Motorrijles: Kletsen over lessen #12, 'lessend A1/A2 feit!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb vorig jaar september AVD-A gedaan en de enige bv die ik tijdens het examen kreeg was de stop&go-proef. dat wil zoveel zeggen als:

je krijgt de instructie om 'ergens in de straat' te parkeren en weer weg te rijden. doel van deze bv is om te zien of je je kijk-technieken goed beheerst. of je goed (genoeg) over je rechter schouder kijkt voordat je naar rechts gaat om te parkeren/langs de stoeprand te stoppen, en goed (genoeg) over je linker schouder als je weer weg rijdt.

meer is het niet.
 
Van wat ik heb gelezen zou je dus ergens straatje keren (lees halve draai naar links), Lopend achteruit parkeren in een (parkeer)vak en wegrijden uit een parkeervak kunnen krijgen. Beetje de meest logische onderdelen uit avb. Deze zijn namelijk makkelijk toe te passen in een praktijk examen.
Dit wil niet zeggen dat je ze ook daadwerkelijk krijgt.

Dat geldt ook voor de stop & go(zoals hierboven uitgelegd). Deze zou je moeten krijgen in je examen, maar niet iedereen heeft die ook daadwerkelijk moeten doen.
 
Ik ga gewoon mn best doen! :)
Mn motor zelf word vrijdag avond of zaterdag al geleverd.. Dus de extra motivatie is er!
Alleen een beetje jammer dat het slecht weer gaat worden nu..
Maar goed zolang het niet sneeuwt en er niet gepekeld word.. Ga ik de weg op
 
Ik ga gewoon mn best doen! :)
Mn motor zelf word vrijdag avond of zaterdag al geleverd.. Dus de extra motivatie is er!
Alleen een beetje jammer dat het slecht weer gaat worden nu..
Maar goed zolang het niet sneeuwt en er niet gepekeld word.. Ga ik de weg op


De laatste verwachtingen voor volgende week zijn weer zacht! Dus goede kansen dat je lekker de weg op kunt :]
 
Yes! Ik mag de 19e december op. Is een zaterdag, 9:50.

Heb meteen een afspraak gemaakt voor de maandag voor een rijbewijs. Het wordt geen spoedprocedure, ik heb twee dagen om motoren te zoeken voordat we kerst in schieten. En ik vind het onzin om bestolen te worden voor €30,--
 
examen avd is 'gewoon een fijn stukje rijden', zoals mijn instructeur het indertijd zei. in principe heb je elke les al examen gedaan, maar dan voor je instructeur. en denk maar niet dat ze je het hele examen in de gaten gaan houden. ze zitten vaker met elkaar te kletsen dan dat ze op jou letten. alleen als de doorstroming van het verkeer wat minder is, of er wordt getoeterd, kijken ze even of dat door jou komt of niet. en dat halfuurtje dat het examen duurt, is zo voorbij. het stelt echt geen ruk voor.
 
Yup, en mijn leraar heeft ook de overtuiging dat ik het moet redden. Duurt alleen nog een maand, met kerst er vlak achteraan.

Aan de andere kant gaan ik en mijn ouwe heer (die het rijden ook weer oppakt) beide kijken voor motoren. #grappig ;)
 
Ik ben net met AVD begonnen. Stukken leuker dan AVB, omdat het wat harder rijdt, en het einde komt ook bijna in zicht. Maar deels is het minder positief, een feest van herkenning van de autorijlessen: Ik kijk wel zijstraatjes in, alleen ik moet het opzichtiger doen, hetzelfde gezeik met borden zien en laten zien dat ik ze gezien heb. (bij eenrichtingsverkeer middenop gaan rijden, etc) Ik vind het bijzonder dat deze vaardigheidstesten (AVB net zo) een soort jurysport zijn. Dat je dingen anders moet leren, niet omdat het rijden dan beter gaat, maar omdat de jury het anders niet kan zien. Het spiegeldansje voor elke bocht is daarvan natuurlijk het hoogtepunt.
Ik vind het nu lastig om die routine in te bouwen, en niet te vergeten tussen alle andere handelingen die je moet doen om een bocht voor te bereiden.

  1. Andere spiegel
  2. voor je kijken
  3. Goede spiegel
  4. naast me
  5. knipper
  6. remmen
  7. schakelen (f*ck welke versnelling zit ik überhaupt)
  8. nacontrole: Spiegel, naast me
  9. licht versnellend door de bocht

Dan nog er vanuitgaande dat mijn route obstakelvrij is.

Maar dat is vooral stampen en routine inslijten. Op een goed moment past dat vast allemaal tussen het moment dat ik de bocht zie en er ben aangekomen

Plek op de weg gaat bij het rijden redelijk, maar ik moet niet stil staan waar auto's ernaast kunnen kruipen.

Wat waren voor anderen belangrijke leerpunten? Dan kan ik alvast wat vooruit leren...

Mijn instructeur zegt dat het BRAVO-A/K whatever rijtje niet zo relevant is, en je gewoon een paar technische vragen krijgt uit alles wat er te weten valt. We hebben het afgelopen les vooral gehad over banden en aandrijving. Volgende les olie. Ik vind de techniek echt superleuk, bijna net zo leuk als het rijden zelf. Ik zie al uit naar het onderhouden van mn eigen motor!
 
Wat mij hielp qua versnelling: Check per versnelling je snelheid op eeen vast aantal toeren (bijvoorbeeld hoe hard ga ik in 1 op 5000 toeren, hoe hard op 2, etc) dan heb je in no time het gevoel te pakken, tenminste dat had ik :)
 
Wat mij hielp qua versnelling: Check per versnelling je snelheid op eeen vast aantal toeren (bijvoorbeeld hoe hard ga ik in 1 op 5000 toeren, hoe hard op 2, etc) dan heb je in no time het gevoel te pakken, tenminste dat had ik :)

Goeie tip, ga ik proberen! Ik dacht dat ik het gewoon ging/moest onthouden. Maar zeker verschil tussen 4/5/6 is lastig te tellen/onthouden, maar ook te voelen. Achja t komt allemaal wel. Een keer in z'n 3 door de bocht is niet zo'n probleem, maar wel als ik m vlak voor een bocht in z'n 1 laat knallen. Gelukkig nog niet gebeurd...
 
  1. Andere spiegel
  2. voor je kijken
  3. Goede spiegel
  4. naast me
  5. knipper
  6. remmen
  7. schakelen (f*ck welke versnelling zit ik überhaupt)
  8. nacontrole: Spiegel, naast me
  9. licht versnellend door de bocht

Bravok

Het spiegelen en kijken is gewoon noodzaak, probeer vooral voor jezelf de rede achter het vele kijken te zoeken. Als je naar links wilt is je rechterspiegel je binnenspiegel van de auto, ik heb tijdens lessen al vaak zat in de stad meegemaakt dat er nog een auto even tussen wil kruipen of even snel voor je wilt schieten. Net even dat knikje maken dat de examinator ziet dat je kijkt is kleine moeite.

Daarnaast is het misschien handig om voor jezelf te bepalen in welke versnelling je rijdt binnen of buiten de bebouwde kom, zo bouw je een soort routine hierin op en hoef je minder na te denken in welke versnelling je zit.

Wat mijn instructeur ook tegen mij zei; probeer die examinator maar te laten werken voor zijn geld, lekker doorrijden en zorg dat je alles in de gaten hebt. Dan is het nog leuk ook! En misschien ook wel leuk, lees of kijk twist of the wrist II is, dan weet je gelijk hoe je goed de bochten doorkomt! :)

En oja, BRAVOK stelt geen ruk voor, 1x opzoeken op google en je weet genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Als ik dit lees dan kan ik haast niet wachten op die avd lessen :] Eerst maar eens afrekenen met die verdraaide pylonnen!! :Z
 
En als je eenmaal geslaagd bent, is een motor kopen de volgende hobbel... :+

Ik zit onwijs te twijfelen tussen een Bandit 600 en een Fazer 600! :')
 
Daarnaast is het misschien handig om voor jezelf te bepalen in welke versnelling je rijdt binnen of buiten de bebouwde kom, zo bouw je een soort routine hierin op en hoef je minder na te denken in welke versnelling je zit.

Wat mijn instructeur ook tegen mij zei; probeer die examinator maar te laten werken voor zijn geld, lekker doorrijden en zorg dat je alles in de gaten hebt.

Ik heb mijn avd op een BMW 800gs gedaan. Reden dat instructeurmeneer deze motor gebruikte is dat je bijna alles kon rijden in de twee.
Op mijn eigen motor merk ik dat ik de derde versnelling veel gebruik, snelheid tussen 50 - 120. Wel fijndat ie hoog in de toeren zit ivm optrekken en "problemen" in het verkeer op te lossen door even gas bij te geven.

Tijdens mijn examens als een natte dweil gereden, erg langzaam op plekken met zijwegen van rechts. Toen we eenmaal de bebouwde kom uit waren wel even lekker opgetrokken naar de 80 in een bocht. Dat was later ook het moment dat mijn examinator wist dat ik geslaagd was.
 
En als je eenmaal geslaagd bent, is een motor kopen de volgende hobbel... :+

Ik zit onwijs te twijfelen tussen een Bandit 600 en een Fazer 600! :')

Zat destijds ook te twijfelen.
Maar volgens mij heeft een Fazer 600 meer PK's.

Bandit 600 = 57kW = 77,446pk

Fazer 600 = 70kW = 95,109pk

Dus als je gewoon A hebt. :] :]

Ik heb toen gekozen voor de Fazer 600 (=Yamaha FZS 600 Fazer). ;)
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar de Bandit is naked, mooier en nieuwer! En och, die Bandit gaat ook snel genoeg heb ik gezien.
 
Klopt, maar de Bandit is naked, mooier en nieuwer! En och, die Bandit gaat ook snel genoeg heb ik gezien.

Beide mooie motoren, vallen ook in mijn interesse! Ze lijken ook wel wat op elkaar. Dit is denk ik een persoonlijke kwestie die niemand voor je kan oplossen. Gelukkig heb je je al vernauwd tot twee motoren, dus dan is het heel haalbaar om op alle kanshebbende modellen een proefrit te maken. Dan kun je voelen wat lekkerder zit en rijdt.
 
Het spiegelen en kijken is gewoon noodzaak,

Je hebt gelijk. Ik ben daar vrijdag ook voor op m'n vingers getikt. Zoals mijn instructeur het zei: Als je ergens moet stilstaan, gaat waarschijnlijk de examinator zo achter je staan dat je geen ruk ziet. Dan moet je dat zien en er omheen kijken. Kortom, niet toneel spelen, maar gewoon zorgen dat je alles hebt gezien, en dan rijden.
 
MJWB
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 08 augustus 2015
Theorie: 02 november 2015
AVB: 23 september 2015
AVD: 14 december 2015
Rijschool: VRS van Vugt (Wognum)
Lesmotor: Yamaha XJ6
 
Het spiegelen en kijken is gewoon noodzaak,

En oja, BRAVOK stelt geen ruk voor, 1x opzoeken op google en je weet genoeg.

Je hebt geen kreukelzone's en is je zicht in je spiegels (lees achter je) van levensbelang :Y :Y
Hoor soms verhalen van rijders die niet eens iets zien, onbegrijpelijk :? |(

En BRAVOK, pas een dag van te voren inlezen. Het is doodsimpel, maar niet belangrijk genoeg om tijdens je lessen nog mee bezig te zijn.
Leerde het pas een uurtje voor mijn examen. Als je de meeste vragen maar kunt beantwoorden, weet je het niet, ga dan geen stom antwoord verzinnen want dan heb je gelijk strafpunten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan