Suzuki SRAD niet boven 6000 toeren na carb synchronizatie

Zeebaars

Rookie
21 feb 2011
24
0
Delft
Ik zou wel wat advies kunnen gebruiken: ik heb laatst de carburateurs van mijn motor (Suzuki gsx-r600 uit 2000) laten synchronizeren. Voor het synchronizeren liep de motor niet echt lekker tijdens stationair draaien. Ook als ik reed op constante snelheid, liep de motor een beetje 'bokkig'. Maar doortrekken en hoge toeren maken was geen enkel probleem.

Toen ik de motor na lange stilstand in de winter (met volle tank) weer van stal haalde, was dat gedrag erger geworden. Dus, moto forte erbij en weer rijden. Dat leverde veel verbetering op, maar het bokkige gedrag was toch nog aanwezig, dus vandaar de carburateurs laten synchronizeren.

Inderdaad, tijdens synchronizeren was er duidelijk 1 carburateur die flink bijgesteld moest worden. Zogezegd zo gedaan: motor liep daarna netjes stationair. Vrijwel direct na het wegrijden merkte ik echter dat de motor met geen mogelijkheid tot boven de 6000 toeren te krijgen is. In hogere versnellingen zelfs minder, kom dus op het moment niet boven de 50km/h. Als je bij die 6000 toeren in de buurt komt gaat ie hefig horten en stoten. Volgens mij betekent dat dus een tekort aan brandstof in de cylinders.

Terug gegaan naar die monteur en hij kijkt er nog ff goed naar. Is de stagiair daar vergeten een slangetje goed aan te sluiten (tank ontluchting geloof ik?). Nog ff op de bok daar in zn vrij gekeken of ie nu goed draait in de hogere toerentallen en dat zag er weer goed uit. Ik rijd weer weg, nog steeds hetzelfde probleem! Die monteur weet het verder ook niet en heb op dat moment geen zin om voor een paar honderd eu de motor te laten repareren, dat doe ik liever zelf.

De hoofdverdachten zijn voor mij de carburateurs. Ik ben van plan een revisie setje te halen en de naalden etc te vervangen. En misschien ultra-soon reinigen?

Maar ik blijf het wel heel vreemd vinden dat op het ene moment er geen vuiltje aan de lucht is m.b.t. brandstof toevoer en na die synchronizatie plotseling wel. Hoop eigenlijk dat er bij jullie een lampje gaat branden over wellicht andere oorzaken die verstandig zijn om te checken voordat ik met de carburateurs aan de slag ga?

Heb trouwens na synchronizatie een half flesje profi fuel max bij de benzine gegooit (zou het hele brandstof systeem moeten reinigen van afzettingen etc) maar dit heeft geen resultaat opgeleverd.
 
Misschien heb je met die reinigers vuil losgemaakt wat nu 1 of meer sproeiers blokkeert.
Carbs demonteren en reinigen kan mogelijk je probleem verhelpen
(en controleer ook meteen je tank aan de binnenkant en alle benzineleidingen)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
reed goed voordat je hem weggebracht had (op stationair na)?

monteur stelt synchroon en daarna is het mis? Zou toch op zn minst verwachten dat ie dat na gaat kijken of eigenlijk gewoon op gaat lossen.

Maar goed, zit je luchtfilterhuis er wel goed op?
 
ik weet niet wat de reklame-jongens van forte en dergelijke in Nederland jullie allemaal hebben wijs gemaakt, maar bij ons in Belgie is er letterlijk niemand die dat gebruikt. Belgen die weten wat Forte is kennen dat alleen van het te lezen op nederlandse fora.

"magische" carbu/injektiereinigers bestaan niet, ik heb er nooit in geloofd en zal er ook nooit in geloven. motor lang stil gestaan -> carburatoren volledig demonteren en kuisen. al de rest is bullshit en weggesmeten geld :Y
 
Hij reed inderdaad goed (qua brandstoftoevoer in ieder geval) voordat ik hem wegbracht. Luchtfilterhuis zit er gewoon goed op ja.

Misschien idd vuil ergens in een leiding, alleen zou dat er dan ook gezeten moeten hebben voordat ik hem wegbracht zou ik dan denken.

Janbros, die reinigers werken behoorlijk goed. Was bij mij na de winterstalling een wereld van verschil en ben niet de enige die dat zo ervaren heeft.

Ga binnenkort de boel uit elkaar halen. Ik zal nog even laten weten of ik iets vind en het probleem verholpen is.
 
ik weet niet wat de reklame-jongens van forte en dergelijke in Nederland jullie allemaal hebben wijs gemaakt, maar bij ons in Belgie is er letterlijk niemand die dat gebruikt. Belgen die weten wat Forte is kennen dat alleen van het te lezen op nederlandse fora.

"magische" carbu/injektiereinigers bestaan niet, ik heb er nooit in geloofd en zal er ook nooit in geloven. motor lang stil gestaan -> carburatoren volledig demonteren en kuisen. al de rest is bullshit en weggesmeten geld :Y

:^

Daarom heb ik nu een ultrasoonbad, heeft z'n eigen al terugbetaald!
 
TS je hebt zelf het antwoord al gegeven.

Je hebt 2 soorten reinigende vloeistoffen in je brandstof bijgemengd. Wat denk je dat dit doet? Juist. Het weekt het vuil los maar lost het vervolgens niet op. Wat voor gevolg heeft dat? Juist. Vuil in je vlotterkamers van je carbs met als gevolg dat je motor niet meer goed wil lopen.
Oplossing?

Juist. carbs demonteren en (ultrasoon laten) reinigen
 
Ik heb eerder het idee dat je membranen van je carburateurs niet goed werken. Daar krijg je nl dat rare bokige gedrag van, daar valt absoluut miet mee te rijden. Als ik je goed begrijp reageert de motor wel op gas vol open en gas weer dicht?

Dat slangetje voor aan je luchtfilterbox staat in verbinding met het membraam gedeelte van je carburateurs. Dit is waarschijnlijk de slang die de stagiar vergeten was aan te sluiten. Dan weet je idd niet wat je overkomt. Maar dit valt tot ongeveer 4000 toeren en rustig rijden nog niet op, van daar kun je alleen nog maar accelereren of je gas dicht draaien, normaal rijden lukt niet meer.
In die slang direct na je luchtfilterbox zit een klepje, gaat eigenlijk nooit stuk, maar in jou geval zou ik er maar naar kijken. De slang wordt na deze klep gesplitst en zit dan op je carburateurs aangesloten. En deze aansluitingen (T-stukjes) van heel zacht rubber kunnen na verloop van tijd scheuren of niet goed zitten. Deze zal men misschien bij de motorzaak los gehaald hebben, met werken aan je carburateurs.
 
Als je verhaal klopt:

Voor wegbrengen ging t goed.
Toen is er aan gewerkt.
Toen niet goed.
Terug en nagekeken.
Nog steeds niet goed.

Valt mi gewoon onder garantie van de werkzaamheden.
Ik kan me ook voorstellen dat je niet graag terug gaat naar een monteur die het na twee keer kijken ook niet meer weet.
 
Wat ik een beetje jammer vind aan dit verhaal is dat de monteur niet even de moeite genomen heeft om een proef rondje te rijden om te kijken of het opgelost is. Als hij dat wel had gedaan had hij gelijk verder kunnen kijken. Scheelt een hoop frustratie van de klant. Beter iets langer wachten en goed, dan 3 keer weer terug en nog bagger.
 
Bedankt voor de reacties, zal zeker even de suggesties volgen van g-flater en Royal!

Inderdaad een beetje jammer van die monteur, die wou vooral naar huis en vond het niet echt zijn probleem. Volgende keer naar een andere dus.
 
Probleem al opgelost ,,,, ik weet zeker dat de vlotters te laag Staan en de stationaire sproeiers te Klein Zijn
Oplossing een maat groottere stationaire sproeier bv van nr 35 naar nr 40 en de vlotters een halve mm Hooger bv van 18 mm naar 17,5 mm en de schroeven +|_ 1 heleslag +een halve slag open dus 360 +180 graden en de carburateur,s goed schoon Maken.
Succes
 
Laatst bewerkt:
Probleem al opgelost ,,,, ik weet zeker dat de vlotters te laag Staan en de stationaire sproeiers te Klein Zijn
Oplossing een maat groottere stationaire sproeier bv van nr 35 naar nr 40 en de vlotters een halve mm Hooger bv van 18 mm naar 17,5 mm en de schroeven +|_ 1 heleslag +een halve slag open dus 360 +180 graden en de carburateur,s goed schoon Maken.
Succes
Bizar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan