, en thinner bleef mooi in de verbrandingsruimte staan...
zuigers op en neer, geen beschadiging van de wanden...
blok ligt er nog net zo bij, ooit maak ik hem open om de zuigerveren te bekijken, maar heb er een ander blok in gegooid, en rijd al weer 2 jaar rond, dus tot op heden NOOIT kunnen achterhalen waarom ik alle compressie kwijt was
 
Druk in het carter duid inderdaad op blow-by, en dat komt inderdaad 9/10x omdat ze zuigerveren versleten zijn, of vast zitten.

Wat je kan proberen is om wat kruipolie in de cilinders te spuiten, even een nachtje laten staan en daarna gewoon gaan rijden.
Als je geluk hebt werkt het in 1x.

Zo niet, gewoon mee gaan rijden, en na een kilometer of 500 controleren of de boel al los is.

Mooiste is om van te voren even de compressie te meten van alles cilinders (koud). Opschrijven.
DAARNA pas kruipolie in de cilinders gooien.
500km rijden, gewoon normaal zoals je altijd doet, of dat nou korte stukjes zijn of 2x 250km, maakt geen zak uit, gewoon normaal doen.
En na 500km de compressie weer meten.

Meestal komen zuigerveren vanzelf weer los als je er gewoon mee gaat rijden.

Ik had ook een V8 die 11jaar had stilgestaan, ook vaste zuigerveren, advies wat ik toen kreeg was ook om er gewoon mee te gaan rijden. 1e 500km verbruikte die wat olie, daarna geen druppel meer. Verder niks geen wondermiddeltjes gebruikt, alleen wat WD40 in de cilinders gespoten. Maar ik zou toch wel willen adviseren om op zijn minst een betere kruipolie te gebruiken, dat is gewoon het minste wat je kan doen :)
 
Druk in het carter duid inderdaad op blow-by, en dat komt inderdaad 9/10x omdat ze zuigerveren versleten zijn, of vast zitten.

Wat je kan proberen is om wat kruipolie in de cilinders te spuiten, even een nachtje laten staan en daarna gewoon gaan rijden.
Als je geluk hebt werkt het in 1x.

Zo niet, gewoon mee gaan rijden, en na een kilometer of 500 controleren of de boel al los is.

Mooiste is om van te voren even de compressie te meten van alles cilinders (koud). Opschrijven.
DAARNA pas kruipolie in de cilinders gooien.
500km rijden, gewoon normaal zoals je altijd doet, of dat nou korte stukjes zijn of 2x 250km, maakt geen zak uit, gewoon normaal doen.
En na 500km de compressie weer meten.

Meestal komen zuigerveren vanzelf weer los als je er gewoon mee gaat rijden.

Ik had ook een V8 die 11jaar had stilgestaan, ook vaste zuigerveren, advies wat ik toen kreeg was ook om er gewoon mee te gaan rijden. 1e 500km verbruikte die wat olie, daarna geen druppel meer. Verder niks geen wondermiddeltjes gebruikt, alleen wat WD40 in de cilinders gespoten. Maar ik zou toch wel willen adviseren om op zijn minst een betere kruipolie te gebruiken, dat is gewoon het minste wat je kan doen :)

WD40 is toch geen kruipolie? (niet goed gelezen)

Verder zou ik bovenstaande ook doen. Rijden met dat ding.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie. Inmiddels mijn motor opgehaald en ermee naar huis gereden.

Ik heb hem een aantal keren vol open getrokken toen m'n motor inmiddels warm was en ik mis geen vermogen. Het zou mij lijken dat wanneer de zuigerveren vast zitten je dat wel zou merken toch qua vermogen?

Wanneer m'n motor eenmaal thuis stond en het blok warm was kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer gestart. Volgens de garage komt dit doordat er te veel druk zit opgebouwd in het carter en hij daardoor niet meer start.

Nu wilt m'n collega zich er wel aan wagen om hem uit elkaar te halen, maar ik heb geen idee wat er aan vervangen moet worden. Hij wilde ook gelijk de zuigers zelf vervangen, als je dan toch bezig bent. Iemand suggesties?

Hij heeft trouwens 45.000 gelopen.
 
Sorry voor de late reactie. Inmiddels mijn motor opgehaald en ermee naar huis gereden.

Ik heb hem een aantal keren vol open getrokken toen m'n motor inmiddels warm was en ik mis geen vermogen. Het zou mij lijken dat wanneer de zuigerveren vast zitten je dat wel zou merken toch qua vermogen?

Wanneer m'n motor eenmaal thuis stond en het blok warm was kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer gestart. Volgens de garage komt dit doordat er te veel druk zit opgebouwd in het carter en hij daardoor niet meer start.

Nu wilt m'n collega zich er wel aan wagen om hem uit elkaar te halen, maar ik heb geen idee wat er aan vervangen moet worden. Hij wilde ook gelijk de zuigers zelf vervangen, als je dan toch bezig bent. Iemand suggesties?

Hij heeft trouwens 45.000 gelopen.
Niet meer komen daar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan