Ducati m600 wisselend stationair toerental, en inhouden

Crank

MF'er
10 apr 2013
93
0
Goedenavond,

Mijn ducati m600 van '95 (carb.) heeft een wisselend stationair toerental, en houdt in op hogere snelheden.

Wanneer hij koud is is er niks aan de hand, loopt gewoon normaal stationair, maar na een half uurtje rijden blijft hij hangen wanneer ik de koppeling intrek. Soms valt hij daarna terug naar het juiste toerental, maar meestal blijft hij te hoog gieren. Wanneer ik de koppeling intrek op een heel laag toerental, loopt hij meestal wel normaal stationair, maar soms gaat hij daarna ook gewoon weer omhoog.

Wanneer ik even stop, en hem uitzet, en na 5 minuten weer verder rij draait hij eerst ook weer normaal stationair en na een paar km begint het weer.

Nu vanmiddag kwam er nog een probleempje bij, de motor houdt namelijk in op hogere snelheden. Op de snelweg met +/-120 voelt het net alsof je wisselend wind tegen hebt, het geluid van de motor is egaal (hij stottert niet o.i.d.) maar het voelt alsof hij wegvalt en dan weer trekt, dit is ook soms te horen aan de ketting (trekt weer strak)

Het leek ook erger te worden na een tijdje met wat harder optrekken, hij begon wat te bokken na even flink optrekken op snelheid, en het voelt net alsof het gas soms wegvalt.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb wel gemerkt dat de vorige eigenaar de zaag in het deksel van het luchtfilterhuis heeft gezet en een groot vierkant eruit heeft gezaagd, daar zoek ik nu even een nieuwe voor, dat zou misschien het haperen kunnen verklaren (te veel lucht?) maar het wisselende stationaire toerental lijkt me daar niet aan te verwijten?
 
Laatst bewerkt:
Heb je voldoende brandstof aanvoer vanaf de tank? benzinefilter verstopt, eventuele aanwezig benzinepomp defect, tankbeluchting verstopt, geknikte slang.
 
Laatst bewerkt:
Benzine slangen zijn niet geknikt, of er voldoende aanvoer is weet ik niet, wel heb ik een nieuw benzinefilter samen met nog wat onderhoudsspulletjes besteld. Het slangetje van de tankontluchting is wel gescheurd aan het uiteinde waar hij op de tank komt, maar ik neem aan dat dat niets uitmaakt? Hij blijft wel gewoon zitten, enkel bij het omhoog halen van de tank wil die wel eens los gaan.

Maar hoe valt te controleren of de motor onvoldoende brandstof krijgt?

Hij heeft overigens een vacuüm gestuurde benzine pomp, maar als deze niet zou werken zou hij denk ik helemaal geen brandstof meer krijgen? Gezien de carburateurs hoger hangen dan de aansluiting op de tank.

Maar zou dit ook het wisselende stationaire toerental verklaren?
 
Je trekt valse lucht tussen carburateur en cilinder , kun je kontroleren door remmenreiniger bij die rubbers te spuiten als het toerental omhoog gaat zit daar een lek

Alles lijkt daar zo op het oog wel in orde? Ik heb geen remmenreiniger in huis, maar kan het van het weekend eens proberen met deo of startspray.

Maar wel raar dat hij het koud dan niet doet? Zou je daar met een koude motor ook niet wat van moeten merken?
 
De garage zou ze net hebben gesteld, maar zou dit ook niet motorschade tot gevolg hebben? (verbrande kleppen, verlies van compressie?)
Wat je beschrijft zijn mogelijke symptomen van lekkende kleppen. Of het zo is, weet ik niet. Misschien is de motor gewoon aan een klepschuurbeurt toe, wat heel normaal is voor een tweeklepper.
 
Is het nog wel verstandig om er mee te rijden dan? Als ik even een nieuw luchtfilterdeksel op de kop tik (inhouden op hogere snelheid zou ook kunnen door teveel lucht? het complete bovendeel is eraf gezaagd), nieuw brandstoffilter en even groot onderhoud pleeg (bougies, luchtfilter, olie+filter e.d.) en hem dan even warm rij om op valse lucht te controleren?

Dan zou ik in ieder geval één en ander kunnen uitsluiten.

Overigens nog vergeten te vermelden dat de ontluchtingskabel van de CV-schuif van de rechter carburateur grotendeels ontbreekt, die van de linker carburateur gaat naar dat grijze 'luchtfilter' doosje aan de zijkant.

https://img.motorparts-online.com/p/4/a/1al2-d91cfbbe39f45943ea91d74e05b1aaa4.jpg

Hier zijn de slangen goed te zien, de slang van de rechter carburateur ontbreekt dus vanaf het 'luchtfiltertje', dat ronde tonnetje net na de aansluiting op de carb.
 
Laatst bewerkt:
Dat opengezaagde luchtfilter was destijds een populaire modificatie in combinatie met een Dynojet 2 kit.
De slangetjes weet ik niet, maar dat zou best de oorzaak kunnen zijn.
 
Goed om te weten, zojuist even de bougies bekeken, de armpjes zijn wel bruin, maar het hart is wit. Van de liggende cilinder is het hart zo wit dat het bijna een nieuwe bougie lijkt, de staande cilinder is ietwat bruinig maar staat ook te arm.

Allicht dat iemand enkel het luchtfilter heeft bewerkt en geen nieuwe sproeiers erin heeft gezet, denk dat een origineel compleet deksel geen overbodige luxe is.

Er zit aan de binnenkant van de tank ook een soort schuimrubber, van dat isolatie materiaal, wat deels over het luchtfilter valt bij het sluiten van de tank. Hoort dit standaard zo, of heeft iemand dit aangebracht?

Zag namelijk op youtube filmpjes dat dat op een m900 niet zat.

Ik ga in ieder geval even een nieuw deksel zien te regelen, en een nieuw slangetje, brandstof filter en groot onderhoud om zo veel mogelijk uit te sluiten.
 
Goed om te weten, zojuist even de bougies bekeken, de armpjes zijn wel bruin, maar het hart is wit. Van de liggende cilinder is het hart zo wit dat het bijna een nieuwe bougie lijkt, de staande cilinder is ietwat bruinig maar staat ook te arm.

Allicht dat iemand enkel het luchtfilter heeft bewerkt en geen nieuwe sproeiers erin heeft gezet, denk dat een origineel compleet deksel geen overbodige luxe is.

Er zit aan de binnenkant van de tank ook een soort schuimrubber, van dat isolatie materiaal, wat deels over het luchtfilter valt bij het sluiten van de tank. Hoort dit standaard zo, of heeft iemand dit aangebracht?

Zag namelijk op youtube filmpjes dat dat op een m900 niet zat.

Ik ga in ieder geval even een nieuw deksel zien te regelen, en een nieuw slangetje, brandstof filter en groot onderhoud om zo veel mogelijk uit te sluiten.

Dat schuimrubber is alleen voor geluidsisolatie , kun je er af laten
Wat betreft gat , even dicht plakken met ductape
 
Dat schuimrubber is alleen voor geluidsisolatie , kun je er af laten
Wat betreft gat , even dicht plakken met ductape

De twee rubber inlaten zijn dus ook weg, als ik het gat dichtplak komt er geen lucht meer door. Ik zou het nog wel gedeeltelijk kunnen dichtplakken.

Maar ik ga eerst maar eens proberen een nieuw deksel ergens te verkrijgen, groot onderhoud, en even controleren op valse lucht.

Hoop dat het daar ergens ligt, en niet bij de kleppen. Verwacht zelf dat het inhouden wel wordt opgelost met een betere afstelling, dan blijft alleen het stationaire toerental nog over, misschien dat de gebroken slang van de CV onluchting de boosdoener is, die ga ik voor de zekerheid ook maar even vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Bel HdeB in Sleen eens, die weet zo wat erin hoort. Of de Biggelaar, ook goed.
Tenzij hij voor de rest helemaal standaard is (uitlaat) - dan kan ik het hier voor je opzoeken.
Heb wel een Haynes, daar wil nog weleens wat fout in staan, dus 1e suggestie is de betere.

Edit: hier staat ook vaak nuttige info, mocht je het op MF niet vinden.
Opnieuw het wiel uitvinden kan altijd nog ;)
monster 600, witte bougies - ducatifora.com
Heeft een standaard M600 en soortgelijk probleem. Staan ook meteen de sproeiermaten vermeld.

Hoop alleen niet dat ik nu een moderator tegen de schenen schop :X
(we zijn er om mensen te helpen toch?)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ah kijk aan, dank u.

Ik heb er overigens ook NGK bougies inzitten, DCPR8E, tevens het type wat in elke webshop voor dit type motor wordt aangeduid.

Overigens zitten er twee Bos einddempers op, dus niet standaard dempers. Maar de rest van de uitlaat is origineel.
 
Laatst bewerkt:
Nog geen busje remmenreiniger gehaald bij de action ?

Ik heb nog wel startspray in huis, en zou het initieel vanmiddag even controleren, maar ik denk dat ik even wacht tot alle onderdelen komende week binnen zijn, zodat ik dat allemaal kan uitsluiten. (andere bougies, nieuw brandstoffilter, nieuw luchtfilterdeksel, nieuwe 'breatherpipe' e.d.)

En dan even een lange rit maken, mocht het dan nog voorkomen, dan meteen als die warm is even op valse lucht controleren.

Weet namelijk niet hoe verstandig het is om nu te blijven rijden zolang ik niet weet wat het probleem is.
 
Nog geen busje remmenreiniger gehaald bij de action ?

Waarschijnlijk toch een geval van valse lucht. Onderdelen liet erg lang op zich wachten dus kon niet zoveel doen, maar het luchtfilter was al wel binnen.

Bij het demonteren van het deksel en het oude luchtfilter zag ik dat het rubber tussen de linker carburateur en het luchtfilter niet goed zat.

Alles even gedemonteerd en schoongemaakt, maar kreeg met geen mogelijkheid dat rubber goed gemonteerd. Toen bleek dat de carburateurs niet helemaal recht gemonteerd zaten, die er even uitgewipt en bleek dat het rubber tussen de carburateur en het spruitstuk niet goed zat gemonteerd, waardoor de carbs dus niet helemaal recht zaten en het luchtfilter niet goed aansloot.

Dit rubber schuift over het spruitstuk en de carburateur schuift erin, in het midden zit een rand die om de mond van het spruitstuk valt zeg maar, deze zat er gewoon niet op (de ene helft wel, de andere niet, daar zat toch +/- 0,5cm ruimte tussen)

Kan bijna niet missen dat dit het probleem, spruitstuk zal wel uitzetten wanneer de motor warm is en doordat het rubber niet goed aansluit zal die wel gaan lekken.

Dat verklaart mogelijk ook waarom hij plots zo beroerd liep, aangezien ik aan de slangenklem had gezeten van het rubber tussen het carb-luchtfilter, deze zat helemaal scheef. Waarschijnlijk is die toen daar ook gaan lekken en kreeg 1 cilinder nog meer lucht.

Toevallig was dit ook precies de cilinder waarvan de bougie wit was.

Kan nu nog niet testen aangezien ik nog steeds op een aantal onderdelen wacht, maar verwacht dat dit het is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan