Lamdasensor 70mm termignoni

bkoppejan

MF'er
16 apr 2010
132
0
Klaaswaal
Beste mensen,

Even een vraag; ik heb gisteren een 70mm uitlaatsysteem op mijn Ducati 848 gemonteerd echter weet ik niet waar de lamdasensor moet komen daar ik geen volgens mij een aansluiting voor heb zitten, iemand hier ook mee te maken gehad?

Bedankt
 
Verschilt dat niet per merk of er een in zit? welk merk uitlaat heb je? en je kan er anders een nut in (laten) lassen.

EDIT: termignoni zie ik in de titel
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Haha nee ben zeker geen milieu hippie. Dus zo,n eliminator zou ook helpen? Dan hoef ik niks te lassen enz? Motor is pas door biggelaar getuned hij gaf aan dat de sensor is uitgeschakeld maar krijg toch helaas foutmelding kan ik er dan mee rijden of?
 
Zo'n eliminator voorkomt dus de foutmelding.

Even zelf goed uitzoeken hoe dat bij de Duc werkt en of een Duc geen "haken of ogen" heeft. Je hoeft dan inderdaad de sensor niet terug te plaatsen en de uitlaat te bewerken.

Het is sowieso aan te raden die sensor niet terug te plaatsen als je de motor laat afstellen want die gaat vervolgens de ecu aansturen terwijl je deze juist (via een Power Commander of iets) hebt laten "wijzigen".
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Even een vraag; ik heb gisteren een 70mm uitlaatsysteem op mijn Ducati 848 gemonteerd echter weet ik niet waar de lamdasensor moet komen daar ik geen volgens mij een aansluiting voor heb zitten, iemand hier ook mee te maken gehad?

Bedankt

koop zo'n ding in het linkje dat dirtbag heeft gepost. Laat die in de uitlaat lassen op een plek direct downstream van waar de 2 uitlaatbochten bij elkaar komen. De Lambda sensor moet nl. al het uitlaatgas meten, niet allen het uitlaatgas van cil1 of cil2. Zorg dat de lambda sensor niet onderin de pijp komt maar liefst bovenin of schuin vanaf boven. Reden: er zit veel waterdamp in uitlaatgassen. Ook condenswater als de uitlaat steenkoud is. Dit water verzamelt zich onderin de uitlaat. De sensorkop van de lambda sensor mag nooit in contact komen met dit water. Daar gaat de sensor van kapot. De sensor moet op een zo warm mogelijke plek vochtvrije plek in de uitlaat meten. Want een lambda sensor begint pas goed te werken als deze op bedrijfs temperatuur is.

In auto's zijn de lambda sensoren bijna altijd electrisch (voor)verwarmd. Hierdoor gaat de automotor na de koudstart sneller in closed-loop draaien. Dat is schoner en zuiniger.
Geen idee of dat bij motorfietsen ook zo is. Maar dat zou ik logisch vinden.
 
koop zo'n ding in het linkje dat dirtbag heeft gepost. Laat die in de uitlaat lassen op een plek direct downstream van waar de 2 uitlaatbochten bij elkaar komen. De Lambda sensor moet nl. al het uitlaatgas meten, niet allen het uitlaatgas van cil1 of cil2. Zorg dat de lambda sensor niet onderin de pijp komt maar liefst bovenin of schuin vanaf boven. Reden: er zit veel waterdamp in uitlaatgassen. Ook condenswater als de uitlaat steenkoud is. Dit water verzamelt zich onderin de uitlaat. De sensorkop van de lambda sensor mag nooit in contact komen met dit water. Daar gaat de sensor van kapot. De sensor moet op een zo warm mogelijke plek vochtvrije plek in de uitlaat meten. Want een lambda sensor begint pas goed te werken als deze op bedrijfs temperatuur is.

In auto's zijn de lambda sensoren bijna altijd electrisch (voor)verwarmd. Hierdoor gaat de automotor na de koudstart sneller in closed-loop draaien. Dat is schoner en zuiniger.
Geen idee of dat bij motorfietsen ook zo is. Maar dat zou ik logisch vinden.

Lopen kloten zonder lambda sensor lijkt mij niet slim.
Dankzij die sensor kan de ECU nl. realtime corrigeren voor variërende luchtdruk, temperatuur. Handig als je bv wel eens de bergen in gaat. Of ook nog wel eens een ritje in de winterkou maakt.
 
Lopen kloten zonder lambda sensor lijkt mij niet slim.
Dankzij die sensor kan de ECU nl. realtime corrigeren voor variërende luchtdruk, temperatuur. Handig als je bv wel eens de bergen in gaat. Of ook nog wel eens een ritje in de winterkou maakt.

Als jij jouw motor laat afstellen dan wil je niet dat een lambda sensor vervolgens deze afstelling laat aanpassen door de ECU. Kan je net zo goed niet afstellen en die dure Power Commander (of variant) achterwege laten.

Dat is de reden waarom men deze er uit haalt.

Een custom map is 9 van de 10 gebaseerd om het meeste vermogen over een zo groot mogelijk gebied uit de motor te krijgen en niet om zo milieuvriendelijk rond de kachelen.

De o2 sensor zit er in zodat de motor zo milieuvriendelijk als mogelijk is (althans, aan de wettelijke eisen voldoet) en een mooie vermogensafgifte is bijzaak.
 
Laatst bewerkt:
koop zo'n ding in het linkje dat dirtbag heeft gepost. Laat die in de uitlaat lassen op een plek direct downstream van waar de 2 uitlaatbochten bij elkaar komen. De Lambda sensor moet nl. al het uitlaatgas meten, niet allen het uitlaatgas van cil1 of cil2. Zorg dat de lambda sensor niet onderin de pijp komt maar liefst bovenin of schuin vanaf boven. Reden: er zit veel waterdamp in uitlaatgassen. Ook condenswater als de uitlaat steenkoud is. Dit water verzamelt zich onderin de uitlaat. De sensorkop van de lambda sensor mag nooit in contact komen met dit water. Daar gaat de sensor van kapot. De sensor moet op een zo warm mogelijke plek vochtvrije plek in de uitlaat meten. Want een lambda sensor begint pas goed te werken als deze op bedrijfs temperatuur is.

In auto's zijn de lambda sensoren bijna altijd electrisch (voor)verwarmd. Hierdoor gaat de automotor na de koudstart sneller in closed-loop draaien. Dat is schoner en zuiniger.
Geen idee of dat bij motorfietsen ook zo is. Maar dat zou ik logisch vinden.

Zoveel mensen zoveel wensen.

Ik als motorrijder, geef geen fuck om schoner als ik op de motor zit. Eigenlijk ook niet als ik in de auto zit.
Zuiniger in de auto zou ik nog wat om kunnen geven.

Op de motor wil ik dus een mooie vermogensafgifte en daar helpt dat ding niet bij.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan