Tik bij remmen en inveren en bij gas los en gas geven

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.561
957
Zevenhoven (Zuid Holland)
Wie heeft advies, ik heb een tik in de voorkant van de motor, bij optrekken en gas los op lage snelheid.

Even getest en gefilmd, met voorrem ingeknepen in het begin van het filmpje en even later vanaf 22 seconden tegen de muur op en neer zonder voorrem, behalve aan het einde.

Af en toe hoor je gekraak maar dat is mijn zadel.


Ik denk zelf het balhoofd lager, is wel vorig jaar vervangen...
Het lijkt in het filmpje harder te worden als ik de camera met naar het balhoofd breng.
Vorkpoten zat ik ook aan te denken, maar dan moet je het altijd horen lijkt me... Dus met en zonder rem in knijpen.

Wie heeft advies?
 
Vorkpoten zat ik ook aan te denken, maar dan moet je het altijd horen lijkt me... Dus met en zonder rem in knijpen.

Wie heeft advies?

stel glij-bus in je vork... dan maakt rem of geen rem wel een boel verschil.

kortom eerst maar uitvinden waar het geluid uit komt.
luisteren met een schroevendraaier tegen je oor (wel even een vriend laten helpen met inveren) en je vinger(s) op het balhoofd / kroonplaat kan je voelen of er een tik is. Wiel lager enz. enz.


Ps het fimpje is 1 kraak?? als dat je zadel is? (klinkt als mijn bed in dienst, heel lang geleden)
 
Laatst bewerkt:
kortom eerst maar uitvinden waar het geluid uit komt.
luisteren met een schroevendraaier tegen je oor (wel even een vriend laten helpen met inveren)

En hierbij heb je dus de achterzijde van het handvat tegen je oor aan en het andere uiteinde tegen het deel dat je beter wil horen/beluisteren.

Niet dat je met links luistert en rechts een schroevendraaier tegen je oor hebt :+ :P
 
En hierbij heb je dus de achterzijde van het handvat tegen je oor aan en het andere uiteinde tegen het deel dat je beter wil horen/beluisteren.

Niet dat je met links luistert en rechts een schroevendraaier tegen je oor hebt :+ :P

Bedankt voor je reactie, ik heb nu een gat in mijn trommelvlies ik had namelijk het handvat tegen de motor en de andere kant in mijn oor... ;)
 
Bedankt voor je reactie, ik heb nu een gat in mijn trommelvlies ik had namelijk het handvat tegen de motor en de andere kant in mijn oor... ;)

Best pijnlijk! Ik vind dat je het sportief oppakt _O-

Mijn eerste reactie is toch speling in balhoofdlager.

Zet hem op de middenbok, laat iemand achter op het zadel zitten, of zet een krikje onder je motorblok, zodat je voorwiel los van de vloer komt.
Pak dan beide voorvorkonderpoten (lekker lang woord :+ ) en probeer ze naar voren te trekken.

Als je dan speling voelt, kun je waarschijnlijk ook wel zien waar de speling zit.
 
Laatst bewerkt:
Die balhoofdlagers (twee stuks!!)... Heb je die een jaar geleden zélf vervangen of is dat gebeurd bij een (erkende) dealer van het merk (Yamaha)?

Zijn ze sowieso beide vervangen, of is er maar één van de twee vervangen?

Die lagers moeten afgesteld worden en dat lijkt me in jouw geval niet helemaal goed gegaan te zijn. Weet je zo ook nog wat er voor een lagers geplaatst zijn? Soms worden er conische lagers gemonteerd vanwege "extreem" gebruik (lees: wheelies e.d.) en worden die dingen afgesteld alsof er normale "rol" lagers gebruikt zijn omdat er anders een zwaarder stuurgedrag ervaren wordt door de berijder. (Niet dat je conische lagers op een Diversion zou willen monteren, maar.....).
 
Laatst bewerkt:
Ik denk inderdaad ook het balhoofd lager, ik heb alleen geen middenbok.

Ook met het stuur helemaal naar links of naar rechts hoor je het bij rem in en inveren.
Je kunt t ook voelen soms. Met een vinger op balhoofd en kroonplaat bijv.

Nieuwe balhoofdlagers mogen na een x aantal kms gecontroleerd en ev nagesteld worden.
 
Die balhoofdlagers (twee stuks!!)... Heb je die een jaar geleden zélf vervangen of is dat gebeurd bij een (erkende) dealer van het merk (Yamaha)?

Zijn ze sowieso beide vervangen, of is er maar één van de twee vervangen?

Die lagers moeten afgesteld worden en dat lijkt me in jouw geval niet helemaal goed gegaan te zijn. Weet je zo ook nog wat er voor een lagers geplaatst zijn? Soms worden er conische lagers gemonteerd vanwege "extreem" gebruik (lees: wheelies e.d.) en worden die dingen afgesteld alsof er normale "rol" lagers gebruikt zijn omdat er anders een zwaarder stuurgedrag ervaren wordt door de berijder. (Niet dat je conische lagers op een Diversion zou willen monteren, maar.....).

Ik heb ze zelf vervangen met een aantal mensen die aak vaker lagers hebben vervangen, er zijn conische ingegaan, beide kanten.

In het begin stond het te strak, dat was echt zwabberen...

Later na ca 70 km hen ik ze losser gezet.

Niet conische zijn bijna niet te krijgen.
 
1 ding uitgesloten en dat is de remmerij, want ook bij inveren zonder rem in te knijpen is het te horen alleen minder snel....

Wat over blijft is wiellager, balhoofdlager, voorvork, zoals gezegd van het weekend maar het balhoofd iets verstellen..
 
Om het nog leuker te maken, net een paar spetters regen gehad, echt niet veel, motor of ik was geeneens nat. Maar geluid is bijna niet meer te horen....

Wat betreft de kraak dit klopt wel dat is mijn zadel...

Het gaat om de tik-tik... Moeilijk uit te leggen, maar klinkt echt als metaal. Morgen maar even opnieuw filmen, zonder op het zadel te zitten.
 
Ik heb ook een tik die bovendien duidelijk voelbaar is, alleen met ingeknepen voorrem. Ik dacht eerst aan een probleem maar ben tot de conclusie gekomen dat de spelling komt van de (zwevende?) remschijven.
 
Weet inmiddels de herkomst van het tikken, balhoofdlager....

Nu heb ik deze vorig weekend iets strakker gezet en het tikken was zo goed als weg, nu na een paar honderd km is het er weer maar alleen bij remmen en inveren, niet echt onder het rijden.

Mijn vraag is hoe stel jet het bhl af, ik zien namelijk weleens waarden voorbij komen, maar kan in het handboek niks vinden, ook voel je geen speling bij het bewegen van de vorkpoten met het voorwiel in de lucht.
 
gewoon nog ietsie strakker zetten en weer proberen. Redelijk recent nieuwe lagers in gekomen toch? Lijkt er op dat de schaal niet helemaal 100% op zijn plek in het frame zit. Tijdens het rijden wordt ie er iets verder ingedrukt wat speling veroorzaakt.
 
Weet inmiddels de herkomst van het tikken, balhoofdlager....

Nu heb ik deze vorig weekend iets strakker gezet en het tikken was zo goed als weg, nu na een paar honderd km is het er weer maar alleen bij remmen en inveren, niet echt onder het rijden.

Mijn vraag is hoe stel jet het bhl af, ik zien namelijk weleens waarden voorbij komen, maar kan in het handboek niks vinden, ook voel je geen speling bij het bewegen van de vorkpoten met het voorwiel in de lucht.

Joh....

wimmel_1 in "Tik bij remmen en inveren en bij gas los..."
 
Laatst bewerkt:
Weet inmiddels de herkomst van het tikken, balhoofdlager....

Nu heb ik deze vorig weekend iets strakker gezet en het tikken was zo goed als weg, nu na een paar honderd km is het er weer maar alleen bij remmen en inveren, niet echt onder het rijden.

Mijn vraag is hoe stel jet het bhl af, ik zien namelijk weleens waarden voorbij komen, maar kan in het handboek niks vinden, ook voel je geen speling bij het bewegen van de vorkpoten met het voorwiel in de lucht.

Zijn het conische kogellagers of conische rollenlagers?

In het eerste geval, voorgeschreven aanhaalmoment aanhouden.

Tweede geval is lastiger en echt een gevoelskwestie, voorwiel van de vloer af en stelring strakker zetten tot er nét een beetje weerstand in het sturen zit, heel minimaal. Als je het stuur helemaal naar een kant draait en vervolgens een zetje geeft de andere kant op moet ie dat ook uit zichzelf halen. Het is lastig uit te leggen.

In beide gevallen ook heel belangrijk, de moer van de kroonplaat op het juiste aanhaalmoment zetten.
 
Zijn het conische kogellagers of conische rollenlagers?

In het eerste geval, voorgeschreven aanhaalmoment aanhouden.

Tweede geval is lastiger en echt een gevoelskwestie, voorwiel van de vloer af en stelring strakker zetten tot er nét een beetje weerstand in het sturen zit, heel minimaal. Als je het stuur helemaal naar een kant draait en vervolgens een zetje geeft de andere kant op moet ie dat ook uit zichzelf halen. Het is lastig uit te leggen.

In beide gevallen ook heel belangrijk, de moer van de kroonplaat op het juiste aanhaalmoment zetten.

s-l140.jpg


Het zijn deze, en helaas kan ik geen aanhaalmoment vinden in het handboek...

Dan gaan we het maar beetje bij beetje afstellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan