Benzinepomp aansluiten / schakelen

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.618
10.717
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik heb een turbo op mn brommert geknoeid, daarom moet er een benzinepomp opgebouwd worden.
Deze pomp draait zodra ik het contact aanzet.

Nu hebben motoren en auto's de pomp zo geschakeld dat de pomp pas aan gaat als het blok loopt.

Mijn vraag; hoe maak ik het zo dat mijn pomp ook pas aan slaat als het blok loopt?

Alvast bedankt. :)
 
Een veiligheids relais van een lpg installatie voor koekblikken monteren. Deze geeft een halve seconde of zo spanning zodat je benzine systeem op druk komt en schakelt daarna pas als de ontsteking signaal geeft.
Zijn zelfs instelbaar te koop.
 
Laatst bewerkt:
Een veiligheids relais van een lpg installatie voor koekblikken monteren. Deze geeft een halve seconde of zo spanning zodat je benzine systeem op druk komt en schakelt daarna pas als de ontsteking signaal geeft.
Zijn zelfs instelbaar te koop.

Maar hoe sluit ik dat op de ontsteking aan?

Een relais had ik ook al aan gedacht, maar het aansluiten...
 
Nu hebben motoren en auto's de pomp zo geschakeld dat de pomp pas aan gaat als het blok loopt.

Mijn vraag; hoe maak ik het zo dat mijn pomp ook pas aan slaat als het blok loopt?
Misschien lees ik verkeerd , maar je heb druk nodig VOOR het starten anders slaat tie niet aan. Bij mn koekblik gaat de pomp voordruk opbouwen op het moment dat de bestuurder deur open gaat , en dan bij contact aan op continu met een noodknop op de vensterbank.
Dus wat is er mis met geschakeld via contact en via noodschakelaar aan stuur ?
PS deze systemen geven vaak wel een continu hogere druk , zodat er een retour leiding terug naar tank gaat om via ( instelbaar) drukklepje een mooi vlakke brandstofdruk te garanderen
 
Laatst bewerkt:
Voor het aansluiten van het veiligheids relais ff googlen op aansluitschema veiligheids relais lpg.

Je hebt een massa nodig, een geschakelde plus vanaf je contact slot en een draadje vanaf de min kant van 1 van je bobines. En de aansluiting die je dan over houdt gaat naar je benzinepomp relais. Als je die er op hebt zitten tenminste.
 
Voor het aansluiten van het veiligheids relais ff googlen op aansluitschema veiligheids relais lpg.

Je hebt een massa nodig, een geschakelde plus vanaf je contact slot en een draadje vanaf de min kant van 1 van je bobines. En de aansluiting die je dan over houdt gaat naar je benzinepomp relais. Als je die er op hebt zitten tenminste.

Zou je een schemaatje kunnen/willen tekenen, ik begrijp je half, wat te veel draadjes. ;)
 
Dit is een carburatiefiets met volle vlotterbakken. Die slaat gewoon aan

Als je er elke dag op rijdt wel ja en als het niet al te warm is buiten.
Of een lekkere warme zomerdag, stevig turbo ritje, gloeiend heet plenum en dan is dat beetje benzine in de vlotterbakjes zo weg hoor.
Reinhoud zit down under he met iets andere weersomstandigheden als hier in het kikkerlandje
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een benzine pomp op mn XJ 900met carburateurs gebouwd. Als je een pomp neemt voor een carburateurfiets is er niks aan de hand. Die slaan af als er tegendruk is wanneer de vlotter de boel afsluit.
Zoiets
 
heel vroeger werkte de vialle gasinstalaties met een inductiespanning(??) , daarbij werd er een draad om de bobinekabel gewikkeld die een relais aanstuurde om open te gaan.
de latere types hadden een klem om deze bobinekabel.
 
gasschema.jpg


Ik rij zelf op gas zo'n veiligheid relais is best makkelijk aan te sluiten.

Op schema + van gasknop word + van contact
Massa blijft massa
- pool bobine blijft - pool bobine
Gas afsluiter op de tank niet gebruiken
Gas afsluiter verdamper word voeding van je brandstofpomp.

Zodra de ontsteking verdwijnt zal de spanning van je brandstofpomp eraf gaan.
 
Als je een pomp neemt voor een carburateurfiets is er niks aan de hand. Die slaan af als er tegendruk is wanneer de vlotter de boel afsluit.

inderdaad, zie het nut er niet van in van zo'n pomp nog eens appart te gaan aansturen.
als je het perse toch wil, gewoon het signaal van je run/off switch gebruiken om een relais aan te sturen en de gewoonte aannemen van hem steeds met die knop stil te leggen ipv met je kontakt.
 
inderdaad, zie het nut er niet van in van zo'n pomp nog eens appart te gaan aansturen.
als je het perse toch wil, gewoon het signaal van je run/off switch gebruiken om een relais aan te sturen en de gewoonte aannemen van hem steeds met die knop stil te leggen ipv met je kontakt.

Dat dacht ik ook, maar na een tijdje ga je er toch anders over denken..

Ik moet dus gaan klooien met de min van de bobine?
 
full


Dat dacht ik ook, maar na een tijdje ga je er toch anders over denken..

Ik moet dus gaan klooien met de min van de bobine?


je mag ook gewoon een 1mm2 draadje electrokabeltje pakken, en die 5-6 keer om een bougiekabel draaien, en dan op de I ingang zetten, dat spoeltje wat je maakt is voldoende om het relais te bedienen
 
Laatst bewerkt:
Omdat de motor ook wel eens gewoon op contact staat, of als ie afslaat, staat die pomp niet zinloos te draaien, de accu is niet zo heel groot...

je weet toch hoe een benzinepomp voor carburatoren werkt ? als je vlotterkamers vol zijn en de naalden afsluiten is er voldoende tegendruk en stopt die met werken (die draait zelfs niet maar gaat heen en weer), en trekt ze zelfs niets van stroom en belast je batterij dus ook niet meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan