Startprobleem -> klikkend geluid

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Vandaag haalde ik mijn Yamaha SZR660 uit '97 uit de tuin om te gaan rijden en kwam erachter dat deze niet wilde starten. De startmotor maakt een geluid alsof deze het heel zwaar heeft/langzaam draait en na een aantal tellen komt er een snel klikkend geluid van onder mijn zadel, om specifiek te zijn uit het denso kastje wat volgens motorcyclespareparts een 'Ignitor unit assembly' is. Beide stekkers eruit en erin hielp niet. Accu heb ik niet kunnen doormeten maar gezien het feit dat de verlichting gewoon goed brandt lijkt het me dat deze niet de boosdoener is? Zeker omdat ik hem gisteravond nog prima heb kunnen starten en rijden onder koele en condensrijke omstandigheden.

Wat kan hier aan de hand zijn? Ik dacht zelf aan vocht ergens o.i.d.?

Alvast bedankt!
 
lampen vergen minder dan een startmotor. ofwel is er ergens een slecht kontakt tussen batterij-startrelais-startmotor waardoor je teveel spanningsverlies hebt, ofwel is je accu ontladen (en heb je een dynamo-probleem), ofwel is je accu vannacht terminaal ziek geworden.
 
Rijd er dagelijks mee, vandaar dat het me ook zo verbaast. In dit specifieke geval hebben er ongeveer 12 uur tussen de laatste rit, waarbij niks mis ging, en het moment dat ik ontdekte dat het starten niet lukt.
 
Laatst bewerkt:
Heb de accu even gemeten met een simpele multimeter, kom continu uit op waardes ver onder de 12V, zowel met aangesloten op circuit, contact aan/uit, lichten aan/uit, tijdens starten en met accu afgekoppeld.

Kan ik de accu bijladen met startkabels (of druppellader lenen) om uit te sluiten dat het de dynamo is of ben ik beter af door gelijk een nieuwe accu te kopen?
 
Heb de accu even gemeten met een simpele multimeter, kom continu uit op waardes ver onder de 12V, zowel met aangesloten op circuit, contact aan/uit, lichten aan/uit, tijdens starten en met accu afgekoppeld.

Kan ik de accu bijladen met startkabels (of druppellader lenen) om uit te sluiten dat het de dynamo is of ben ik beter af door gelijk een nieuwe accu te kopen?

Als je niet weet hoe oud de accu is en dagelijks rijd dan zou ik een nieuwe accu kopen want die dingen kosten niet veel.

Andere optie is accu er uit halen en kijken hoeveel vloeistof er nog in zit. Eventueel bijvullen met gedistileerd of gedemineraliseerd water (in de supermarkt bij de wasmiddelen) en weer opladen. (als je accu van het type is dat je bij kunt vullen)
 
Nieuwe accu dus...

Iemand tips betreffende hoe ik mijn nieuwe accu niet binnen 1 week vernaggel, mocht het een combi van accu en dynamo zijn?

Nieuwe accu en nieuwe dynamo halen ? :+

Je probleem ligt 99,99% zeker bij te zwakke stroom op het moment dat je wil starten, het relais blijft twijfelen of de stroom die hij doorzet wel/niet krachtig genoeg is om door te zetten. Iedere keer als hij het wel doorzet, is het te weinig voor de startmotor en slaat ie weer terug. Dat blijft ie proberen en dat is het tikken dat je hoort.

Opbrengst dynamo nameten.




eerst starten met een hulp (auto) accu met de huidige accu er in, en dan meten wat voor waardes er uit de dynamo komen, dan weet je het al VOOR de nieuwe accu er in gaat
:^
 
Laatst bewerkt:
Je probleem ligt 99,99% zeker bij te zwakke stroom op het moment dat je wil starten, het relais blijft twijfelen of de stroom die hij doorzet wel/niet krachtig genoeg is om door te zetten. Iedere keer als hij het wel doorzet, is het te weinig voor de startmotor en slaat ie weer terug. Dat blijft ie proberen en dat is het tikken dat je hoort.

eeuuhh neen.

batterie levert genoeg spanning voor boordnet/lampjes etc ...
de moment dat je de startknop induwt vraagt de startmotor zoveel stroom dat de spanningsval doorheen het hele systeem zo groot is dat zelfs je startrelais niet meer aangetrokken kan blijven en lost (en soms zelfs gewoon alles uitvalt, kleinste lampjes inkluis). De grote verbruiker (startmotor) is nu weer uitgeschakled, spanning doorheen het boordnet hersteld zich, alles begint weer te werken (lampjes enzo) en als je de startknop nog ingedrukt hebt wordt het relais weer aangetrokken, startmotor gaat weer .... enzoverder.
daarom hoor je het startrelais tikken/ratelen. een startrelais is geen zelfdenkend ding en weet ook totaal niet hoeveel stroom het doorlaat.
;)
 
eeuuhh neen.

batterie levert genoeg spanning voor boordnet/lampjes etc ...
de moment dat je de startknop induwt vraagt de startmotor zoveel stroom dat de spanningsval doorheen het hele systeem zo groot is dat zelfs je startrelais niet meer aangetrokken kan blijven en lost (en soms zelfs gewoon alles uitvalt, kleinste lampjes inkluis). De grote verbruiker (startmotor) is nu weer uitgeschakled, spanning doorheen het boordnet hersteld zich, alles begint weer te werken (lampjes enzo) en als je de startknop nog ingedrukt hebt wordt het relais weer aangetrokken, startmotor gaat weer .... enzoverder.
daarom hoor je het startrelais tikken/ratelen. een startrelais is geen zelfdenkend ding en weet ook totaal niet hoeveel stroom het doorlaat.
;)
:^
 
eeuuhh neen.

batterie levert genoeg spanning voor boordnet/lampjes etc ...
de moment dat je de startknop induwt vraagt de startmotor zoveel stroom dat de spanningsval doorheen het hele systeem zo groot is dat zelfs je startrelais niet meer aangetrokken kan blijven en lost (en soms zelfs gewoon alles uitvalt, kleinste lampjes inkluis). De grote verbruiker (startmotor) is nu weer uitgeschakled, spanning doorheen het boordnet hersteld zich, alles begint weer te werken (lampjes enzo) en als je de startknop nog ingedrukt hebt wordt het relais weer aangetrokken, startmotor gaat weer .... enzoverder.
daarom hoor je het startrelais tikken/ratelen. een startrelais is geen zelfdenkend ding en weet ook totaal niet hoeveel stroom het doorlaat.
;)

Klopt.

Wellicht teveel beeldspraak in mijn reply, maar principe blijft hetzelfde.

Startrelais lijkt zijn werk niet te doen maar dat komt doordat ie niet genoeg stroom krijgt.
 
Nog even over het onderwerp van accu kiezen:

Het werkplaatshandboek raadt een CTX-9BS 12V 8Ah accu aan, op dit moment zit er een Yuasa YTX-9BS MF in (hetzelfde dus en maintenance free). Kan ik gewoon dit type aanhouden of is het misschien aan te raden naar een ander type te kijken aangezien de accu nu toch vervangen moet worden? Bijv. een grotere accu voor makkelijker in de winter starten o.i.d.
 
Accu is gone. Kan ik je nu al melden. Gewoon nieuwe zelfde type accu erin en ergens op de accu met watervaste stift datum van in gebruikneming noteren. Accu gaat gemiddeld een jaar of 5/6 mee.
 
Welke is de betere keus:

- Yuasa YTX9-BS, 12V 8Ah 135CCA, wordt als merk overal geprezen maar is net wel het type dat mij nu in de steek laat (na onbekend aantal jaar dienst, dat wel) en moet thuis nog afgevuld en opgeladen worden, 1 jaar garantie

- MotoBatt MBTX9U, compatibel met formaat van hierboven, 12V 10.5Ah 160CCA, is fabriek af opgeladen, 2 jaar garantie

Elk forum waar een soortgelijke vraag komt geeft wat anders dus vandaar dat ik het hier zelf ook nog even vraag
 
heb je een vloeistof accu met dopjes voor bijvullen van gedestilleerd water?
dopjes eraf en met zaklantaarn er in kijken als je start ( probeert te starten) Als een cel borrelt is deze kapot. ( waarschijnlijk teveel lood onderin en tussen de platen)
 
Als je een motor start met te laag peil, heb je goede kans dat je platen krom trekken, dan is het definitief het einde.
Als je tevreden was met de accu die erin zit gewoon dezelfde aanhouden.
Tenzij je dus in de winter er ook mee start en je startmotor amper rond komt zou zo'n duurdere nemen. Met de temp, gaat je viscositeit vd olie omlaag en je CCA omlaag.
 
Punt is dat ik nauwelijks referentiemateriaal heb gezien het feit dat ik de motor pas 3 maanden bezit. Was wel van plan om er in de winter mee te rijden.

Het betreft een MF accu, dus bijvullen is geen optie.
 
Als je 's winters gaat rijden,
Dan zou ik niet bezuinigen op een accu en een AGM nemen.
Voor 53 euro heb je een Accu MotoBatt MBTX9U, met 160 CCA.

Heb je geld over kan je Lithium -ion nemen voor 90 euro.
 
eeuuhh neen, lees nog eens wat ik geschreven heb.

relais doet zijn werk 100% korrekt, het kan er niets aan doen dat de spanningsbron niet sterk genoeg is om alles dat wil werken ook te doen werken.

Lees dan ook de reply die je zelf quote nog eens.

Met de nadruk op het woord "lijkt".

Volgens mij zijn wij het eens, maar hebben dat niet n de gaten :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan