Klepspeling Ducati Monster 900

yamadrama

Die hard MF'er
21 apr 2003
459
22
Nieuw-Lekkerland
Edit MBM: Let op, dit is een gekickt topic van 7 jaar oud !

Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Monster 900 ('94) opknapper/sleutelproject.
Ga als eerste het motorische gedeelte aanpakken.
Stationair en met afremmen op de motor loopt het blok niet helemaal naar mijn zin.
Ben begonnen met het meten van de klepspeling (voordat ik verder ga met afstellen) en tot mijn verbazing zit de speling van de sluiters allemaal wel heel erg ver boven hun toleranties. t.w.:

Staande cil.
Uitlaat --> opener --> 0,14mm
opener + sluiter -->0,45mm dus d.w.z. sluiter =0,31
Inlaat --> opener --> 0,12mm
opener + sluiter -->0,47mm dus d.w.z. sluiter =0,35


Liggende cil.
Uitlaat --> opener --> 0,22mm
opener + sluiter -->0,39mm dus d.w.z. sluiter =0,17

Inlaat --> opener --> 0,14mm
opener + sluiter -->0,37mm dus d.w.z. sluiter =0,23

Fabriekstoleranties zijn volgens mij:
Inlaat openers 0,10 mm
Uitlaat openers 0,13 mm
Inlaat sluiters 0,025 mm
uitlaat sluiters 0,025 mm

Mijn vraag is dus of deze waarden echt extreem zijn en of hiervoor wel vervanging- klepstelplaatjes zijn te krijgen voor ik alles helemaal loshaal?

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kleine tip; van den Biggelaar stelt alles af voor 99.50 per kop. Slijpt ook de kleppen en de zittingen.

Je kan de waardes die je hebt gemeten ook even mailen naar ze, zeer behulpzame zaak!

Jim
 
Laatst bewerkt:
Dat begrijp ik , maar vindt het makkelijker en beter om ze apart te meten.
Of ben ik nu ouderwets. ;)

Ik vind dat juist veel lastiger, koppen zitten nog op de motor.
Aangezien de speling tussen de opener en de shim volgens de fabriek maar 2 honderdste mm (2 stroken aluminiumfolie) mag zijn, kun je dit volgens mij nooit exact goed meten.
Je zit er dan zomaar een paar tienden naast.
Ik heb wel goede voelermaten, maar je moet voor een goede meting de voelermaten exact recht kunnen houden, daarom is volgens mij samen meten makkelijker en voor mij een preciezere werkwijze.
 
Oke , gewoon je eigen manier aanhouden.
Gevoel komt er zeker bij te pas , al mogen tegenwoordig de sluiters schijnbaar een speling waarde hebben van openers. :+
 
Laatst bewerkt:
Teller staat op +/- 85000.
Dus ik ga er maar van uit dat dit klopt.
Maar omdat ik er geen historie bij heb, weet ik het niet zeker.

Oké best hoge stand dus, en je hebt geen onderhoudshistorie erbij waar bijvoorbeeld een koprevisie voorbij komt, ik zou eens kijken hoe het met de klepgeleiders gesteld is, best kans dat de kleppen teveel zijwaartse speling hebben nu, ik weet niet of dat bij die aparte constructie van Ducati dat ook invloed kan hebben op de klepspeling maar het is sowieso iets om even te checken nu je er bij bent.
 
Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Monster 900 ('94) opknapper/sleutelproject.
Ga als eerste het motorische gedeelte aanpakken.
Stationair en met afremmen op de motor loopt het blok niet helemaal naar mijn zin.
Ben begonnen met het meten van de klepspeling (voordat ik verder ga met afstellen) en tot mijn verbazing zit de speling van de sluiters allemaal wel heel erg ver boven hun toleranties. t.w.:

Staande cil.
Uitlaat --> opener --> 0,14mm
opener + sluiter -->0,45mm dus d.w.z. sluiter =0,31
Inlaat --> opener --> 0,12mm
opener + sluiter -->0,47mm dus d.w.z. sluiter =0,35


Liggende cil.
Uitlaat --> opener --> 0,22mm
opener + sluiter -->0,39mm dus d.w.z. sluiter =0,17

Inlaat --> opener --> 0,14mm
opener + sluiter -->0,37mm dus d.w.z. sluiter =0,23

Fabriekstoleranties zijn volgens mij:
Inlaat openers 0,10 mm
Uitlaat openers 0,13 mm
Inlaat sluiters 0,025 mm
uitlaat sluiters 0,025 mm

Mijn vraag is dus of deze waarden echt extreem zijn en of hiervoor wel vervanging- klepstelplaatjes zijn te krijgen voor ik alles helemaal loshaal?

Mvg.
klepstelplaatjes en sluiters zijn te koop bij
 
Haha, bij mij nog erger: laatste Biggelaar beurt incl. kleppenstellen was in 2008….._O-

Uiteraard ondertussen onderhoud laten uitvoeren, en 2 jaar geleden waarbij slechts 2 kleppen gesteld werden.

118k km’s en zeer weinig olieverbruik…;)
 
Nou toevallig heb ik ze destijds toch naar Biggelaar opgestuurd.
Daar kwamen ze als nieuw van terug.
Had ik eigenlijk hier even moeten melden uiteraard, beter laat dan nooit.
Staat nu 95.000 km op en het blok loopt nog steeds als een klok met 0 - olieverbruik.
Kijk, dat vind ik nou leuk om te horen! Was het lastig die cylinderkoppen er af te halen? Ik kan redelijk sleutelen en heb ook wel een goed momentsleutel en zo, maar nog geen werkplaatshandboek. Misschien toch maar eens aanschaffen.
Er zaten wel al andere bobines (of bobine) op, dus ik denk dat er toch wel een en ander aan veranderd is in de afgelopen jaren. Ik kreeg er een berg originele onderdelen bij (uitlaten, oude onderhoudsrekeningen etc), en de motor loopt op zich goed, maar ik wil alles toch even laten checken.
 
Wat ik me herinner was dat redelijk te doen, enkel een moer van de staande cilinder is slecht bereikbaar.
Heb toen een ringsleutel afgeslepen. Daarna de cilinders opgestuurd naar Biggelaar.
Die heeft ze toen onder handen genomen en kwamen als nieuw terug (binnenkant uiteraard).
Netjes met alle benodigde pakkingen e.d.
Terugzetten is als je de volgorde van vastzetten en het juiste moment aanzetten ook goed te doen. (Maar weer die ene moer).
 
Terug
Bovenaan Onderaan