Alles over motorbanden vraag je hier, deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nsmeijer

Die hard MF'er
6 apr 2015
844
154
Ridderkerk
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Als jij bijna 30K doet met een band maakt het niks uit wat je er onder legt. :+
Heb een relatief rustige rijstijl, en van de 51km naar het werk zijn er 38 op de snelweg. Tijdens de winterperiode doe ik buiten de woon werk km's natuurlijk niet veel extra. Tijdens de betere dagen doe ik dat wel eens.

Woon werk alleen al is goed voor +/- 23.000km, in totaal kom ik aan ongeveer 28.000km op een jaar.

Drie maal een MPR3 set versleten, de kortste, net geen 20.000km (of was het nu net wel, weet het niet meer), de langste, iets meer dan 27.000km.
 
Kopen en de resultaten hier posten.
:^ Heel slecht zal het niet zijn.
De Mitas Terra Force R. Is dat een volledige nieuwe band?
Wat kan ik er van verwachten?
Dat iedereen die hem niet heeft afkraakt. :+
Maar hij bestaat al ongeveer een jaar.
Vaak geven ze wat minder duidelijk feedback dan de bekende merken die beter naar hun klanten luisteren.
Daar zijn ze soms niet heel goed in Tsjechië.

 
Heb een relatief rustige rijstijl, en van de 51km naar het werk zijn er 38 op de snelweg. Tijdens de winterperiode doe ik buiten de woon werk km's natuurlijk niet veel extra. Tijdens de betere dagen doe ik dat wel eens.

Woon werk alleen al is goed voor +/- 23.000km, in totaal kom ik aan ongeveer 28.000km op een jaar.

Drie maal een MPR3 set versleten, de kortste, net geen 20.000km (of was het nu net wel, weet het niet meer), de langste, iets meer dan 27.000km.

Dat was ook niet helemaal de insteek van mijn reactie. Ik bedoelde meer dat als je zo rustig rijdt dat je 30.000km met een band doet, het niet uitmaakt wat je er onder gooit want je toch geen gebruik van. Dat is niet negatief bedoeld, meer als kooptip.

Zo was er bij een collega laatst iemand in de werkplaats die ook iets van 28.000km met zn banden deed. Die vroeg hoe lang band zus en zo meeging (een sportband). Oh, nouja bij 8000 tot 10.000km zijn ze echt wel overleden. 'Oh, dat is wel een kutband dan'. Ehm, ja inderdaad, hij geeft meer grip. :/

Gewoon een band kopen die bij jouw rijstijl hoort. Diezelfde discussie bestaat min of meer in het olietopic, en diezelfde discussie kan je ook terugzien in topics over brandstofverbuik van model A van fabrikant B. Iedereen rijdt anders, dat betekent echter niet dat een bepaald type band, een bepaald soort motorolie of een bepaalde motorfiets daarom meteen geweldig/klote/onnodig duur/etcetera is. Dat hangt helemaal af van wat je er mee doet en wat je er mee wil gaan doen.

Zo las ik net even toevallig (soms klik ik wat aan en ga ik gewoon lezen ook al interesseert het me weinig) het honda VFR1200X topic. Loopt er eentje een dagboek bij te houden van hoe zuinig ie vandaag wel niet heeft gereden. Elke test en elke ervaring van mede MF-ers toont een flink dorstige motor, maar die ene persoon loopt dus constant met zn 5L/100km te zwaaien. Als ik daarna lees dat ie na 28K een keertje een nieuwe voorband nodig had weet ik ook wel waarom. De meeste mensen kopen een V4 om naar de muziek te luisteren en lekker mee te sturen. Soms zitten er echter van die figuren tussen die eigenlijk een motorscooter hadden moeten kopen.
 
Laatst bewerkt:
Dat was ook niet helemaal de insteek van mijn reactie. Ik bedoelde meer dat als je zo rustig rijdt dat je 30.000km met een band doet, het niet uitmaakt wat je er onder gooit want je toch geen gebruik van. Dat is niet negatief bedoeld, meer als kooptip.

Zo was er bij een collega laatst iemand in de werkplaats die ook iets van 28.000km met zn banden deed. Die vroeg hoe lang band zus en zo meeging (een sportband). Oh, nouja bij 8000 tot 10.000km zijn ze echt wel overleden. 'Oh, dat is wel een kutband dan'. Ehm, ja inderdaad, hij geeft meer grip. :/
Ik nam het ook niet negatief op hoor ;)

En als je met een sport band, en sportief rijden aan 10.000km geraakt, lijkt mij dat verre van slecht 8-)

Ik bedoelde dus gewoon, in mijn omstandigheden is het normaal dat mijn banden het vrij lang uithouden. Nadeel, eens over de helft van de slijtage grens, zichtbaar plat vlak natuurlijk. Tijdens de laatste paar duizend km die ik met mijn banden doe ook duidelijk voelbaar ...

Een band beoordelen op de kilometrage die je eruit kan halen is niet juist natuurlijk. Hangt allemaal af van type/gebruik.

Een beetje als een BMW 645i kopen en verwachten dat die aan 5L/100km (1:20) gaat rijden ... kan gewoon niet :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik nam het ook niet negatief op hoor ;)

En als je met een sport band, en sportief rijden aan 10.000km geraakt, lijkt mij dat verre van slecht 8-)

Een band beoordelen op de kilometrage die je eruit kan halen is niet juist natuurlijk. Hangt allemaal af van type/gebruik.

Een beetje als een BMW 645i kopen en verwachten dat die aan 5L/100km (1:20) gaat rijden ... kan gewoon niet :')

Ik heb netnetnet mn post iets aangevuld haha, en daar noem ik min of meer exact hetzelfde punt. :P :P
 
Ik heb netnetnet mn post iets aangevuld haha, en daar noem ik min of meer exact hetzelfde punt. :P :P
En ik die van mij ook _O-

Klopt helemaal, mijn motor rijdt ook erg zuinig (voor zijn klasse), kan gaan tot1:22 en beter, om diezelfde reden(en), mijn omstandigheden. Dagje Ardennen in de zomer geeft andere resultaten :]
 
En ik die van mij ook _O-

Klopt helemaal, mijn motor rijdt ook erg zuinig (voor zijn klasse), kan gaan tot1:22 en beter, om diezelfde reden(en), mijn omstandigheden. Dagje Ardennen in de zomer geeft andere resultaten :]

Wel beter dan. Mijn fiets rijdt gewoon koppig 1:10. Of ik nou door de bergen knal of van noord naar zuid de A2 af rij met strak 130 km/h. Scheelt, want dan hoef je je ook niet druk te maken om het verbruik.
 
Laatst bewerkt:
... Soms zitten er echter van die figuren tussen die eigenlijk een motorscooter hadden moeten kopen.
_O- _O- _O-

Puur woon-werk gericht zou ik dat dus idd ook kunnen doen, een 400cc of dergelijke zou heel goed volstaan ...
... maar nee, ik kan het niet, nee, heb absoluut niks tegen scooters, maar ik zit zelf toch nog véél liever op een motor :Y

BTW: heb een korte tijd met een leenscooter gereden (bijna een jaartje geleden ongeveer), een Kymco Xciting 500, en met dezelfde rijstijl reed die niks nada nougabollen zuiniger ... 't was wel geen nieuwe meer, maar toch ...
 
Nou mijn setje BT016 PRO onder mijn GSX-R 600 K7 is bijna op. Voorband zit op de 16k kms en achterband op 9k kms. Hetzelfde geldt voor de S20, S20 EVO setjes die ik hiervoor heb gehad.
Ik heb dus 5 jaar lang alleen maar op de bovenstaande banden gereden waarbij ik in de zomer het wel leuk om in de bocht met de knie op de grond te gaan. Ik heb er maximaal vertrouwen in de banden.
Ik ben met mijn laatste set banden van S20(EVO) gegaan naar BT016 PRO vanwege het prijsverschil. Acheraf gezien heb ik daar totaal geen spijt van want qua grip en levensduur merkte ik geen verschil

Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe baan waar ik 2200km per maand woon/werk verkeer moet doen. Een beetje het dubbele wat ik nu rij. Dat komt er op neer dat ik met een nieuwe BT016 achterband over 4 maanden weer bij de bandenboer sta terwijl ik de beste man graag niet meer dan 1 keer per jaar wil zien :+ .

Ik kijk nu rond naar sporttoerbanden. Als ik even zoek op het internet, en ook in dit topic zijn deze banden (tegenwoordig?) geschikt om ook wat sportiever mee te rijden. Zo zou het geen probleem zijn om de band tot op de rand te gebruiken en dat ze niet onder een sportband zouden doen. Men zou er zelfs mee naar het circuit willen gaan. De optie om naar het circuit te gaan zou ik ook open willen laten staan :Y

Als ik aan sporttoerbanden denk, denk ik gelijk aan de T30 EVO of de Pilot Road 4. Als men andere merken/typen heeft die er met hun kop uit steken zou ik die graag willen horen.
Graag zou ik jullie adviezen willen horen.
 
Laatst bewerkt:
De Conti SportAttack zit meer in de sportieve hoek van het toersegment en de T30 volgens mij meer in de Toerhoek.
De verschillen tussen de bekende merken zijn niet super groot. De verschillen komen vooral in de regen/ nat wegdek naar voren maar allemaal zijn ze gewoon goed.

Welke band het "beste" (uit de testen) is voor een deel afhankelijk van de datum van introductie. Daarnaast bepaalt mede het rijgedrag welke band het beste voor jouw aan te bevelen is.

Kortom. Koop je banden van de bekende merken, doe je nooit een slechte koop maar of de band ook bij jouw past, kan alleen jij bepalen.
 
De Conti SportAttack zit meer in de sportieve hoek van het toersegment en de T30 volgens mij meer in de Toerhoek.
De verschillen tussen de bekende merken zijn niet super groot. De verschillen komen vooral in de regen/ nat wegdek naar voren maar allemaal zijn ze gewoon goed.

Welke band het "beste" (uit de testen) is voor een deel afhankelijk van de datum van introductie. Daarnaast bepaalt mede het rijgedrag welke band het beste voor jouw aan te bevelen is.

Kortom. Koop je banden van de bekende merken, doe je nooit een slechte koop maar of de band ook bij jouw past, kan alleen jij bepalen.
"sportieve hoek van het toersegment" Dit is samengevat waar ik naar op zoek ben *O*

De SportAttack zie ik overal beschreven als een sportband. Bedoel je soms niet de RoadAttack?
 
"sportieve hoek van het toersegment" Dit is samengevat waar ik naar op zoek ben *O*

De SportAttack zie ik overal beschreven als een sportband. Bedoel je soms niet de RoadAttack?

Waarschijnlijk wel.... en daar is net een nieuwe versie van op de markt. De RoadAttack 3, heb net van de week de eerste setjes binnen gekregen.

Over het algemeen zijn de Conti's de sportiefste sport/tourbanden. Als het goed is is met de RA3 ook de (kleine) achterstand qua natte grip opgelost.
 
Als ik deze grafiek mag geloven zou ik met dunlop uitkomen op een RoadSport of een RoadSmart 3

0004819_dunlop-sportsmart-ii-20055zr17-rear.png
 
Laatst bewerkt:
Klopt.
Maar aangezien je een sportband gewend bent, kan vanwege het stuurkarakter een toerband wat tegenvallen (uiteraard moet je het ervaren). Daarom gaf ik de Sportsmart aan. Dit is een Sportband (net als de S20 en de BT016) maar een met een lange adem (volgens ervaringen). Het blijft zoeken naar een compromis.
 
Laatst bewerkt:
Probleem is dat ik van beide walletjes wil eten natuurlijk haha. Ik hou nog geen rondetijden bij als ik van werk naar huis rij. Gewoon af en toe met warm weer plat door de bocht.
Maar de Dunlops RoadSmart 3 zie ik wel zitten. :D
 
Inderdaad de Roadattack
Misschien zelfs nog de Dunlop Sportsmart. Staat ook bekend als een sportband met een lange levensduur. Maar wellicht toch nog te snel op.
De Dunlop Sportsmart 2 Max is nu net op de markt (achterbanden tenminste wel, voorbanden volgen binnen 3 weken), en zou "de achterstand" die Dunlop met de "oude" Sportsmart 2 had opgelopen in de 3 jaar dat ze op de markt zijn moeten goedmaken. De oude was al samen met de Conti SportAttack 2 de sportband die het langst meeging. De Conti stuurde iets beter maar was matig in de regen.

De Roadsmart III is inderdaad ook een optie, maar ELKE sport/toerband zal iets minder scherp sturen dan de laatste generatie sportbanden. Wat niet wil zeggen dat ze niet voldoen voor een behoorlijk stevige rij-stijl.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan