Slijtage van de accu testen

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.497
181
Soest
Ik maak het vaak mee dat men onderweg er achter komt dat de accu versleten is. M.a.w. men kom stil te staan langs de kant van de weg. Beter is als je zou kunnen testen hoever je accu al versleten is en deze vooraf te vervangen alleen hoe test je dat.

Nu hadden we (in het toerclub je) laatst weer zo'n geval. De locale motorboer bleek een speciaal accu test apparaat te hebben die aangaf hoever een accu versleten is. Apparaat had meerdere schakelaars en led lampjes. Ik had het idee dat je per schakelaar er een belasting op zet en het led lampje niet aan gaat als de spanning inzakt onder de belasting. M.a.w. je meet hoeveel vermogen de accu nog kan leveren.

Nu zou je zelf zo'n meting kunnen doen lijkt me met een voltmeter een weerstand maar waar ligt de grens dus hoeveel vermogen moet een accu nog kunnen leveren voordat deze preventief vervangen moet worden.
 
2 zaken :
* zuurgehalte meten, wat echter moeilijk is bij motor batterijen. dikwijls kan je er niet eens aan, en als je er wel aankan kan je niet genoeg opzuigen. een volle cel moet een zuurgehalte hebben van 1.28 - 1.30 . een ontladen cel zal tegen de 1.18 aan zitten.
* voltage onbelast/belast meten. een goede cel mag max maar een 0.2V zakken bij een normaal-zware belasting. normaal-zwaar = bij een heftruck bv enkel de hydraulische pomp laten draaien aan vollast (tot aan drukbegrenzer). als je tegelijkertijd ook nog eens zou gaan rijden zakt het voltage nog eens iets van een 0.1-0.2V).

vermits er 6 cellen zitten in een motor batterij zitten, kom je uit op een spanninsverschil van 1.2V. maar een startmotor is een héél zware belasting voor een motor batterij, en dan kom je zoals de heftruck uit op 2.4V verlies. kortom : wil je je batterij testen : gewoon voltmeter aan hangen, en starten. zakt de batterij spanning onder 10V is ze niet goed meer.
1 keer zegt natuurlijk niet veel, dus kan je op 1 of andere manier de ontsteking uitschakelen en testen hoe lang die dat uithoudt. zou dat toch (ik doe nu een wilde gok) een minuut moeten uithouden. niet aan 1 stuk door, maar 10 keer een seconde of 5-6.
 
uit http://www.yuasabatteries.com/literature.php

There are two tools that can be used for load testing: a dedicated
battery load tester, or a digital voltmeter. The load tester can
be used when the battery is not installed in a vehicle. The load
tester simulates the electrical load of a starter motor to loadtest
the battery. These testers are usually used by dealerships
and are able to adjust the load applied to the battery under
test. Always follow the instructions that apply to the specifi c
battery load tester. In general, apply a load of three times the
ampere-hour rating. After 10 seconds check the battery voltage
with the load still applied. A good 12-volt battery will not drop
below 9.5 volts (ambient temperature of 70° F
). A 6-volt battery
should drop no more than 5.25 volts. If the voltage reading is
below these minimums replace the battery.
As an alternative to the load tester, the vehicles starter
motor can be used to provide the load to test the battery.
To load test the battery, cranking voltage must be measured.
Low cranking voltage will indicate that the battery is getting
tired and should be replaced. Following are the steps for
performing a battery load test using a digital voltmeter and
the vehicle’s starter motor.
Connect a digital voltmeter directly to the battery—red lead
to the positive terminal and black lead to negative. While
watching the voltmeter, press the start button and crank
the engine’s starter (it’s OK if the engine starts). Just before
the engine starts, note the voltmeter reading. As the starter
motor places an electrical load on the battery, cranking
voltage will normally drop. If battery voltage drops below
9.5 volts (at 70° F) while the engine is cranking over,
the battery needs to be replaced. If the engine starts too
quickly to read cranking voltage, the ignition or fuel injection
computer fuse can be removed. This will allow the starter
motor to operate (without the engine starting) and cranking
voltage can be measured.
 
Laatst bewerkt:
Top Sjaak55 precies wat ik zocht. *O*
Van Sjaak is een goeie ruwe test, die thuis te doen is, met als uitslag: 'kan nog' of 'doe maar weg'. Geen andere uitslagen.

Als je wilt weten hoe de staat van de accu is, hoe ver de slijtage is, wat er moet gebeuren om de accu in de best mogelijke vorm te krijgen, dan is die duurdere tester het enige alternatief.
 
Van Sjaak is een goeie ruwe test, die thuis te doen is, met als uitslag: 'kan nog' of 'doe maar weg'. Geen andere uitslagen.

Als je wilt weten hoe de staat van de accu is, hoe ver de slijtage is, wat er moet gebeuren om de accu in de best mogelijke vorm te krijgen, dan is die duurdere tester het enige alternatief.

Waar het mij om gaat is dat ik hem op tijd vervang. Dus een test die je een paar keer per jaar kan doen en of vlak voor een vakantie. Ik 3 a 4 dagen in de week. Dus zolang mijn laad circuit goed is (ja die test ik dan ook) is mijn accu na een reguliere woon werk rit opgeladen.

Evenuteel hang ik hem eerst aan de optimate om 100% zeker te weten dat hij vol is.
 
Misschien een idee, zonder reclame te maken, maar een accu druppellader van optimate, bijvoorbeeld de 4 ?? Heb deze op mijn "oudere" accu en deze geeft aan dat accu 100 % is. Eens kijken of dit ook echt is maar verwacht het wel.

Gr Paco


Die geeft aan dat de accu 100% geladen is, maar niet of 'ie ook daadwerkelijk belast kan worden. Want er mee kunnen starten is echt een ander verhaal.
 
Ok, weer iets bijgeleerd :-)
Brommert start gewoon, startmotor gaat zelfs sneller rond dan eerst.
Heb de fiets drie weken geleden gekocht maar mag officieel nog niet rijden. Omdat de startmotor traag rond ging heb ik de optimate 4 gekocht juist om accu te laden en te testen..... Accu is in ieder geval niet kapot. Straks eens ff dynamo na meten of deze genoeg af geeft.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan