Motorrijles: Kletsen over lessen #12, 'lessend A1/A2 feit!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn zwager was laatst gezakt omdat hij maar 8x vergat zijn richtingaanwijzer uit te zetten. Lol. Nu heeft hij hem wel overigens.

Zelf overigens erg blij dat hij al binnen is. Je eigen koers bepalen is toch erg prettig. Wellicht wel een keer zo'n extra cursus doen. Nog even een nachtje over slapen om gezien wat dat brengt.
 
ah zuur spectre, versnellingsgebeuren had ik ook last van... een gear indicator op de lesmotor zou geen overbodige luxe zijn. Aan de andere kant, misschien ga je er dan teveel op letten ipv op de weg... paar extra lesjes, en dan gewoon slagen ! heb ik ook gedaan :P
 
Een gear indicator is leuk (en soms handig) heb hem nu op mijn eigen motor zitten maar eigenlijk rij ik hem of in 1 4 of 6 de rest eigenlijk niet dus zo moeilijk is nu ook weer niet. De andere versnelling tik ik eigenlijk alleen maar door. Maar bij de lessen had ik er ook last van toen ben ik gewoon standaard gaan schakkelen binnen de bebouwde kom altijd in zijn 4 rond de 50 en rond de 30 in ze 3 en verder altijd in ze 6 daardoor maakt ik veel minder fouten omdat ik bijna altijd goed schakelde of het was 1 terug of 2 terug als ik harder ging en terug moest. En soms maak je een klein foutje (perongelijk 2 terug ipv 1) maar goed als je de vaste versnellingen houd dan wordt het stukken makkelijker.
 
Het waren verschillende dingen:
  • zo zat ik vaak te kutten met de versnelling (lesmotor geeft de versnelling niet aan),
  • mijn rijlijnen waren niet netjes, ik zwabberde een beetje door de bochten,
  • en er was een auto die van rechts kwam, en hij kwam zo aarzelend op de kruising af dat ik maar besloot om door te rijden. Was niet goed, ik had echt moeten stoppen. Of hij had heel duidelijk mij voor moeten laten gaan
  • en bij de stop and go liet ik de motor afslaan..
Zo alles bij elkaar zou ik mezelf ook niet hebben laten slagen. ik mag de 27e nog een keer proberen.

Er gingen ook zat dingen goed, vlot rijden en inhalen en kijken (vooral op rotondes waar je 764 richtingen tegelijk moet zien) gaat bijvoorbeeld heel goed.(nu heb ik ook een witte helm met achterop in het midden een sticker. Dan kan de examinator goed zien dat je je hoofd draait.

Grappig, er gingen ook zat dingen goed :?
Als je klaar bent voor je examen zal alles goed moeten wezen, anders voldoe je niet aan de eisen van het CBR. Mijn instructeur was strenger als die van het CBR, dus viel het examen wel mee. En na 2 seizoenen hoor ik Fred nog steeds in mijn oren, of vergeet ik een put en moet ik aan hem denken.
Als je dan nog steeds met je versnelling loopt te klootviolen is je basis niet voldoende, je zegt het zelf plus je rijlijnen zijn niet goed (je zwabbert)...
En je motor aflaten slaan heeft geen gevolgen voor je examen, wel je kijkgedrag daarbij!
Wens je nog een paar leerzame lessen toe en veel succes bij je volgende AVD.

PS Maar zonde is het wel, was misschien beter geweest om nog even te wachten O-)
 
Grappig, er gingen ook zat dingen goed :?
Zekers, ik heb geen één keer een voetganger omvergekegeld! :-) *O*
Nee, ff serieus, kijken ging echt goed, op tijd aan zien komen van rare dingen en goed overzicht hebben en vlot in het verkeer zijn. (wat in de lessen wel stevig aangeleerd moest worden, fijn dat dat er nu in zit!) Ook de grote boze putdekselweg zonder problemen doorgekomen.


Als je klaar bent voor je examen zal alles goed moeten wezen, anders voldoe je niet aan de eisen van het CBR. Mijn instructeur was strenger als die van het CBR, dus viel het examen wel mee. En na 2 seizoenen hoor ik Fred nog steeds in mijn oren, of vergeet ik een put en moet ik aan hem denken.
Als je dan nog steeds met je versnelling loopt te klootviolen is je basis niet voldoende, je zegt het zelf plus je rijlijnen zijn niet goed (je zwabbert)...
En je motor aflaten slaan heeft geen gevolgen voor je examen, wel je kijkgedrag daarbij!
Wens je nog een paar leerzame lessen toe en veel succes bij je volgende AVD.

PS Maar zonde is het wel, was misschien beter geweest om nog even te wachten O-)

Ach, in de lessen gaat dat alles echt goed, ik denk dat de zenuwen me parten speelden. Hopelijk ben ik daar nu overheen en gaat het de tweede keer gewoon goed.

Ik wordt nu eenmaal strontnerveus als ik 'live' bekeken en beoordeeld wordt. Stel je voor dat de examenrit was dat alleen mijn instructrice achter me reed, met video, en dat die beelden dan achteraf beoordeeld zouden worden, dan zou dat voor mij al een heel stuk fijner zijn. Maar ja, het is wat het is en ik moet gewoon goed rijden op het volgende examen.
 
Laatst bewerkt:
Balen!

Ik mag vrijdag voor het eerst en hopelijk voor het laatst afrijden. De laatste paar weken gingen de lessen prima, maar er was altijd nog wel iets op de rit aan te merken. Bij mijn autorijlessen had ik dat ook wel, maar het examen ging gewoon foutloos. Nou ja, we gaan het zien...
 
Laatst bewerkt:
Hi! Ben nieuw hier :-). Lees al wel een tijd de berichten op dit forum. Nu tijd om een berichtje te plaatsen. Ik les sinds eind september 1 keer per week en daarvoor een aantal onregelmatige lessen vanwege vakantie van mezelf en instructeur. Ik zit nu op 12 uur en mag morgen weer! Ik heb er zin in, maar ook wat gespannen want ik was vorige week helemaal de focus kwijt bij de langzame oefeningen :-(. Maar goed, avb is pas 22dec. Theorie wel in de pocket. Groet!
 
Hier ook geslaagd! Had nog wel wat voeten in de aarde. 10 minuten voor examen kwam ik erachter dat ik rijbewijs op rijschool had laten liggen. Mooi klote dus. Idee om dan met rit langs rijschool te rijden. Dat was echt geen optie volgens de examinator dus zag examen al in t water vallen.

Maar hij had een andere oplossing. Instructeur mocht wel ff op en neer rijden, dan deden we t examen daarna wel. Half uur later begonnen en ik kan je vertellen dat je niet heel ontspannen op je fiets zit.
Uiteindelijk toch geslaagd. Toen ik terugkwam zaten de volgende kandidaten ook al een half uur te wachten. Ben echt door het oog van de naald gekropen.

En om het te vieren, deze gekocht!

All Photos-1286 by -Tom*K-
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag (net als vorige week) weer zitten prutsen bij die avb oefeningen :( Eerst gingen de langzame oefeningen redelijk goed, maar toen moest ik nogmaals (voor het eggie zei de instructeur) de halve draai+acht herhalen. Nou, dat ging voor geen meter; ik ging daar te krampachtig in. En de technische stop/noodstop daarna ook niet. Ik knijp teveel door waardoor de motor in de ABS schiet (iemand tips??). Examen avb 22dec is nog een aantal weken, maar 2 lessen prutsen helpt niet echt voor zelfvertrouwen... :N
 
Heb vandaag (net als vorige week) weer zitten prutsen bij die avb oefeningen :( Eerst gingen de langzame oefeningen redelijk goed, maar toen moest ik nogmaals (voor het eggie zei de instructeur) de halve draai+acht herhalen. Nou, dat ging voor geen meter; ik ging daar te krampachtig in. En de technische stop/noodstop daarna ook niet. Ik knijp teveel door waardoor de motor in de ABS schiet (iemand tips??). Examen avb 22dec is nog een aantal weken, maar 2 lessen prutsen helpt niet echt voor zelfvertrouwen... :N

Wat mij heeft geholpen is om aan de rechterkant je wijsvinger op je remhendel te leggen. Daardoor is het makkelijker een snelheid te houden, doordat je je gashendel makkelijker kunt vasthouden (omdat ie zijn 1 nogal abrupt kan reageren). Heeft mij geholpen om veel meer ontspannen het 8-tje in te gaan.
 
De langzame oefeningen heb ik ook vaak moeite mee gehad. Soms lijk je elke keer iets anders fout te doen.

Met de halve draai en de 8 was bij mij het motto: hou je motor trekkend. Dit klinkt heel logisch, maar bij mij was dit cruciaal.

Stap op, laat je motor rijden op de trekkende motor, geef /iets/ gas, en rem vervolgens iets af door de achterrem te gebruiken.

De halve draai is redelijk simpel, de 8 komt nog een element bij: je gaat heen waarnaar je kijkt. Dus je moet /niet/ kijken naar de pylonen, maar daar voorbij.
 
Heb vandaag (net als vorige week) weer zitten prutsen bij die avb oefeningen :( Eerst gingen de langzame oefeningen redelijk goed, maar toen moest ik nogmaals (voor het eggie zei de instructeur) de halve draai+acht herhalen. Nou, dat ging voor geen meter; ik ging daar te krampachtig in. En de technische stop/noodstop daarna ook niet. Ik knijp teveel door waardoor de motor in de ABS schiet (iemand tips??). Examen avb 22dec is nog een aantal weken, maar 2 lessen prutsen helpt niet echt voor zelfvertrouwen... :N

Noodstop met ABS is geen afkeur op het examen (voor of achter maakt niet uit), het afslaan van de motor bij een noodstop wordt ook niet negatief beoordeeld. Een stoppie (achterwiel omhoog) is fout.
Probeer bij de noodstop de remming krachtig maar beheerst in te zetten, leg de rem eerst rustig aan, maar op het moment dat je ABS voelt, een beetje de rem lossen.

Technische remming ofwel de stopproef, mag je zien als "iemand voorrang verlenen". Hierbij kijkt de examinator niet naar je stopafstand, maar wel of je weer een beheerste remming neer kan zetten.

De langzame oefeningen berusten bijna volledig op kijktechniek, ook ik had veel moeite met het 8-je.
Een opties die je aan de instructeur kunt vragen:
Het 8je verkleinen, dit werkte voor mij erg goed, je haalt het allemaal prima namelijk.
Het 8je tegen een muur aan positioneren (je moet wel)
De instructeur aan de zijkant gaan staan om je kijklijn vast te pakken.

Voor de halve draai:
Denk eraan om je motor eerst kort naar buiten te zetten, eerst naar rechts en dan doordraaien naar links.
Ook hier is het heel belangrijk dat je eerst kijkt, dan stuurt! Dus je hoofd helemaal draaien, waar je naartoe wil.

Krijg vertrouwen in je motor, het apparaat kan veel meer, en vooral veel krapper dan dat je examen vereist (zie "motor gymkhana")

Succes 22 december!
 
Laatst bewerkt:
He, bedankt voor de snelle reacties en tips! Het idiote is dat de oefeningen 2 weken terug super gingen, dus ik met big smile op de fiets naar mn werk. Maar nu zit de spanning, denk ik, me in de weg. Beheerst remmen ja...maar kennelijk knijp ik de rem nog verder aan op moment dat ik abs voel ipv dat ik hem iets los :). Goed...volgende week weer een kans :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan