Trip tellers resetten zichzelf

MeSSeF_71

MF'er
15 sep 2009
74
1
Sinds kort heb ik een Honda CB1000R. Deze heeft net als mijn vorige motor (VFR 800) twee Trip tellers. Zodra ik mijn contact een aantal seconden uitzet worden deze allebei gereset naar 0. De klok blijft wel de juiste tijd aangeven, dus ik kan me niet voorstellen dat het de accu is. Starten gaat ook zonder moeite.

In een oud topic uit 2009 heeft iemand dit ook al eens aangegeven voor een CB600, maar helaas nooit aangegeven of het opgelost is. (Ga ik ook nog navragen).

Heeft iemand dit probleem eerder gehoord/meegemaakt en dit ook op weten te lossen?
 
Sinds kort heb ik een Honda CB1000R. Deze heeft net als mijn vorige motor (VFR 800) twee Trip tellers. Zodra ik mijn contact een aantal seconden uitzet worden deze allebei gereset naar 0. De klok blijft wel de juiste tijd aangeven, dus ik kan me niet voorstellen dat het de accu is. Starten gaat ook zonder moeite.

In een oud topic uit 2009 heeft iemand dit ook al eens aangegeven voor een CB600, maar helaas nooit aangegeven of het opgelost is. (Ga ik ook nog navragen).

Heeft iemand dit probleem eerder gehoord/meegemaakt en dit ook op weten te lossen?

Normaal gebeurt dit als de spanning wegvalt, dan houdt het geheugen de gegevens niet vast. Het trip geheugen moet ook spanning hebben als de sleutel er uit is. Kijk eens of de cockpit een aparte zekering heeft, een stroomdiagram kan dan woordevol zijn. Dat je klok blijft lopen vind ik niet gek, die gebruikt namelijk 0,niks. Heb het ook gehad met een SP-1 cockpit die ik pas had gemaakt op een Triumph. Als je googled op Honda trip reset kom je ook wel wat topics tegen.
 
Heb toevallig net alle zekeringen (muv de hoofdzekering) nagekeken en die zijn allemaal nog heel. Heb voordat ik de vraag hier stelde al gegoogled. Daar vond ik ook nog wat over ECU reset. Die heb ik net uitgevoerd (wachttijd na loskoppelen accu mooi besteed aan de zekeringen), maar dat heeft geen effect gehad. Had er ook niet veel hoop op, maar niet geschoten.....
 
Het probleem lijkt opgelost te zijn. De fix was zeer eenvoudig, maar verre van logisch.

Nadat ik een keer met de hand Trip A op 0 heb gezet bleef de stand ineens bewaard na het uitzetten van het contact. Hetzelfde bij Trip B gedaan en ja hoor, ook die blijft nu bewaard. :?

Niet echt iets wat ik verwacht had en ook niet geprobeerd had, want als hij steeds vanzelf op 0 staat is er vaak geen reden het met de hand te doen. Het was dus puur toeval dat ik de 'fix' ontdekt heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan