Remtrommel ovaal na inspaken

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
876
2
Edit: Vraag niet meer van toepassing, volgens de eigenaar van de motor in kwestie was het probleem er voor het spaken ook al.

Hallo,

Ik heb onlangs een achterwiel van een Honda XL500 opnieuw laten spaken bij Haan Wheels. Nou is de remtrommel ovaal geworden. Je voelt het rempedaal gewoon een stuk op en neer gaan als je er op drukt tijdens het rijden.

Nou was ik ten eerste benieuwd, kan zo'n remtrommel echt zo erg vervormen door het spannen van nieuwe spaken?

En ten tweede, wat er aan te doen? Trommel uitdraaien? Maak je daarmee de boel alleen niet alleen maar slapper?
 
Laatst bewerkt:
Tientallen Honda (350, 360, 400, 550cc) achternaven gespaakt en gespannen, ik heb nog nooit een ovale remtrommel gehad. Maar zou kunnen dat een off / allroad naafje wat minder zwaar/dik is uitgevoerd natuurlijk.

Hoe dan ook: Terug naar de professional.
 
als dit een normaal verschijnsel is, had de expert het kunnen vertellen.
Als het geen normaal verschijnsel is, kan de expert het oplossen.
 
Ok, loos alarm, ik heb dit topic te snel aangemaakt. Grondige navraag bij de eigenaar van deze motor leerde dat de rem dit effect altijd al had. Waarschijnlijk is er dus niks gebeurd door het spaken. Mijn excuses. Ik zal de eerste post even aanpassen zodat het duidelijk is dat het wielenbedrijf niks te verwijten valt.
 
Ok, loos alarm, ik heb dit topic te snel aangemaakt. Grondige navraag bij de eigenaar van deze motor leerde dat de rem dit effect altijd al had. Waarschijnlijk is er dus niks gebeurd door het spaken. Mijn excuses. Ik zal de eerste post even aanpassen zodat het duidelijk is dat het wielenbedrijf niks te verwijten valt.


Netjes! Goeie axie. :Y
 
Ok, loos alarm, ik heb dit topic te snel aangemaakt. Grondige navraag bij de eigenaar van deze motor leerde dat de rem dit effect altijd al had. Waarschijnlijk is er dus niks gebeurd door het spaken. Mijn excuses. Ik zal de eerste post even aanpassen zodat het duidelijk is dat het wielenbedrijf niks te verwijten valt.
Netjes.
 
Ik ben het vaak met je eens, maar nu even niet.. :N
Ik hoef ook geen gelijk te krijgen, maar hoeveel trommel wielen heeft men hier nu gespaakt?
Bied anders even een losse trommel aan bij de slijperij, kijken wat ze daar zeggen. Of, vanaf je luie stoel, Google anders even op trommel slijpen spaakwiel.
Vandaar ook mijn vraag of het een gebruikte velg betrof. Je kunt natuurlijk roepen dat de spaakspanning ongelijkmatig is, maar om een gebruikte velg rond te krijgen wordt de spaakspanning ook wisselend. En je kunt je bijna niet voorstellen hoeveel trekkracht je met een dun spaakje kunt halen. Nu zal Haan niet zoveel dunne trommels meer spaken, ik weet bijna zeker dat ze zullen meedelen dat de kans groot is dat de trommel nageslepen moet worden.
Maar goed, ik hoef geen gelijk te krijgen, maar ik laat het wel uit mijn hoofd om een losse trommel te laten slijpen. En ja, ik heb trommels gespaakt.
 
Vraag niet meer van toepassing, volgens de eigenaar van de motor in kwestie was het probleem er voor het spaken ook al.

Dat vermoeden had ik al dat jij zelf er niet voor die tijd mee gereden had.
Vandaar dat ik dat ook vroeg.

Alleen wel een beetje heel erg jammer dat je niet even de moeite wilde nemen om die vraag te beantwoorden.
 
Dat vermoeden had ik al dat jij zelf er niet voor die tijd mee gereden had.
Vandaar dat ik dat ook vroeg.

Alleen wel een beetje heel erg jammer dat je niet even de moeite wilde nemen om die vraag te beantwoorden.

Nouzeg. "Beetje heel erg jammer"?

"Grondige navraag bij de eigenaar van deze motor leerde dat de rem dit effect altijd al had." typ ik, daar kun je toch uithalen dat ik er inderdaad niet zelf mee gereden heb? En daarbij jouw vraag beantwoord heb?
 
Antwoord van jou bijna 2 dagen later?
Dat vind ik wel een beetje lang nadenken over zo'n simpele vraag die ik 21 minuten later stelde als dat jij het topic gestart was.

Als je meteen antwoord had gegeven was het probleem binnen een half uur boven tafel geweest en nu dus al opgelost geweest.
Dus ja dat vind ik wel een beetje heel erg jammer.

Maar hoe gaat het nu opgelost worden?
Ik zou een andere naaf in laten spaken die wel netjes rond is namelijk want als je deze uit gaat laten draaien dan krijg je wel heel verschillende wanddiktes van de stalen binnenring die de remtrommel vormt. En daarmee wordt de hele naaf een heel stuk zwakker.
 
Dat hangt af van de mate waarin hij onrond is. Een klein beetje is al heel goed voelbaar. Het is een achterwiel en ik zou me daar niet al te druk over maken. Bij het voorwiel gebruik je veel meer remkracht en dus ontwikkel je veel meer hitte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan