Wat loopt mooier, drie of vier cilinders?

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.131
73.004
Dan bedoel ik natuurlijk geen viercilinder die op drie poten loopt, maar wat mooier loopt, een motor met drie of met vier cilinders en dan bedoel ik een lijnmotor, dus geen V of L motor.

In autoforums bestaat daar verschil van mening over, men denkt dat een even aantal cilinders in het voordeel is. Maar ik vind een zes in lijn het mooist lopen, bijna turbine-achtig en een driecilinder is daar de helft van.
 
We vergeten tussen al deze configuraties nog een hele belangrijke nl de V4.

Even gejat van wikipedia: Prior to its adoption by Honda, the V4 design had been used only rarely for motorcycles, most notably by Matchless.[1] In modern times, the V4 configuration has been embraced by Aprilia, Ducati, Suzuki, & Yamaha.

Compared to an in-line four, the advantages of a 90° V4 engine include compactness, narrow width, and perfect primary balance giving a smooth and nearly vibration-free operation. A disadvantage is that it is more expensive to manufacture, and, just like a V-twin, more difficult to locate ancillaries and inlet & exhaust
 
We vergeten tussen al deze configuraties nog een hele belangrijke nl de V4.

Even gejat van wikipedia: Prior to its adoption by Honda, the V4 design had been used only rarely for motorcycles, most notably by Matchless.[1] In modern times, the V4 configuration has been embraced by Aprilia, Ducati, Suzuki, & Yamaha.

Compared to an in-line four, the advantages of a 90° V4 engine include compactness, narrow width, and perfect primary balance giving a smooth and nearly vibration-free operation. A disadvantage is that it is more expensive to manufacture, and, just like a V-twin, more difficult to locate ancillaries and inlet & exhaust

Ik heb zelf een Super Magna en dat loopt heerlijk. Maar het gaat hier om het 'probleem' van sommige mensen die denken dat een driecilinder 'mank' loopt, omdat ze niet weten hoe zo'n motor in elkaar steekt.

Hij heeft namelijk de kruktappen in een perfecte driehoek configuratie staan en zal als gevolg daarvan niet de kantelmomenten hebben van de viercilinder zonder balans as.

En idd heeft hij per 240 graden een werkslag, maar als hij hoogtoerig is zal hij heerlijk soepel en trillingsvrij zijn werk doen.

Wel eens op een oude Harley gereden? Dan weet je wat trillen betekent.
 
Laatst bewerkt:
Of een Laverda 1000 uit de 70er jaren. *O* En wat trillende motoren aangaat, sommige dames kunnen het wel waarderen. ;)

Hehe klopt ja heb ook weleens commentaar gehad van achterop. :9

Laverda driepitter had twee versies als ik het goed heb, de 180 graden versie wat in principe een kwart-geamputeerde viercilinder is die daardoor motorsteunen vrat en de latere (betere) 120 graden uitvoering?

De latere heb ik weleens een stukje op gereden, heerlijk blok, ook een Speed Triple 955 gehad en die liep en klonk zóóó lekker maar die heeft een balansas? Weet het niet meer. _O-

K75 ook weleens op gereden, dat is gewoon een blok wat er zit voor de voorwaartse beweging, verder niks aan. :')

Viercilinder hebben vaak in een bepaald toerengebied een vervelende trilling zitten, hoogfrequent, soms best vervelend dan heb ik liever het beetje voelen werken van een driecilinder of de pulsen van een twin. Zescilinder als een CBX1000 lopen echt mooi, ook mogen proberen :) (maar zwaar).
 
Hehe klopt ja heb ook weleens commentaar gehad van achterop. :9

Laverda driepitter had twee versies als ik het goed heb, de 180 graden versie wat in principe een kwart-geamputeerde viercilinder is die daardoor motorsteunen vrat en de latere (betere) 120 graden uitvoering?

Bij de 180 graden versie kan je het beter hebben over een 1 1/2 twin. De buitenste cilinders hadden tegelijk hun ontsteking, en een poosje later kwam de middelste nog even iets toevoegen. Draken om af te stellen, dat waren het! Maar ze reden destijds wel alles voorbij. Behalve benzinestations. _O-
 
klopt toch ergens niet wat je zegt. als een 6L in balans is, zijn 2 6L's dat ook. iedere cylinderrij is in balans, daar zorgt iedere cylinderrij zelf voor. laat je nu tegelijkertijd een 2de cylinderrij draaien die ook in balans is, hebben die toch geen invloed op mekaar ? als beide los in evenwicht zijn, zijn ze dat samen ook. voor een V12 maakt de hoek van de V dan ook niks uit, net als gemeenschappelijke kruktappen of niet, die zal altijd even zacht draaien.

elke 90° V-motor met gemeenschappelijke kruktappen is ook in balans, hoeveel van die cylinderparen je aan elkaar plakt zal niets uitmaken kwa balans, maar hoe meer je er aan mekaar plakt hoe zachter hij zal lopen omdat de geleverde arbeidsslagen per graden omwentelling evenrediger verspreid zijn. een V2 90° loopt toch ruwer dan een V8 90° ?

1 zes is in balans, dus 6+6 ook? Nee, niet altijd. Afhankelijk van de positionering van de kruktappen in combinatie met de hoek van cilinders hou je hem in balans of breng je er juist trillingen in. Primair en secundair in balans, en toch trilt ie.
 
Laatst bewerkt:
We vergeten tussen al deze configuraties nog een hele belangrijke nl de V4.

Even gejat van wikipedia: Prior to its adoption by Honda, the V4 design had been used only rarely for motorcycles, most notably by Matchless.[1] In modern times, the V4 configuration has been embraced by Aprilia, Ducati, Suzuki, & Yamaha.

Compared to an in-line four, the advantages of a 90° V4 engine include compactness, narrow width, and perfect primary balance giving a smooth and nearly vibration-free operation. A disadvantage is that it is more expensive to manufacture, and, just like a V-twin, more difficult to locate ancillaries and inlet & exhaust
Saab had het heel lang geleden ook al, een V4 motor
Saab 96 - Wikipedia (Ok, was wel tweetakt, maar ondanks dat toch een heel mooi autootje *D )
 
'k Heb ook al vanalles onder de bips gehad: vier-in-lijn's (saai), staande twin's (lekker), Amerikaanse en Japanse V-twin's (grof), V-four's (lastig), single's (cool), boxer's (sterk), en nu dan een drie-in-lijn K75. Die laatste is qua rondloop en vermogensafgifte toch wel erg "smooth" in vergelijking met de anderen, ik vind dat erg prettig. Geeft een solide gevoel, betrouwbaar, voorspelbaar, doseerbaar. Voor het maximale "het blok en ik doen het samen" gevoel zou ik weer de boxer kiezen.
 
Ik heb zelf een Super Magna en dat loopt heerlijk. Maar het gaat hier om het 'probleem' van sommige mensen die denken dat een driecilinder 'mank' loopt, omdat ze niet weten hoe zo'n motor in elkaar steekt.

Hij heeft namelijk de kruktappen in een perfecte driehoek configuratie staan en zal als gevolg daarvan niet de kantelmomenten hebben van de viercilinder zonder balans as.

En idd heeft hij per 240 graden een werkslag, maar als hij hoogtoerig is zal hij heerlijk soepel en trillingsvrij zijn werk doen.

Wel eens op een oude Harley gereden? Dan weet je wat trillen betekent.


Nooit op een Harley, maar wel eens op een oude r90 boxer. Ook niet geheel trillingsvrij. Zondag nog in de bak van een ks750 zundapp uit 1942 gezeten, die voel je ook trillen. Maar wel mooi rijden met z'n aangedreven zijspanwiel.
 
Let op dat elke kruktap/contragewicht 120 graden verdraaid staat ten opzichte van zijn buurman. Het plaatje is een beetje misleidend omdat er twee zuigers op gelijke hoogte staan, maar het steekt hetzelfde in elkaar als je het plaatje van de zescilinder pakt en in het midden in tweeen zaagt.

Dat is precies de reden dat een 3 in lijn met een 120 graden krukroos niet in balance is en een 6 in lijn met een 120 graden krukroos dat wel is. De 3 in lijn heeft dan ook een hoge 1ste orde motor vibratie....Ik ken de triumph motoren helemaal niets....maar ik acht de kans groot dat ze een balans-as hebben die op de zelfde snelheid loopt als de krukas. Dat in tegenstelling tot een 4 cylinder, die heeft slechts een tweede orde trilling (en daarom balans assen die 2 keer harder lopen dan de kruk-as, als ze aanwezig zijn).

Vaak staat het er niet bij of een motor balans-assen heeft, dus welke het meeste trilt is een beetje onzinnig. Ik geloof dat de 6 in lijn (er zijn nog wat meer configuraties waar dat zo is) de eerste motor is die geen balans assen nodig heeft, de rest wel.

Of een motor trilt is vooral afhankelijk van de configuratie en al dan niet het gebruik van balans assen. Of de motor een beetje "smooth" vermogen afgeeft hangt vooral af van het aantal cylinders, meer is beter.
 
'k Heb ook al vanalles onder de bips gehad: vier-in-lijn's (saai), staande twin's (lekker), Amerikaanse en Japanse V-twin's (grof), V-four's (lastig), single's (cool), boxer's (sterk), en nu dan een drie-in-lijn K75. Die laatste is qua rondloop en vermogensafgifte toch wel erg "smooth" in vergelijking met de anderen, ik vind dat erg prettig. Geeft een solide gevoel, betrouwbaar, voorspelbaar, doseerbaar. Voor het maximale "het blok en ik doen het samen" gevoel zou ik weer de boxer kiezen.


Als een V4 lastig is om te rijden, dan ben ik benieuwd, wat voor motor dat was. Bij de Honda's is er namelijk nogal een verschil tussen de versies met een 180o kruk en een 360okruk. Een 180 oblok wil bij lage toeren wat bokken, maar iets boven stationair en je hebt vermogen over bijna het hele toeren bereik.
 
2.jpg

1x horen lopen. Machtig apparaat. :9~
 
Klopt, dat was jij niet, dat was Han.

Maar die 8cilinder fietsen kun je toch gewoon kopen en dan heet het geen Harley maar bos hog, bos hogs of iets dergelijks?
Boss Hoss ;)

Weet het niet meer zeker, maar dacht dat ze in twee cc varianten te krijgen waren?
Een 8L, en een "lichte" versie, een 5,7L ...
geen zin om ernaar te googlen op mijn smart phone :$
 
Terug
Bovenaan Onderaan