Voorvork pootjes Gilera Runner Motorscooter

RobertRunner

Rookie
6 okt 2015
13
0
Eindhoven
Beste medeforummers,

Voor en goed prijsje heb ik mijn eerste motorscooter gekocht. Na flink wat onderhandelen heb ik er een nieuwe imitatie voorvork bij gekregen omdat de oude helemaal gaar was.

Nu is de voorvork vervangen en loop ik tegen het volgende probleem aan: de steunen waar de remklauw op bevestigd moet worden zijn anders dan de steunen op de oude vork.

De bevestigingspunten van de rem zijn gelijk op beide vorken, maar de afstand van de vooras tot de bevestigingspunten van de remklauw is bij de nieuwe (gemonteerde) vork pakweg 2cm korter.

Nou is mijn vraag, is het mogelijk om de aluminium pootjes om te zetten? Ik heb via een vriend beschikking tot een garage en al het daarbij behorend gereedschap.

De link naar de foto's op Drive, het is mij niet gelukt deze grote foto's hier te posten:

https://drive.google.com/folderview?id=0ByEdy9qh52CIZjByOXVYaWVyTEE&usp=sharing

Mijn dank is groot! :]

Robert

edit: link gewijzigd


wu0BYaGD40eFnnrYOFoSnu6PwNtkw4V493psSF9alntYtQKgjc5wQPvAXtnYDWEPkx-dNg=w1656-h805

PpppYJ4JCaBP9eT1EPDxH7hOLpXZkCHrYQSJ-nDVS8X5Ul5v1rD9kBt8QG1cbWhbTVbGxQ=w1656-h805

lQn2G0rMxJCt7IIMJH7hy9lSY21J9E--ofKNC3TZ8ozVahVJiRVodSxbToQla799Drm9lA=w1656-h805

0inZW8RoI_vQR0j5U3bwvswOvGjrAW_u9_DAcWVtlaCtiWshtVaIkTRv7hac4PSDc1qUcw=w1656-h805
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je t juiste gereedschap hebt, denk ik dat het wel om te zetten is.

En voor zover ik kan zien moeten de pootje toch al uit elkaar ivm lekken.
 
Als je t juiste gereedschap hebt, denk ik dat het wel om te zetten is.

En voor zover ik kan zien moeten de pootje toch al uit elkaar ivm lekken.

Volgens mij is de nieuwe poot nog goed. Beetje vettig, maar dat voorkomt plakken.
De oude is niet heel best.

Maar ik vermoed dat je na goed warmstoken de binnenpoot uit het onderste deel kan draaien. Ik zou het eerst bij de oude poot proberen :+
 
Het lijkt misschien wat makkelijker dan het is. Ik denk dat jij alleen het omcirkelde deel wil overzetten op je laatste afbeelding. Dit zal echt niet zo makkelijk los gaan van je onderpoot. Ik denk dat je je hele binnenpoot moet overzetten. Dit is niet super moeilijk maar hiervoor moet wel je voorvork er weer uit je scootah halen en de voorvork uit elkaar halen.
 
Kan aan de foto liggen. maar de binnenpoten lijken niet dezelfde diameter.

De imitatievork zou zomaar van een 50cc runner kunnen zijn, Je mist op de imitatie vork ook de ophanging voor spatbord zo te zien.

Inderdaad. Zag het verschil in de ophangingspunten vóór het monteren van de rem, en dacht dat het met MIG lassen wel over te zetten zou zijn. Pas erna zag ik dat de rem niet paste. De makkelijkste oplossing zou dus het overzetten van de aluminium pootjes zijn.
 
Kan aan de foto liggen. maar de binnenpoten lijken niet dezelfde diameter.

De imitatievork zou zomaar van een 50cc runner kunnen zijn, Je mist op de imitatie vork ook de ophanging voor spatbord zo te zien.

Net opgemeten, binnenpoten zijn inderdaad niet van dezelfde diameter. Wanhoopstoestand is nabij haha. Iemand nu nog suggesties?
 
Laatst bewerkt:
Heb contact gehad met de verkoper. Uiteraard heb ik geen been om op te staan. Hij heeft tussen zijn vorken gekeken en heeft nog (deze keer wel een originele) vork van een Runner liggen. Zit minimale speling op. Ik kan hem direct inruilen met de vork die nu niet past. Doen of niet doen?

Hoe zou ik kunnen controlleren of hij nog goed veert? Zijn er nog punten waar ik op kan letten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan