Oliedruk lampje

mlvnc

MF'er
21 sep 2015
91
73
Vanavond wou ik gaan rijden en tot mijn schrik brandde het oliedruk lampje. Controle van de olie ging even lastig (alleen en zonder bok). Meteen olie gaan halen en na een halve liter geen lampje meer. Heeft iemand enig idee of de vorige rit schadelijk kan zijn geweest? Toen heb ik het lampje overigens niet zien branden. Gaat om een CBR600RR uit 2003.
 
Je moet de olie niet checken op de bok en ook niet op de standaard.

Ik mag hopen dat je niet bij het tankstation olie voor auto bent gaan halen. -O-

Ik heb dezelfde motor en je kan in je uppie best de motor met 1 hand recht houden en door het kijkglaasje kijken. Ideaal is anders maar het kan prima.
 
Laatst bewerkt:
Tweetakt olie moet er in toch? :+

Ik bedoelde meer dat ik hem niet rechtop krijg, ben maar een tenger ventje en voor je het weet ligt die motor op z'n kant.

10W40 vol synthetisch is er in gegaan (Shell)
 
Maar je hebt nog met de motor gereden nadat het lampje brandde? Als zo'n lampje gaat branden zit je meestal al een stuk onder het minimum, dus als jouw motor geen abnormaal olieverbruik heeft en er geen plas olie onder ligt dan heb je waarschijnlijk al een hele tijd je olie niet meer gepeild. En uit de reacties hierboven kan ik afleiden dat je ook nog een peilglas hebt in plaats van een dop die je moet losdraaien... Da's wel iets om je een beetje voor te schamen, niet?
 
Nee ben niet gaan rijden toen ik het lampje zag branden. Maar wat je zegt er ligt ook geen plas onder en de vorige rit heb ik het lampje niet zien branden maar kan zijn dat hij tijdens het rijden is gaan branden zonder dat ik het door had.

Moet ik mij schamen omdat ik een peilglas heb? :?
 
Als het oliedruk lampje brand, dan heb je geen oliedruk meer.

En dat is natuurlijk zeer schadelijk voor je motorblok.
Wat je nu zou kunnen doen is een oliewissel, en kijken of er veel metaal of andere deeltjes in je olie zitten. (Snij ook even het oliefilter open, en controleer die ook ff)

Meten is weten, en is bravok je nooit geleerd?
 
Laatst bewerkt:
Als de oliedruk sensor net zo gevoelig is als die van mijn oude r6 zou ik me niet te druk maken.
Mijn lampje ging branden 100km na een dealer oliewissel. Ik toen ook lichtelijk in paniek, moest paar cc olie bij om lampje te doven. Pijl was perfekt. Over die shell olie, wel specifiek voor motoren met natte koppeling toch? Anders gaan je platen slippen.
 
Ja Bravok is mij wel geleerd, daarom heb ik verder ook geen meter meer gereden toen ik het lampje zag branden. Normaal gesproken is er ook wel iemand die me even kan helpen met de motor recht houden.

Van 't weekend inderdaad maar even de olie verversen. Hoop dat het allemaal meevalt en dat ik met de schrik vrij kom.
 
Als de oliedruk sensor net zo gevoelig is als die van mijn oude r6 zou ik me niet te druk maken.
Mijn lampje ging branden 100km na een dealer oliewissel. Ik toen ook lichtelijk in paniek, moest paar cc olie bij om lampje te doven. Pijl was perfekt. Over die shell olie, wel specifiek voor motoren met natte koppeling toch? Anders gaan je platen slippen.

Yes, Shell Advance 4T Ultra.
 
Geen paniek, bij sommige motoren werkt het lampje op te weinig oliedruk en op andere motoren op het oliepeil in het carter. Zolang je de motor niet zwaar hebt belast met een brandend lampje zou ik me niet al te druk maken. Als er schade ontstaat door te weinig olie merk je dat meestal onmiddelijk omdat je bigendlagers het eerst sneuvelen. En die kun je goed horen dan.
 
Geen paniek, bij sommige motoren werkt het lampje op te weinig oliedruk en op andere motoren op het oliepeil in het carter. Zolang je de motor niet zwaar hebt belast met een brandend lampje zou ik me niet al te druk maken. Als er schade ontstaat door te weinig olie merk je dat meestal onmiddelijk omdat je bigendlagers het eerst sneuvelen. En die kun je goed horen dan.

Je hebt een oliedruk lampje
En je hebt een olie niveau lampje, daar zit verschil in.

Er bestaat geen oliedruk lampje die op het niveau afgaat ....
 
Dit lampje dus.

full
 
Nee hij staat ongeveer halverwege/drie kwart na het bijvullen.

Bedankt voor de reacties in ieder geval, zekere voor het onzekere dus zaterdag olie wisselen!
 
Bij een CBR600-R(R) is het oplichten van dat lampje een teken dat je te weinig oliedruk hebt. Op jouw foto maakt dat niks uit.... 0.0Rpm ... dus ook géén druk.

:^

Verder lees ik dat je een halve liter hebt bijgevuld en dat ie nu op driekwart vol staat in het peilglas. Dan is de oorzaak van het brandende lampje in ieder geval niet 'onvoldoende oliedruk door te weinig olie in het blok'.

En natuurlijk zoals wimmel zegt, als de motor niet draait is er geen oliedruk en brandt het lampje/icoontje dus.
 
Laatst bewerkt:
Voor autos geldt dat als het olielampje gaat branden, je zowat al te laat bent. Koppeling intrappen, contact uit, uitrollen naar de berm. Ik denk eigenlijkd dat dat voor motoren ook geldt. Rijden met lampje is al snel schadelijk voor je motor.

Bravok kan het ook fout hebben. Ik had twee boekjes voor mijn rij examen, de ene zei bij olielampje "gelijk stoppen", de andere zei "op je gemak naar de motorzaak rijden om olie te laten nakijken". Dat laatste is dus heel fout.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan