Kawasaki er 5 uitlaat

Kal-el

MF'er
5 okt 2015
38
0
Den Haag
Beste Moto forum leden,

Allereerst wil ik even kwijt dat ik sinds vandaag officieel van gluurder naar reagluurder ben gegaan!

Wat betreft mijn vraag; ik heb onlangs mijn eerste motor aangeschaft, een Kawasaki Er 5 uit 2001. De motor verkeerd in puike staat alleen denk ik erover na te om een andere uitlaat erop te zetten. Met wat meer geluid word ik sneller opgemerkt door het overige verkeer wat ten goede zou moeten komen aan mijn veiligheid, en als ik heel eerlijk ben, het klinkt ook wat leuker :P
Waar moet ik dan allemaal rekening mee houden? Ik las al het een en ander over de hoeveelheid cilinders die de motor heeft enz. Verder heb ik totaal geen kennis van motoren; dat wil ik bij deze alvast gaan veranderen!

Heel erg bedankt alvast!

Menn
 
Dag Menn
Je hoeft zelf niet ergens rekening mee te houden. Uitlaatfabrikanten maken uitlaten die precies voor jouw motor zijn gemaakt.

Hier een voorbeeldje:
http://www.gpr.it/prodotti.htm?idTi...od=loadPageProdotto&text=&page=&idMod=&idAcc=

Je moet jezelf alleen afvragen of je wel of geen e-keur wilt hebben, je budget is wel handig, en wat voor materiaal en uitvoering, zoals zwart, rvs, titanium, carbon, rvs etc etc. Als een uitlaat een verwijderbare db-killer heeft kan je zelf kiezen of je een normaal geluid, of een onsje meer wilt hebben.
 
Laatst bewerkt:
Dag Bolski,

Bedankt voor je snelle reactie!

Over wat moet ik precies nadenken met dat e-keurmerk? Dat ik eventueel als argument kan voeren dat hij een e-keurmerk heeft als ik staande word gehouden?
Budget.. Het liefst wil ik er niet al te veel geld aan kwijt zijn dus ik ga denk ik kijken naar een 2de handsje, of is dat niet wijs?

Menn
 
"Formeel" hoort je uitlaat e-keur te hebben. Er wordt in NL zelden op gecontroleerd en zo lang je je rechterpols in bedwang houdt en je niet anderszins opvalt, heb je kans dat je er nooit problemen mee krijgt. Maar, er zijn gevallen bekend van bekeuringen wegens te veel lawaai. Ook in het buitenland kunnen ze moeilijk doen.

Bij een gebruikte uitlaat moet je wel even opletten of de db-killer erbij zit. Ik kan voor vrijwel alle uitlaten db-killers leveren, maar dat is relatief duur tov de prijs van een gebruikte uitlaat.
 
Ik heb zelf ook een er-5. Op zich ben ik positief verrast door de motor. Ideaal om het rijden mee onder de knie te krijgen denk ik, prestaties vallen eigenlijk ook nog wel mee.
Er is echter een ding waar ik me dood aan erger en dat is dat gefluit van die uitlaat. Dat, samen met het uiterlijk er van. Ik heb dan ook afgelopen weekend de volgende demper besteld:

http://www.benl.ebay.be/itm/SS70-22...5-96-05-ER5-/281391519432?hash=item41843dd6c8

Ziet er leuk uit en kost niet te veel. Ze hebben nog andere modellen ook.
Persoonlijk denk ik dat de demper niet merk of type gebonden is maar dat het enkel de verbindingsstukken zijn die specifiek voor een type motor zijn gemaakt.
 
Ik heb zelf ook een er-5. Op zich ben ik positief verrast door de motor. Ideaal om het rijden mee onder de knie te krijgen denk ik, prestaties vallen eigenlijk ook nog wel mee.
Er is echter een ding waar ik me dood aan erger en dat is dat gefluit van die uitlaat. Dat, samen met het uiterlijk er van. Ik heb dan ook afgelopen weekend de volgende demper besteld:

http://www.benl.ebay.be/itm/SS70-22...5-96-05-ER5-/281391519432?hash=item41843dd6c8

Ziet er leuk uit en kost niet te veel. Ze hebben nog andere modellen ook.
Persoonlijk denk ik dat de demper niet merk of type gebonden is maar dat het enkel de verbindingsstukken zijn die specifiek voor een type motor zijn gemaakt.
Die 225m uitvoering is wel een lawaaipijp hoor! Neem de 350 of beter de 450 mm uitvoering.
 
Houd er wel rekening mee, dat de uitlaat van een ER-5 van voor tot achter 1 geheel is!
En je hier dus de slijptol in moet zetten, wil je een andere demper monteren.
Dit houd in, dat je (zonder de originele eerst aan te passen) niet zomaar meer de originele demper kunt monteren, mocht je dat willen.
 
Lijkt me niet zo'n groot probleem. Zoals je zelf al zegt, de originele mooi recht afzagen. Moest ik de originele demper weer willen monteren kan dat toch prima met zo'n slip on bus of ander verbindingsstuk? Zal iets minder mooi uitzien dan, maar dat is bijzaak.
 
Ervaring met deze dempers? Ik ben juist voor die korte gegaan omdat ik dat een stuk beter vind uitzien als zo'n lange dikke pijp.
Is ook zo, de 200 mm ziet er zelfs nog bruter uit:
product965_1.jpg


Maar hoe korter, hoe minder demping. Ik zeg het er altijd bij tegen mijn klanten, en dan nog zijn ze soms wel eens teleurgesteld. Delkevic zegt zelf over de 225mm demper:

Your neighbors will no longer be your friend
 
Laatst bewerkt:
Goeie tip Murvie! Daar zal ik zeker rekening mee houden. Zal eerst even het juiste gereedschap erbij pakken, alvorens ik aan het werk ga.
Maar naast de DB-killer zijn er niet echt grote bezwaren tegen een tweedehandsje?


Menn
Houd er wel rekening mee, dat de uitlaat van een ER-5 van voor tot achter 1 geheel is!
En je hier dus de slijptol in moet zetten, wil je een andere demper monteren.
Dit houd in, dat je (zonder de originele eerst aan te passen) niet zomaar meer de originele demper kunt monteren, mocht je dat willen.
 
Ben erg benieuwd naar je ervaringen met deze uitlaat! Heb je zin om na het monteren en ervoor een filmpje te maken van het geluid en uiterlijk? :)

Ik heb zelf ook een er-5. Op zich ben ik positief verrast door de motor. Ideaal om het rijden mee onder de knie te krijgen denk ik, prestaties vallen eigenlijk ook nog wel mee.
Er is echter een ding waar ik me dood aan erger en dat is dat gefluit van die uitlaat. Dat, samen met het uiterlijk er van. Ik heb dan ook afgelopen weekend de volgende demper besteld:

http://www.benl.ebay.be/itm/SS70-22...5-96-05-ER5-/281391519432?hash=item41843dd6c8

Ziet er leuk uit en kost niet te veel. Ze hebben nog andere modellen ook.
Persoonlijk denk ik dat de demper niet merk of type gebonden is maar dat het enkel de verbindingsstukken zijn die specifiek voor een type motor zijn gemaakt.
 
Ik citeer even van hun site:
"They are short, open, crisp, and LOUD with the baffle removed but with neighbourhood friendly "db" levels with the baffle in"

Zal nog wel meevallen dus denk ik? (hoop ik?!)
 
Ik had een Giannelli uitlaat op mijn ER-5, van voor naar achter. Ook een filmpje gemaakt met verschillen tussen origineel en Giannelli met en zonder dB-killer;


Volgens mij heb ik daar toen 450 euro nieuw voor betaald.
 
Ik had een Giannelli uitlaat op mijn ER-5, van voor naar achter. Ook een filmpje gemaakt met verschillen tussen origineel en Giannelli met en zonder dB-killer;


Volgens mij heb ik daar toen 450 euro nieuw voor betaald.


Iets geeft mij het idee dat die originele uitlaat al niet meer helemaal origineel is. Degene die ik gehoord heb fluiten nogal, dat doet deze niet.
Verder vind ik de demper veel te lomp (da's natuurlijk erg persoonlijk!) maar de sound is dan wel weer leuk, zonder db killer.
Voor zover je zoiets over kleine luidsprekertjes kunt beoordelen natuurlijk.
 
Iets geeft mij het idee dat die originele uitlaat al niet meer helemaal origineel is. Degene die ik gehoord heb fluiten nogal, dat doet deze niet.
Verder vind ik de demper veel te lomp (da's natuurlijk erg persoonlijk!) maar de sound is dan wel weer leuk, zonder db killer.
Voor zover je zoiets over kleine luidsprekertjes kunt beoordelen natuurlijk.

Er is niets aan die uitlaat aangepast, de RVS-variant (vanaf 2005 gevoerd door Kawasaki) fluit waarschijnlijk minder. Er zit nog iets van een fluitje in, maar wel minder.

Ik meen dat ie op 98dB zat. Het was hard, maar naar mijn mening nog wel te doen. Als ik nu de dB-killers uit mijn Mivv's op mijn MT-03 trek, dan is dat echt veel te hard en niet meer leuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan