Z650 start niet

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Hallo,

Een paar weken terug heb ik een Z650 uit 1978 gekocht. Een opknapper en de motor liep niet.
Het is een Amerikaans model van de eerste serie met elektronische ontsteking.
De Keihins had ik er af gehaald om te reinigen maar de mengselschroeven gingen er met geen mogelijkheid uit. Achteaf blijkt dat die vaak vastgezet zijn wegens emissieisen.
Nu dus een set mikuni's gekocht en die er op gezet. Naar vele startpogingen heeft de motor er even op gelopen maar erg slecht. De carbs konden ook wel een opknapbeurt gebruiken.
Inmiddels heb ik de mikunis gereviseerd en ze terug geplaatst. De motor wil er echter weer niet op starten.
Af en toe een knal en dat is het wel.
Ik heb een paar vragen nu:
Hoever moeten de mengselschroeven open staan?
De bougies vonken goed hoewel ik nog geen nieuwe heb gemonteerd maar zou er misschien elektrisch iets verkeerd kunnen zijn timing of zo?
Alle hulp is welkom, alvast bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
De gereviseerde mikuni's:
zIwJ794.jpg

X2oIxKa.jpg
 
Met de reparatie kan ik je niet helpen maar in 1980 had ik blauwe z 650 (1978)en zie bij rdw dat die onlangs is overgeschreven, en zoveel zijn er niet meer van dus de kans bestaat dat het een oude bekende van me is. Het kenteken is ZH-50-67, ben benieuwd, altijd leuk na al die tijd.
Mocht hij het zijn heb ik nog wel fotootje uit die tijd.
 
Laatst bewerkt:
worden je bougies nat bij je startpogingen, zo ja nieuw setje kopen, en opnieuw proberen, choke helemaal open, en dan zonder aan het gas te komen starten...
Blijven ze droog, starten zonder luchtfilter, en met je arm tijdens het starten alle vier de openingen proberen dicht te houden, dan gaat hij ipv lucht benzine aanzuigen
 
Compressie meten
timing van de nokkenassen controleren.
Ontsteking tijdstip controleren. Kan ook terwijl je start met de bougies er uit.
remreiniger oid in de carbs spuiten en kijken of hij dan wel aan slaat/kort wil lopen.
Standaard verhaal bij dit soort uitdagingen om maar eens een moderne term te gebruiken
 
Bougies worden nat dus een nieuw setje staat op het lijstje. Ontstekingtijdstip heb ik nog niet naar gekeken. Moet ook even uitzoeken hoe dat zit bij een elektronische ontsteking. Luchtfilters heb ik er nog geen op zitten zodat ik de carbs met mijn arm kan dicht houden :-) dan wil ie wel een knal geven af en toe.
Remmenreiniger gebruik ik liever niet (meer). Heeft me bijna de motor gekost door een kort brandje.
 
De motor moet toch ook starten zonder luchtfilter maar het is te proberen. Ik wil er eigenlijk powerfilters op zetten omdat er ook nogal open uitlaten op zitten. Ondanks alle tegenstanders liepen mijn Yamaha's XS750's er altijd prima op.
 
En gewoon de belangrijkste helft van de adviezen negeren he.

Wil je wel geholpen worden?

En ontstekingstijdstip van een electronische ontsteking controleren is als je een stroboscoop lamp hebt heel eenvoudig.

O en nog een tip ondanks dat het waarschijnlijk nutteloos is. De bougiekabels op de juiste bougies aansluiten. Oftewel van de ene (meestal de linker) bobine op cilinder 1 en 4 en van de andere (meestal de rechter) bobine op cilinder 2 en 3.
 
Laatst bewerkt:
Rustig rustig daddy, natuurlijk wil ik geholpen worden. Ga alle adviezen opvolgen hoor.
Ik dacht bij het controleren van het ontstekingstijdstip met een stroboscoop (ja die heb ik een maar nog nooit gebruikt) de motor moest lopen.
Bougies zijn op de juiste bobines aangesloten (heb ik als eerste naar gekeken)
Compressie meten ga ik ook doen. Als de kleptiming niet goed is zou er toch schade aan de kleppen moeten ontstaan?

De motor heeft ook al gelopen op de carburateurs zelfs in de slechte staat waarin ze toen nog verkeerden.
Ik heb me ook eens een uur lang een zere poot lopen kicken bij een KTM LC4 na een koprevisie en carburateur reiniging. Niet aan de gang te krijgen totdat ik in een helder moment de mengselschroef een halve slag verdraaide. Dus daar dacht ik in eerste instantie aan.
 
En wat heb je allemaal verandert dan nadat de motor wel gelopen heeft op de slechte carbs? En dan niet de andere set carbs maar meer de andere zaken zoals elektra los gehad ed.

Blijven de carbs niet over stromen?
Vlotter nivo wel goed?

Want nat wordende bougies wijzen naar een totaal verkeerd ontsteking tijdstip, niet werkende ontsteking of meteen veel te veel benzine aanbod. Oftewel een veel te rijk benzine/lucht mengsel.
 
Hij doet het *O*
Ik heb de bedrading nagelopen en gemeten. Er was een extra draad van de cdi unit naar de bobine getrokken. Waarom weet ik niet maar die heb ik er weer af gehaald. Houd ik een groene, zwarte en rode over. Rood is plus voor beide bobines. groen voor de linker en zwart voor de rechter bobine. Die zaten ook omgewisseld. De motor startte direct, wel nog op drie cilinders maar de vierde kwam er ook bij.
Er is gerommeld met de bedrading dus die ga ik eerst in orde maken. Vind ik ook heel leuk om te doen.
Bedankt voor het meedenken allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Jep, belletje begon te rinkelen toen ik er een bougie uit draaide om de compressie te meten. De motor leek even aan te willen slaan.
Wel raar dat de motor er toch op gedraaid heeft al was het zeer beroerd.
Nou lekker verder de rest in orde maken. Er is nog genoeg te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan