Dynamo doorgebrand?

Mozor

MF'er
30 apr 2005
236
0
Zaandam
Afgelopen week was mijn accu leeg. 1,5 etmaal aan de Optimate gehangen en daarna de laadcapaciteit getest: die kwam uit op 13,4 volt. Te weinig dus.
Ik ging de AC output van de dynamo meten en kwam op een gekleurde stekker. Zie foto.

De output van de buitenste stekkers is ca. 30 volt. De middelste 0. Ook vanuit de achterkant van de stekker gemeten (daar waar de draadjes het stekkerblok in gaan). Ook daar dezelfde waardes.
full


Mijn vragen:
A. Kan ik zonder veel moeite nog een meting doen om zeker te weten dat alleen de stekker doorgebrand is? Kán die vervangen worden?
B. Of is het zo wel duidelijk dat de dynamo stuk is?

Het gaat om een CBR 900 (sc44 - bj 2000). Vorig jaar heb ik al de dynamo moeten vervangen na een weekendje sturen.

Zijn er oorzaken aan te geven waarom dit type motor zo vaak de dynamo sloopt? Mijn vorige brandde tot 3x toe de dynamo door.
Ik gebruik 'm voor woon-werk verkeer. Dus kom niet echt hoog in toeren. Wel 2 weken geleden een weekend wezen sturen in de Ardennen. Met wel hogere toeren. Het lijkt erop dat hoge toeren problemen geven...

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Groet, Robert
 
dynamo demonteren en weerstand spoelen meten + continuïteit draden van spoelen tot aan je stekker.
^
:^ en de weerstand van de spoelen t.o.v. de massa/frame.

Honda's hebben er wel vaker last van heb je de vorige keren een orginele genomen? Probeer eens een imitatie van carmo.

Kijk ook even als je de dynamo er uit hebt of de olie kanalen naar je dynamo vrij zijn.
 
Zijn er oorzaken aan te geven waarom dit type motor zo vaak de dynamo sloopt? Mijn vorige brandde tot 3x toe de dynamo door.
Ik gebruik 'm voor woon-werk verkeer. Dus kom niet echt hoog in toeren. Wel 2 weken geleden een weekend wezen sturen in de Ardennen. Met wel hogere toeren. Het lijkt erop dat hoge toeren problemen geven...

Ja, duidelijke oorzaak. De dynamo's van Honda zijn dikke troep.
Laten reviseren bij bv. Sevior ipv vervangen door een originele.
 
Weerstand: voor zover ik nog weet had ik 0 ohm op alle drie de stekkerpunten. Gemeten zonder contact aan. Of is dat niet de juiste manier? Ik heb weinig verstand van elektra. Met uitleg kom ik wel een eind.

Tip van de oliekanalen is een goeie, bedankt!
 
Zo te zien aan de stekker, heb je een 3 fase generator.
Omdat je belasting gelijk is per spoel ( je hebt er dus 3) is het sterpunt zwevend tov massa.
Je zal dus via elk stekker contact naar massa een weesrtands waarde moeten meten van oneindig.
Elke universeel-meter geeft daarvoor een verschillend symbool voor, de mijne: 0.L
Tussen 2 aansluiting meet je telkens weerstand van 2 spoelen. Je meet dus 3 keer! en telkens dezelfde waarde. Bij 0 Ohm heb je een erg slechte meter, je meet minstens 0,5 Ohm (kortsluiting).
Meestal staan die gegevens in het wphb.
Zijn die gegevens niet kloppend vlgns wphb dan heb je een defect.
Defecten zijn vaak het gevolg van slechte isolatie door oververhitting.

Oververhitting is het gevolg van een te grote laadstroom, oorzaken kunnen zijn:
- een kortsluiting in je systeem
- te veel belasting ( apparaten die je hebt aangesloten)
- een defect spannningsregelaar
- of te weinig koeling
 
Weerstand: voor zover ik nog weet had ik 0 ohm op alle drie de stekkerpunten. Gemeten zonder contact aan. Of is dat niet de juiste manier? Ik heb weinig verstand van elektra. Met uitleg kom ik wel een eind.

Tip van de oliekanalen is een goeie, bedankt!

Ik zou de weerstand niet meten maar de spanning. Meter op wisselspanning zetten en de drie mogelijke combinaties op de stekker meten. Dat moet allemaal ongeveer gelijk zijn. Als je bij één combinatie niks meet dan is er iets stuk bij de dynamo.
 
Gezien de stekker op de foto, die sporen vertoont van oververhitting, denk ik aan slechte contacten in de stekker. Een bekend Honda probleem. Door de hoge overgangsweerstand heb je een slecht functionerend laadsysteem en is de kans groot, dat of de spanningsregelaar, of de dynamo doorbrandt. Ook de slechte verbinding zelf kan al voor laadproblemen zorgen.
 
Mee eens,
Verder ben ik er ook van overtuigd dat een niet zo,n goede accu de boel kan laten doorbranden.

Dat heb ik zelf gehad vorig jaar in Duitsland, en ik verdenk de accu hiervan als boosdoener.
Altijd goed willen starten, maar na een paar dagen rust nooit meer dan 12,50 V in de accu.
 
\
^
:^ en de weerstand van de spoelen t.o.v. de massa/frame.

Honda's hebben er wel vaker last van heb je de vorige keren een orginele genomen? Probeer eens een imitatie van carmo.

Kijk ook even als je de dynamo er uit hebt of de olie kanalen naar je dynamo vrij zijn.\




Waarom???????

Je dynamo brand door door dat deze te warm wordt. De olie moet de dynamo koelen dus als de olie niet lekker doorloopt van en naar je dynamo omdat er troep in het toe of afvoerkanaal zit dan verhoog je de kans op doorbranden.
 
Weerstand: voor zover ik nog weet had ik 0 ohm op alle drie de stekkerpunten. Gemeten zonder contact aan. Of is dat niet de juiste manier? Ik heb weinig verstand van elektra. Met uitleg kom ik wel een eind.

Tip van de oliekanalen is een goeie, bedankt!

Kontakt aan of uit maakt niets uit zolang je de stekker maar los hebt als je de weerstand meet. De weerstand moet niet nul zijn maar bijna nul. Iets in de richting van 0,3-0,7 ohm.

Met een slechte meter of een slecht ingestelde meter kan dan zomaar 0 Ohm aan geven. maar als het echt 0 is dan is ie goed kapot. M.i..komt het maar zelden voor dat ze allemaal 0 ohm aangeven dus ik denk dat je niet precies genoeg hebt gemeten.
 
Vandaag bij de motorzaak geweest. Hij zegt dynamo kaduuk.
Hij heeft gemeten: weerstand stekker t.o.v. massa. Hij meet eigenlijk altijd de stekkers onderling.

Opmerkelijk: hij heeft de laatste tijd erg veel kapotte dynamo's. Hij zegt dat dat komt door ethanol (E10?) in de brandstof.
Dat ethanol verbrandt niet voldoende, slaat neer op zuigers en komt langs de zuigerveren in olie terecht. En tast daar de isolatie v.d. dynamodraden aan.
Hoe kwam hij erop? Een gereviseerde dynamo was na 3 maanden al weer kapot. De nieuwe isolatie ging extra snel weg door de verzuring van de biobrandstof.
 
Vandaag bij de motorzaak geweest. Hij zegt dynamo kaduuk.
Hij heeft gemeten: weerstand stekker t.o.v. massa. Hij meet eigenlijk altijd de stekkers onderling.

Opmerkelijk: hij heeft de laatste tijd erg veel kapotte dynamo's. Hij zegt dat dat komt door ethanol (E10?) in de brandstof.
Dat ethanol verbrandt niet voldoende, slaat neer op zuigers en komt langs de zuigerveren in olie terecht. En tast daar de isolatie v.d. dynamodraden aan.
Hoe kwam hij erop? Een gereviseerde dynamo was na 3 maanden al weer kapot. De nieuwe isolatie ging extra snel weg door de verzuring van de biobrandstof.

Dus nu moet je elke maand je olie bij hem laten vervangen, goeie handel |(
 
Vandaag bij de motorzaak geweest. Hij zegt dynamo kaduuk.
Hij heeft gemeten: weerstand stekker t.o.v. massa. Hij meet eigenlijk altijd de stekkers onderling.

Opmerkelijk: hij heeft de laatste tijd erg veel kapotte dynamo's. Hij zegt dat dat komt door ethanol (E10?) in de brandstof.
Dat ethanol verbrandt niet voldoende, slaat neer op zuigers en komt langs de zuigerveren in olie terecht. En tast daar de isolatie v.d. dynamodraden aan.
Hoe kwam hij erop? Een gereviseerde dynamo was na 3 maanden al weer kapot. De nieuwe isolatie ging extra snel weg door de verzuring van de biobrandstof.

Ik heb een half jaar terug een kapotte dynamo gehad die kortsluiting maakte met de massa en waar bij onderlingen meting geen defect na boven kwam.

Interessante theorie dat van die verzuurde olie. Dan zou je wellicht een claim kunnen doen bij Honda als het een originele betreft en door Honda is aangegeven dat je motor tegen E10 kan.

Wat betreft de E10 verkoop ik dacht dat ik NL 5% bio ethanol wordt bij gemengd. Bij E10 is dat 10%
 
Terug
Bovenaan Onderaan