Motorrijles: Kletsen over lessen #12, 'lessend A1/A2 feit!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Peentjes lopen zweten voor de les voor niets nada noppes gewoon hé!
Ging heerlijk! Reed mee met een kandidaat die morgen voor examen moet, en na wat uitleg over bochtjes op 't platteland van Grunn hebben we het grootste gedeelte van de tijd daar door gebracht aangezien examenkandidaat daar nog op moest oefenen. Bochtjes gingen al redelijk snel lekker. En toen was het gewoon genieten, écht genieten!
Ook nog wat binnen de bebouwde kom gereden, en dat ging ook wel goed! Natuurlijk elke keer alleen achter iemand aangekacheld en niet voorop gereden, maar toch, als je dan bij terugkomst een "not bad" uitdrukking ziet op het normaal gesproken ongelofelijk nuchtere groningers hoofd van je instructeur en hij ook nog zegt dat ie wel lekker ging voor mijn eerste keer, dan is je dag goed.

In andere woorden: heerlijke eerste les, op een roze wolkje naar huis toe gevlogen.

:]

Les je altijd samen met iemand anders?



Iedereen die geslaagd is gefeliciteerd! Ik heb vandaag ook voor het eerst een middag gereden met dit heerlijke weer :]
 
@lessen met anderen: altijd leerzaam. je pikt er altijd wat van op. ik leste ook vaak met een ander. de ene keer reed ik voorop, de andere keer de ander.
 
Ik heb ook nog het oude papiertje (bijna niet meer geldig). Kwam bij AVB ook binnen bij de examinator "Kijk meneer, ik heb een collectors-item". Kon ie wel om lachen ;)
 
@lessen met anderen: altijd leerzaam. je pikt er altijd wat van op. ik leste ook vaak met een ander. de ene keer reed ik voorop, de andere keer de ander.

Tot dusver 1 les alleen gehad door een uitvaller, maar de andere lessen met iemand anders. Buiten dat je van elkaar leert, je weet mekaar ook te motiveren. Je bent beiden aan het lessen dus mekaar tips geven of gewoon even genieten dat t lekker gaat is dan gewoon een big plus. Instructeur mixt het ook gewoon lekker, dus de ene keer sta je met iemand die voor A2 gaat en de andere keer sta je met iemand die ook voor vol vermogen gaat. Bij AVB is dat dan ook niet erg, elke keer een nieuw gezicht en iedereen gaat net even anders door de les heen.
Hoop enerzijds dat tegen de tijd dat ik voor AVD gaat dat ie gewoon een vaste lesser naast me heeft, dan zie je bij elkaar immers de vooruitgang en das ook wel super om te zien lijkt me.
 
het mooie van mijn instructeur was dat-ie een bloedhekel aan Avb-lessen heeft (hij draait nu niet onverdienstelijk mee in het Motogymkhana-gebeuren. hoe raar kan het lopen...). dat had voor de lessers het voordeel dat je niet de volle 90 minuten alléén maar met Avb bezig was, maar ook wel eens een laatste half uurtje even lekker een stukje reed, zodat je al wat Avd-ervaring opdeed. dat, in combinatie met de droge opmerkingen maakte het steeds leuker om te lessen (ondanks dat ik er een paar keer erg over getwijfeld heb of ik wel door moest gaan. gelukkig heb ik doorgezet en maak ik nu met plezier mijn motorkilometers).

:]
 
Hier ook instructeur die liever wat tijd neemt voor AVD tussendoor... van de week kreeg ik de vraag: wat wil je doen? halve draai of langzame slalom? optie 1 betekent nog een kwartier de tijd, optie 2 is max 10 minuten en dan leuke route...
Vandaar dat ik die langzame slalom ineens niet erg vond _O-

Denk dat de twijfel er bij iedereen wel zit... vooral als t even niet gaat zoals je wilt. Tja, ben geen Valentino Rossi en Moto gymkhana is momenteel vooral kijken ipv meedoen (leuke sport maar laat me eerst AVB maar overleven). Gelukkig al jaren de drive om het te gaan doen, en om dan nu toch die stap te hebben genomen is gewoon heerlijk. Voordeel is, denk ik ook wel, dat ik na het lessen woonwerkfiets van vriendlief mag lenen om de eerste meters op te maken. Hoop dan ook tegen t einde van de zomer, augustus/september, de examens te hebben gehaald. Dan zou ik tijdens de geplande vakantie gewoon al lekker kunnen touren.
We gaan t zien iig
 
het behalen van mijn A was nooit in mijn hoofd opgekomen, als ik geen motorrijdende collega's had. onze ouders keken al zorgelijk toen mijn broer een brommertje vond en mee naar huis nam. dus je motorrijbewijs halen was helemaal niet aan de orde. je haalde je autorijbewijs en daar eindigde je. dat was bij mij in 1991. intussen heb ik mijn roze kaartje 'verzwaard' met de rijbewijzen A/A1/A2 en D/D1 (bus) en Code95. vrachtwagen (C) vind ik niet nodig om te halen. helaas heb ik voor de bus een beperking voor automaat (mijn werkgever, Connexxion, betaalde mijn rijbewijs). op zich niet erg, ik zie mezelf toch niet 'op de tour' zitten. ik wil aan het eind van maximaal 9 uur werk gewoon lekker naar huis kunnen.

maar ja, als je dan de verhalen hoort van je collega's waar ze met de motor heen zijn geweest: Route des grands Alps, route des Crêtes, diverse colletjes en bergpassen in Zwitserland en Italië, jaaaaa, dan begint er toch wel ergens iets te kriebelen, zo van: hmm, laat ik eens kijken of het wat voor me is. tsja, en dan schrijf je 2 grote rijscholen in het Gooi aan waar je vervolgens niks van hoort, en je zoekt verder en komt langs de naam van Jon Koudijs, alleen maar motorrijles, slagingspercentage van 92. nâh, dat moet wel een goeie zijn. en dat was/is-ie ook. lesmotoren (Yamaha XJ6) zijn piekfijn in orde, zijn eigen motor een ouwe Yammie TRX850 met bijna 6 ton op de klok. ding ziet er niet uit, maar doet het (vrijwel) altijd.

voordeel van een ouwe fiets: als dat ding omlazert is het niet erg. en gegarandeerd dat je 'm een keer laat gaan...
 
Logisch dat je na t werk gewoon naar huis wilt ipv ongemakken hebben.
Kan best geloven dat het dan begint te kriebelen *D

Hier er eigenlijk mee opgegroeid... op mijn 8ste mee naar TT Assen en dit dan ook blijven doen. Toen ik wat ouder was 14/15 had mijn pa eindelijk weer een motor, mocht mee achterop en was dan dus ook altijd ruzie met zusje wie mee mocht :P . Mijn pa is welgeteld 1x alleen op die motor wezen rijden en das ook de keer geweest dat een automobilist hem grof over het hoofd heeft gezien. Motor en pa in de kreukels en tevens mijn ma die hem heeft gezegd dat ie niet zomaar meer met een motor hoefde aan te komen. (weet zelf ook wel dat als ik motor voor de deur bij ouders parkeer dat ik mijn pa na 10 minuten kwijt ben _O- )
Jarenlang niet meer mee gereden tot vorig jaar bij vriendlief.... op de een of andere manier is er dan toch weer een sprankje liefde die tot leven komt... vervolgens een overbuurvrouw die heel stoer elke keer de motor precies onder mijn raam parkeert. Dit jaar actie van rijschool en kon het niet meer laten.
 
het behalen van mijn A was nooit in mijn hoofd opgekomen, als ik geen motorrijdende collega's had. onze ouders keken al zorgelijk toen mijn broer een brommertje vond en mee naar huis nam. dus je motorrijbewijs halen was helemaal niet aan de orde. je haalde je autorijbewijs en daar eindigde je. dat was bij mij in 1991. intussen heb ik mijn roze kaartje 'verzwaard' met de rijbewijzen A/A1/A2 en D/D1 (bus) en Code95. vrachtwagen (C) vind ik niet nodig om te halen. helaas heb ik voor de bus een beperking voor automaat (mijn werkgever, Connexxion, betaalde mijn rijbewijs). op zich niet erg, ik zie mezelf toch niet 'op de tour' zitten. ik wil aan het eind van maximaal 9 uur werk gewoon lekker naar huis kunnen.

maar ja, als je dan de verhalen hoort van je collega's waar ze met de motor heen zijn geweest: Route des grands Alps, route des Crêtes, diverse colletjes en bergpassen in Zwitserland en Italië, jaaaaa, dan begint er toch wel ergens iets te kriebelen, zo van: hmm, laat ik eens kijken of het wat voor me is. tsja, en dan schrijf je 2 grote rijscholen in het Gooi aan waar je vervolgens niks van hoort, en je zoekt verder en komt langs de naam van Jon Koudijs, alleen maar motorrijles, slagingspercentage van 92. nâh, dat moet wel een goeie zijn. en dat was/is-ie ook. lesmotoren (Yamaha XJ6) zijn piekfijn in orde, zijn eigen motor een ouwe Yammie TRX850 met bijna 6 ton op de klok. ding ziet er niet uit, maar doet het (vrijwel) altijd.

voordeel van een ouwe fiets: als dat ding omlazert is het niet erg. en gegarandeerd dat je 'm een keer laat gaan...

En nog een gigantisch goede rijschool in 't Gooi, Motorrijschool Ferdinand in Huizen!!!
Heb in 1994 mijn B behaald, en 2 jaar terug mijn A. Nog een moment spijt van.
 
Zo, vandaag een toples gehad.

Nadat het op de BMW steeds maar net niet ging, had de instructeur zoiets van: "probeer het eens op de Honda".

Een Honda CBF500 om precies te zijn, al de nodige mishandeling gehad in zijn carrière als lesmotor, maar de langzame slalom lukt nu gewoon (bijna makkelijk) 9 van de 10 keer. In plaats van: 9 van de 10 keer falen op de BMW. Halve draai, geen probleem en ook het achtje ging een paar keer goed, maar moet ik nog wel even oefenen.

Heb in ieder geval het vertrouwen terug dat het nu 19 juli wel moet gaan lukken in de herkansing. *O*
 
Zo, vandaag een toples gehad.

Nadat het op de BMW steeds maar net niet ging, had de instructeur zoiets van: "probeer het eens op de Honda".

Een Honda CBF500 om precies te zijn, al de nodige mishandeling gehad in zijn carrière als lesmotor, maar de langzame slalom lukt nu gewoon (bijna makkelijk) 9 van de 10 keer. In plaats van: 9 van de 10 keer falen op de BMW. Halve draai, geen probleem en ook het achtje ging een paar keer goed, maar moet ik nog wel even oefenen.

Heb in ieder geval het vertrouwen terug dat het nu 19 juli wel moet gaan lukken in de herkansing. *O*

Gaat helemaal goed komen *D
 
@1995: Ik les inderdaad samen met iemand anders. Bij AVB meestal met 2 anderen en op de weg met 1 andere. Geen probleem mee, al had ik gisteren soms wel het gevoel dat de focus meer op de examen-jongen lag in plaats van op newbie mij. Maar dat snap ik aan de andere kant dan ook weer wel. Zie meer voordelen dan nadelen aan het rijden met meerdere mensen :Y .
 
Nu, na 2 dagen rijden (+-400km) op mijn eigen motor, kan ik jullie alleen maar aanraden om vol te blijven houden. Ik vond het lessen niet zo leuk, maar dit is het echt meer dan waard geweest. Het is echt genieten en ik voel me 2x zo vrij als voorheen op een of andere manier. Uiteindelijk komen jullie er wel en kijk je er lachend op terug, geloof me.
 
kijk, zo mogen we het graag horen! na je examen zo snel mogelijk op je eigen 'brommertje' stappen en kilometers maken.

ik heb er zelf ook (diverse keren) aan zitten denken om ermee te stoppen, vooral door de instructie 'iets harder rijden dan de rest'. zeg dat maar eens tegen iemand die de veiligheid in het oog moet houden, als OV-buschauffeur. maar op gegeven moment heb ik mezelf aangepakt en gezegd: het is toch van de zotte dat je, met theorie en AVB op zak, stopt. dat is als stranden in het zicht van de haven en je hebt een bak geld uitgegeven voor niks. achteraf rete-blij dat ik toen doorgezet heb en ook AVD-examen heb gedaan, en in 1x gehaald! en ja, iedereen zal wel momenten (gehad) hebben waarop je dacht: snotverdorie, waar bèn ik aan begonnen, ik leer het nooit. die momenten heb ik ook gehad. blijven oefenen, het mag fout gaan, daar zijn het tenslotte lessen voor! echt, het hoeft er niet perfect uit te zien op je examen. als je maar kan laten zien dat je de spelregeltjes begrijpt en kan laten zien dat je motorrijder bent en geen 'automobilist op een veredelde brommer'. blijven 'spiegelen', weten wat er achter je zit en wat er om je heen gebeurt, en belangrijk: zoek de ruimte op! vooral op de snelwegen. ruimte = veiligheid en zicht rondom.

mijn instructeur legde het invoegen (vaak een lastig ding, vooral bij drukte) op de snelweg als volgt uit:
stel je voor: je komt als enige jongen in een klas met alleen maar meiden, waarvan er één een vreselijk mooie meid is. je wil natuurlijk naast dat meisje komen te zitten, maar aan het begin van het jaar (het moment van invoegen) kan dat niet. gedurende het schooljaar (= de rit op de snelweg) probeer je dichter bij haar te komen zitten, en uiteindelijk lukt je dat. zo is het dus ook met je plek op de snelweg. als de plek van invoegen de plek naast het lelijkste meisje van de klas is, dan moet het maar even, maar ga dan wel meteen kijken waar dat mooie meisje (= de plek met de meeste ruimte en beste zicht rondom, en VOORAL geen 30-tons vrachtwaggel achter je) zit.

:]
 
Tot nu toe nog geen enkel moment gehad met het lessen waarin ik wou opgeven of bijna besloot niet meer door te gaan met de lessen.
Sommige dingetjes zijn moeilijk, dat klopt, maar ik vind het wel dusdanig leuk dat dat voor mij op dit moment alle vervelende, moeilijke dingen overstijgd.

Maarja, goed, ik heb dan ook alleen nog maar mijn eerste AVD les net achter de rug, die piece of cake was. De echt moeilijke momenten komen waarschijnlijk voor mij nog, in de vorm van druk verkeer.. Dat was ook een boosdoener bij mijn autorijlessen.
Dan ging ik stressen, en tja, ik en stress zijn geen vrienden, dus dan ga ik fouten maken. -O-
 
Grappig dit, ik heb juist zelf zoiets: als ik AVB gehaald heb komt het verder wel goed.

AVD lessen ben ik niet zo bang voor, dan zie ik juist waar ik het voor doe, i.p.v. alleen die om die pionnen heen rijden.
 
Grappig dit, ik heb juist zelf zoiets: als ik AVB gehaald heb komt het verder wel goed.

AVD lessen ben ik niet zo bang voor, dan zie ik juist waar ik het voor doe, i.p.v. alleen die om die pionnen heen rijden.

Het zit hem denk ik vooral in de veiligheid van die parkeerplaats die 't 'm doet. Met AVD lessen zit je er middenin, wordt je meteen volledig in het diepe gegooid, met alleen een instructeur achter je die je zo nu en dan kan vertellen of je iets goed of fout doet. Verder moet je het zelf doen, er is geen extra voetrem bij de instructeur die jou kan laten stoppen en je moet bochten e.d. echt zelf maken. En dan moet je natuurlijk ook nog bij "je groepje" blijven tijdens de lessen. Anders dan raak je ze kwijt. Zo zijn er wat meer factoren. AVD is leuker omdat het meer lijkt op hetgeen waarvoor je je rijbewijs wil halen (in de meeste gevallen dan). Maar AVB is iets makkelijker aangezien je daar nog erge fouten mág maken. Iets wat je je in de AVD lessen natuurlijk niet kunt veroorloven.

Hier probeer ik natuurlijk niemand mee bang te maken, lessen is natuurlijk gewoon hartstikke leuk, en het belangrijkste is dan ook gewoon: GENIET! :] :}
 
Ik snap goed wat je zegt. Alles combineren, controle over de motor, letten op het verkeer, anticiperen op het gedrag van anderen. Ik heb nu ook alleen nog maar heen en terug gereden naar het oefenterrein en 1x Almere - Amsterdam voor het AVB-examen, dus ik moet het zelf natuurlijk ook nog meemaken hoe het straks is in onbekende situaties.

Maar, als je AVB gehaald hebt weet je denk ik wel hoe de motor werkt, reageert etc. Dus is het ook vertrouwen in je eigen kunnen hebben. Ik rijd nu 6 jaar auto, veelal ook woon-werk rond spitstijden, vakanties en eigenlijk alles met de auto. Ik word ook zelden nerveus in druk verkeer of bij rare situaties, omdat ik die ervaring heb. Denk dat dat enorm scheelt om straks met de motor op de weg te gaan.

Ja, misschien sla je een keer af op een druk kruispunt, of wacht je net even te lang om een weg op te draaien, maar er staat een L achterop de lesmotor en mensen moeten daar maar rekening mee houden. Gewoon ontspannen en genieten. :]

Na de super les van gisteren weer enorm veel zin om verder te oefenen, maar mag pas woensdag weer. '(
 
Ook voor AVD examen geslaagd gisteren! Spoedcursus heeft voor mij zijn waarde bewezen, woensdag begonnen en gisteren geslaagd, met 2 uurtjes extra vorige week vrijdag en afgelopen maandag. Bizar dat het zo snel kan gaan!

Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 1 juli 2016
Theorie: 13 juni 2016
AVB: 7 juli 2016
AVD: 8 juli 2016
Rijschool: Blom Etten-Leur
Lesmotor: Honda CB650F
 
Hehe, eindelijk een datum voor mijn AVB examen.

[Jasperge]
Lessend rijbewijs: (A2)
Eerste rijles: 23 April 2016
Theorie: 30 Juni 2016
AVB: 15 Augustus 2016
AVD:-
Rijschool: Rijschool De Munck (Dordrecht/Zwijndrecht)
Lesmotor: Honda CB600(25KW)
 
Gefeliciteerd W013! Geniet er van!

@Daglop3r: spannend!! Succes.

@Mattor, yep, foutjes mag je nog heel veel maken natuurlijk tijdens je lessen! Daarvoor heb je ook lessen in the first place. Ik ben in ieder geval soms in heel erg drukke verkeers situaties nog wel een beetje angstig als ik "ingeblikt" zit. Ik heb zo een situatie nog niet mee gemaakt op de motor. Dus ben benieuwd hoe ik daar op ga reageren. Ook dat leer ik vanzelf :Y .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan