Toekomst van de motorscooter...?

Mojave

MF veteraan
13 aug 2015
2.492
18
Hier op het MF is het nodige geschreven over de verschillen tussen de motorfiets en de motorscooter. Maar hoe zit het met de overeenkomsten? De tijd dat scooters alleen Vespa of vergelijkbaar waren is voorbij (niets mis met Vespa hoor).

Honda was in de jaren tachtig pionier met de Helix. Als ik naar mijn eigen Kymco Downtown of vergelijkbaar kijk zie ik veel invloeden van die Helix.

Even een paar voorbeeldjes motor vs. scooter van mijn kant:
1. lage zitpositie en benen naar gelieve iets vooruit, dat heeft toch erg veel weg van een cruiser?
2. Sccooters zijn grotendeels in plastic verpakt. Wat verschillen de huidige toerbuffels daarin?
3. Op een scooter schakel je niet. Honda en Yamaha (en meer?) leveren bij bepaalde typen motorfietsen automatische versnellingsbakken als optie.
3. Diverse toermachines hebben geïntegreerde bagage capaciteit zoals een scooter. Oke het klepje zit misschien aan de zijkant ipv bovenkant.
4. Yamaha was met de T-MAX pionier door de rij eigenschappen richting motor te brengen.
5. De laatste jaren komen er diverse modellen op het raakvlak van motor en scooter (kijk bijvoorbeeld naar Honda).
6. ...

Zelf heb ik een keer een weekje op een Honda F6B gereden. Dat is zo een lage variant op de Goldwing, de Amerikanen gebruiken daarvoor de term Bagger. Als je de looks neemt en kijkt hoe dat rijdt zie ik bijvoorbeeld een Goldwing achtige scooter best voor me. Hang er een 1200cc driecylinder (of wat dan ook) in en je kunt heerlijk comfortabel Europa door, radio aan en genieten. Niet dat je per se zwaar nodig hebt hoor, maar dat is weer een andere discussie.

Brandt maar los. Hoe zien jullie de toekomst van de motorscooter?
 
Als de regelgeving ooit meer Europees wordt, gaan we iig veel meer 125cctjes zien.

Ik vind scooters moeilijk vergelijkbaar met motorfietsen. Er zijn zoveel verschillen. Van mij zouden scooters lichter mogen worden. "Elke" 400cc scooter is zwaarder dan mijn 900cc motorfiets. Dat snap ik niet zo goed. En ik vraag me af hoelang de vario nog bestaansrecht heeft. Op naar de DSG.
 
Vario is juist een ideaal systeem omdat je maximaal het vermogen kan benutten maar zou mi veel efficiënter mogen/kunnen zijn als wat er nu standaard in scooters gebruikt wordt, ik denk dan bv aan de v.Doorne CVT (nu Bosch) die ook in mijn Honda Insight hangt, een beter systeem als deze kan ik mij niet voorstellen.
 
Ik woon in Zwitserland, dus lekker sturen in de bergen, als je nu ziet dat ik met mijn Mamoet C650gt van 300+, mijzelf +++, camera spullen +, mrt alleen maar bandenspanning om wegleging te regelen, ja kan hem wat meer op zijn neus zetten met de veer voorspanning, het nu al tegen vele super sporters en streetfighters red, die op het nieuwste rubber bijna profiel loos naar beneden zeilen, niet gek voor een scoot niet daarvoor gekocht. toeren moest ie kunnen, een RT ging het redelijk zeker worden, GT is het geworden geen sec. spijt. de keus waar je je voeten neer wil zetten, verstelbaar raam, onder het zadel een complete kelder, topkoffertje erbij, eenmaal aan automaat gewent wil je niet anders (auto en motor) snel en lui. ik weet wel een paar dingen die ik erbij wil, maar als je de lijst ziet die ik aan een motor veranderen wil, welke basis dan ook. hier word al meer scooter gereden dan in NL, maar de groei de laatste jaren in NL gaat ook zeer hard en daar is een reden voor.
 
Vario is juist een ideaal systeem omdat je maximaal het vermogen kan benutten maar zou mi veel efficiënter mogen/kunnen zijn als wat er nu standaard in scooters gebruikt wordt, ik denk dan bv aan de v.Doorne CVT (nu Bosch) die ook in mijn Honda Insight hangt, een beter systeem als deze kan ik mij niet voorstellen.

vdoorne is ook een trekker, toen Nissan het overkocht werd het pas een 'duwer" de huidige is dus niet echt een Daf (goh Bosch nu? of is dat doordat het idee vrij is tegenwoordig?)
 
Zo'n dsg schakelt ook wel s als je dat niet wilt dacht ik?

Ik vind zo'n vario geweldig maar heb nog nooit met n ander systeem gereden
 
Zo een electronisch gestuurde versnellingsbak zal gerust goed rijden. Maar je hoort wel geregeld over storingen en dure reparaties. Al zullen er ook geluk hebben en geen problemen ermee hebben. Verder niet echt een stukje techniek waar de gemiddelde doe het zelver in zijn schuurtje even aan begint. Wat dat betreft is de vario denk ik wel in het voordeel.
 
Ik vind beiden toch een apart segment en dat zal denk ik ook zo blijven met hun eigen subcultuur.
En dat is opzicht ook prima, ik heb zelf ook motor gereden maar scooteren is toch meer praktisch maar ook creatief te gebruiken mogelijk. Bij motorrijden ligt het accent minder op praktisch maar meer op creatief. Als ik collega motorrijders vraag of ze graag dct op hun fiets willen, willen de meeste toch schakelen dus of onderlinge kruisbestuiving tot echte verbetering/innovatie leid betwijfel ik. Wel zie ik steeds meer mensen enthousiast worden van de motorscooters en deze bewijzen hun nut ruimschoots in de urban city's round the globe. Ik ben scooterpiloot geen motorpiloot, haha
 
Er is een technische kant inclusief zaken als wegligging. En er is zoiets als cultuur, lifestyle en marketing. Dat zijn twee verschillende dingen. Maar op beide vlakken zie je ook tussen motorfietsen grote verschillen.

Wat me opvalt is dat cultuur bij de motorscooters hier niet zo wordt uitgedragen. Als je bijvoorbeeld leest over de mods en de rockers was dat anders, toen was er juist wel een scooter subcultuur.

Als je op youtube kijkt, zie je met name in Japan dat ze daar scooters zwaar verbouwen en meetings organiseren. Dat is wat ik er vanaf mijn beeldschermpje hier van zie hoor :)
 
Een motorfiets en een motorscooter is een wereld van verschil natuurlijk zijn er overeenkomsten maar dat wil niks zeggen. Zie het als het verschil tussen een man en een jongentje
 
Ik heb een beetje moeite met deze omschrijving.
Zou je dat kunnen onderbouwen zodat ik het ook begrijp?
Wellicht ben ik het dan misschien met je eens? :?




Een motorfiets en een motorscooter is een wereld van verschil natuurlijk zijn er overeenkomsten maar dat wil niks zeggen. Zie het als het verschil tussen een man en een jongentje
 
Ik denk dat het zo zit:

full


full


:+ :+ :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Scooteraars zijn hier een beetje de underdog. Bij vergelijkingen worden vooral de praktische voordelen benadrukt. En als de leuke aspecten worden benoemd dan vaak nog met verontschuldigingen.

En je kan ook al geen imago kopen met de merknaam van je scooter op je rug. Het is niet eerlijk in deze wereld :)
 
ik kom uit amsterdam en woon in loosdrecht als ik in amsterdam me scooter ergens neer zet(naast een r1 waar voor de rest niemand naar kijkt) vinden ze hem vaak prachtig,ik rij wel is motorritjes met het gooitopic van de 30 man vinden het er 28 niks.
wat ik daarmee wil zeggen dat mensen in de grote stad het leuker vinden dan uit de boerendorpen lijkt wel.
en wat me ook opvalt dat het vaak gasten zijn die helemaal rossi(in het leer) gekleed zijn die het niks vinden
 
Laatst bewerkt:
Een motorfiets en een motorscooter is een wereld van verschil natuurlijk zijn er overeenkomsten maar dat wil niks zeggen. Zie het als het verschil tussen een man en een jongentje
En dan zijn de motoren van de jongentjes, en de scooters van de volwassen mannen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb Rossi wel eens in een interview horen zeggen dat hij scooters leuk vindt.

Geef hem een T-MAX dan mogen ze het met de snelste hypersport motor tegen hem opnemen. Veel succes.
 
Ik zeg heel eerlijk dat ik ook nooit iets met scooters had, een beetje niet zo mannelijk zeg maar. Tot ik begin dit jaar een weekje de nieuwe T-Max te leen had. Wat een ontzettend gaaf ding om mee te rijden zeg! Strakke stuureigenschappen van een motor, maar de voordelen van een scooter. Enige nadeel is dat zo'n dikke scooter wat verbruik betreft niet heel veel zuiniger is dan een gemiddelde (moderne) motor, maar anders was het voor mij voor woon-werk zeker een alternatief geweest.
 
waarom worden topics als dit toch altijd weer een "wie heeft de langste" vergelijking.

Iemand met een supersport gaat toch ook niet een bwm rt rijder proberen te overtuigen dan enkel een ss de ware motor is.
Een motorscooter is een "andere" motor en het is in mijn ogen compleet nutteloos om anders denkende daar van te overtuigen.

Ik ben nu op meerdere weekendjes met enkel "echte" motoren mee geweest.
Op voorhand niets dan "och wat schattig" opmerkingen en een beetje laag dunkend gedrag.
Aan het einde van de weekendjes vinden ze mijn Vespa en het feit dat ik rondjes rijd om de rest van de motoren toch wel intrigerend.
Maar het blijft een "ooh kijk hem daar eens een leuk klein scootertje hebben" reactie.

Blijf dat wel jammer vinden, ik ga een Harley rijder ook niet anders benaderen dan een GSX rr eigenaar. Ieder zijn eigen voorkeur maar het blijven motoren. Of er nou een 6 bak of cvt of een vario in zit.

Maar misschien ben ik wat afwijkend met mijn Vespa:
jKBweOzinuT2t4a5MtC1zLT9LF8jjaejbG6oKggv39RuvUNPhevaGGwOt_V-Ycn8REH5cjLH5c_Ag9rO4sqwJJKjPAVtRZxbDnyRy2IRgUpaAJms7swh3sytU420YidnpuB7Hur0VqVRER7JIIzsyP_m_wVFWQsI_15a5FKsWE3JkZsBWtQZ-03VRo5cB5DZg1MP0pU1MFmka9Gl5Rq0oYhbuRBkHkeu6LuJcLzLNu4ZiW-gVjHpzaPaSMuML9XF3g_oJu1jsBy54jWs3dYpYLZIXuW7fR1FTbR8VPSwFbqsIdABZU7nlfZvO9GIncn60Co66pit0Z9tSJvKdoh3uZKuy65OJBPMLSQeG8S9l8MvzOAu9Xb8B4xEnDhjupGfXnjp8RkxFXMJYJXgiszDZQ_h8KhMnbSNRDTxt7WjYXj6VWpSAs_ythald4kE6BuINzzC-CsMISb06ohocbpI6KtaEUCZQMeLCRHLcc3U1UX4MvIcDvDEdYjbNWPmGuK-795JCkhZi9uUU8C2p-1WTY0MD1sJcnuNBTVxFNbUm-o=w1680-h945-no
 
Laatst bewerkt:
Zo op het oog was de helix uit de jaren 80 de langste :)

In Japan zie je custom verlengde versies...
 
Ik zie een scooter meer als een praktisch werkpaard met ook nog leuke kanten, een motor is voornamelijk gebaseerd op de leuke kanten zonder erg praktisch te zijn.
 
Ik weet nog goed hoe mooi ik de Heinkel vond die ik als tiener door de straat zag rijden. Die zag je toen eind jaren tachtig al niet zoveel meer...
 
Ik gebruik sjoemel software in mijn scoot ..... in mijn motort en mijn auto hahaha
Mijn electrische fiets heeft ook sjoemel software....
En ik zelf sjoemel ook veel.
 
Ik gebruik sjoemel software in mijn scoot ..... in mijn motort en mijn auto hahaha
Mijn electrische fiets heeft ook sjoemel software....
En ik zelf sjoemel ook veel.

...?

Verwacht je TDI blokken in scooters?
 
Het enige verschil is dat je een motor tussen je benen hebt, en een scooter onder je?

Heb wel gemerkt dat ze nu ik een motor heb ze allemaal terug zwaaien, toen ik op mijn 125cc scooter zat (a1 rijbewijs) zwaaide bijna niemand :/ .. Zijn toch allebei motoren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan