New Yamaha MT-09 Tracer deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij mijn 2016 - model zit de aftapplug nog onderaan.
Heb reeds stennis gemaakt bij de dealer die op zijn beurt de importeur heeft gecontacteerd.
Die beweert dan weer dat het wel degelijk om een 2016 model gaat en de betaalde opleg (in B) dus gerechtvaardigd is.

Ik eis nu een verificatie dmv de VINcode en een vervanging van de oliecarterpan door het nieuwe model (in F moet ik telkens diverse bulten nemen en ik wens geen gebarsten carterdeksel ).

Sindsdien ... stilte... :(

Wordt in ieder geval vervolgd...
Zoals ik al eerder zei, ik heb meer gelezen dat mensen met een 2016 model (nieuwe kleur zelfs) toch een 'oude' caterpan hebben gekregen.

Ik weet dat bv bij auto's op de meest vreemde data (wat je dan terug leest in de documentatie) zaken kunnen verschillen. Gewoon driekwart ergens in het jaar ineens de accu op een andere plaats, en/of andere onderdelen gebruikt whatever. Reden: gewoon oude voorraad opmaken tot over kan worden gegaan op het nieuwe spul. Is helemaal niet zo spannend eigenlijk :)

Je zou natuurlijk altijd nog zelf een andere caterpan eronder kunnen (laten) zetten als je het heel belangrijk vindt. Misschien is er wel iets te regelen met je dealer, who knows..
Maar verder wil je natuurlijk ook gewoon weten of je wel een 'echte' 2016 heb gehad (ongeacht carter).
 
Jij rijdt de gewone MT dus.
Daar kunnen wij dus veel van leren ! :Y
Want als jij bijvoorbeeld echt totaal geen last hebt gehad van pendelneigingen,
dan weten de Tracer-piloten dat het inderdaad gezocht dient te worden bij het kuipwerk/handkappen....

Vergeet het hoge stuur, langere veerweg, kuip met ruit en andere zithouding/minder gewicht op het voorwiel niet... . mijne is nog origineel, originele banden en groot topkoffer. Wel standaard vering zo goed mogelijk ge-finetuned. Gisteren met leeg topkoffer met 200+ een paar lange doordraaiers gepakt. Geen probleem.
 
Ik heb mijn handkappen er vandaag afgehaald en vindt het een verbetering, in de warme helft van het jaar heb ik ze toch niet nodig.
Overigens geef ik m'n Tracer morgen mee aan mijn broer die zelf een 2015 Triumph Tiger Sport rijdt. Ik ben benieuwd wat zijn bevindingen zijn.
 
Ik weet dat bv bij auto's op de meest vreemde data (wat je dan terug leest in de documentatie) zaken kunnen verschillen. Gewoon driekwart ergens in het jaar ineens de accu op een andere plaats, en/of andere onderdelen gebruikt whatever. Reden: gewoon oude voorraad opmaken tot over kan worden gegaan op het nieuwe spul. Is helemaal niet zo spannend eigenlijk :)

Heb een Volvo V50 Modeljaar 2009. Deze is gekocht in december 2008. De Volvo heeft geen USB aansluiting voor de radio. Een V50 modeljaar 2009 en geproduceerd in 2009 heeft wel een USB aansluiting.
Volgens de Volvodealer zou vanaf modeljaar 2009 een USB aansluiting aanwezig moeten zijn. Dit moet dus productiejaar 2009 zijn.
Komt dus inderdaad vaker voor.
 
Hallo tracer rijders ff een vraag ,ik heb nu 9000 km met mijn tracer gereden maar de Yamaha houd af en toe in .alle lampjes gaan dan aan :( :( :( :(
En ook hoor ik de Naks .dus vandaag naar de dealer geweest .de nokkenaskettingspanner kunnen ze met een inbussleutel zo opspannen .kwart slag en de ratel is weg .mooi .maar het probleem van het inhouden wisten ze niet .ik was de eerste met deze klacht ..., ;( ;( bij het uitlezen
Kwam Engine Fault te staan met een code .bij de dealer wisten ze het niet en zouden contact opnemen met Yamaha nl
Op weg naar huis had ik het weer twee keer .niet fijn als je gas geef en de motor valt stil . :N :N iemand van jullie ook deze klacht :? :? .ook heb ik de koppelingskabel onder bij het blok opgespannen omdat ik em bij het stuur niet meer kon opspannen ..en ook ga ik m'n achtervering aanpassen die is echt Bud .voor heb ik al aangepast ;)
Gr mf :W
 
Volgende het service manual van de MT-09 Tracer is de wijziging doorgevoerd
Er staat niet bij welk jaar/maand de wijziging voor het eerst is toegepast.

- de olie aftapplug zit aan de voorzijde van het motorblok bij :
Type MT09TRA for Europe: serienummer RN29F0011886 en later (Voorzijde)
Type MT09TRAG for Oceania: serienummer RN29K 0000556 en later (Voorzijde)
** Overgenomen bij dealer uit service manual MT-09 Tracer 2015 - 2016, pagina 3-25.

Ik heb een foto gemaakt en overgetypt.

Groet Willem
 
Laatst bewerkt:
Hallo tracer rijders ff een vraag ,ik heb nu 9000 km met mijn tracer gereden maar de Yamaha houd af en toe in .alle lampjes gaan dan aan :( :( :( :(
En ook hoor ik de Naks .dus vandaag naar de dealer geweest .de nokkenaskettingspanner kunnen ze met een inbussleutel zo opspannen .kwart slag en de ratel is weg .mooi .maar het probleem van het inhouden wisten ze niet .ik was de eerste met deze klacht ..., ;( ;( bij het uitlezen
Kwam Engine Fault te staan met een code .bij de dealer wisten ze het niet en zouden contact opnemen met Yamaha nl
Op weg naar huis had ik het weer twee keer .niet fijn als je gas geef en de motor valt stil . :N :N iemand van jullie ook deze klacht :? :? .ook heb ik de koppelingskabel onder bij het blok opgespannen omdat ik em bij het stuur niet meer kon opspannen ..en ook ga ik m'n achtervering aanpassen die is echt Bud .voor heb ik al aangepast ;)
Gr mf :W
Klinkt waardeloos man. Hopelijk weet Yamaha wat meer met die code..

Hey, jij hebt toch een Healtech Quickshifter (wat zijn je instellingen/cut-off tijden overigens? Ben ik wel benieuwd naar, ik heb ook een Healtech Quickshifter. Stuur maar PM als je wilt :)), zou het daar wellicht aan kunnen liggen? Je zou die jumper plug eens kunnen gebruiken, dan sluit je de QS unit in ieder geval uit.
 
Bij mijn 2016 - model zit de aftapplug nog onderaan.
Heb reeds stennis gemaakt bij de dealer die op zijn beurt de importeur heeft gecontacteerd.
Die beweert dan weer dat het wel degelijk om een 2016 model gaat en de betaalde opleg (in B) dus gerechtvaardigd is.

Ik eis nu een verificatie dmv de VINcode en een vervanging van de oliecarterpan door het nieuwe model (in F moet ik telkens diverse bulten nemen en ik wens geen gebarsten carterdeksel ).

Sindsdien ... stilte... :(

Wordt in ieder geval vervolgd...
Invalid Parameter Error

Hier kun je je VIN nr. invoeren om onderdeelnummers op te zoeken en kun je het modeljaar zien.
Het is trouwens niet abnormaal dat er in 1 modeljaar toch nog aanpassingen aan een model gebeuren.
Ik heb al gemerkt dat als ik een bepaald model,jaar en kleur opgeef,er toch nog verschillende versies zijn.
 
Ik kwam in Motoplus 6/2016 in het stukje over de fluor MT-09 (pag 65) het volgende stukje tegen:
....Opmerkelijk genoeg heeft de MT-09, anders dan de MT-09 tracer en de XSR900, geen zogeheten assist & slipper clutch .....

Hieruit zou je kunnen opmaken dat de MT-09 Tracer een 'Assist & slipper clutch' zou moeten hebben.

Mij is dat echter nooit opgevallen toen ik mij aan het inlezen was op de aankoop van mijn 2015 model.
Is dit een 2016 feature ? of is het gewoon een slip of the pen van de Motoplus schrijver ?

En wat doet een 'Assist & slipper clutch' eigenlijk ?
 
Laatst bewerkt:
[......]
** Overgenomen bij dealer uit service manual MT-09 Tracer 2015 - 2016, pagina 3-25.

Ik heb een foto gemaakt en overgetypt.

Groet Willem


Is dat manual eigenlijk al ergens op het grote interweb te vinden ?

Ja, die van de gewone MT-09 heb ik al
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam in Motoplus 6/2016 in het stukje over de fluor MT-09 (pag 65) het volgende stukje tegen:Hieruit zou je kunnen opmaken dat de MT-09 Tracer een 'Assist & slipper clutch' zou moeten hebben.

Mij is dat echter nooit opgevallen toen ik mij aan het inlezen was op de aankoop van mijn 2015 model.
Is dit een 2016 feature ? of is het gewoon een slip of the pen van de Motoplus schrijver ?

En wat doet een 'Assist & slipper clutch' eigenlijk ?

Dat zou moeten gelden voor de 2016 Tracer, de XSR900 is immers een 2016 model. Ook met een 2 standen TC. Slipperclutch zorgt ervoor dat je koppeling ook ontkoppelt bij terugschakelen (dus geen risico van een blokkerend achterwiel).
De normale MT-09 krijgt wel de 2standen TC.
 
Laatst bewerkt:
Slipperclutch zorgt ervoor dat je koppeling ook ontkoppelt bij terugschakelen (dus geen risico van een blokkerend achterwiel).

Nou volgens mij niet onder alle omstandigheden. Het wordt ook wel een 'back-torque-limiter' genoemd en grijpt volgens mij pas in bij ontoelaatbaar hoge motorrem (dus niet bij 'gewone' terugschakelacties). Meestal wordt dit gedaan door schuine oploopnokken in de koppeling te construeren, waartegen de koppelingsplaten 'omhoog' lopen en dus de koppeling niet meer aangegrepen is.
 
Hallo allemaal, vandaag de tracer uit de winterstalling gehaald. Bandjes op druk en heerlijk gereden. De öhlins vering is echt super, hij ligt als een trein op de rails. Ook nog een stukje snelweg gepakt om hoge snelheid rechtdoor te testen. De tracer blijft stabiel tot hoge snelheden.

Bij mij zit er een puig sportruitje op, en ondanks dat is er nog veel herrie van de wind. Ik ben er wel achter gekomen dat als je het ruitje naar beneden duwt tijdens het rijden het gebulder over is! 😃 Er heeft weleens een heel klein ruitje op het forum gestaan weet iemand welke dat is? Ik zet sowieso de zaag in de puig, want dat gebulder is zeer storend.
 
Nou volgens mij niet onder alle omstandigheden. Het wordt ook wel een 'back-torque-limiter' genoemd en grijpt volgens mij pas in bij ontoelaatbaar hoge motorrem (dus niet bij 'gewone' terugschakelacties). Meestal wordt dit gedaan door schuine oploopnokken in de koppeling te construeren, waartegen de koppelingsplaten 'omhoog' lopen en dus de koppeling niet meer aangegrepen is.

Inderdaad, ontkoppelt alleen als het verschil in toerental tussen de versnellingsbak assen te hoog is waardoor het achterwiel kan blokkeren, met de oude MT-09 kan je dit dus nog wel testen.......kan je lekker dwars een rotonde over 8-)
 
Laatst bewerkt:
Dat zou moeten gelden voor de 2016 Tracer, de XSR900 is immers een 2016 model. Ook met een 2 standen TC. Slipperclutch zorgt ervoor dat je koppeling ook ontkoppelt bij terugschakelen (dus geen risico van een blokkerend achterwiel).
De normale MT-09 krijgt wel de 2standen TC.

Wat dan weer vreemd is, omdat buiten de vervallen en nieuw beschikbare kleur (en naar nu blijkt de olieplug)
Er niets veranderd zou zijn tussen 2015&2016 tracers

Wat dan weer zou betekenen dan mijn 2015 dat ook heeft: en ik heb het nog niet kunnen vinden, niet voor aankoop en nu nog steeds niet..

2016 owners: zit deze feature op die van jullie?
 
Laatst bewerkt:
Op een aantal Amerikaanse sites van eind 2014 wordt bij de voorstelling van de 2015 Tracer zonder uitzondering gewag gemaakt van een slipper koppeling...

@ Buch : ik heb het kleinste PUIG spoilertje (met twee bevestigingspunten) bovenop het PUIG raceruitje geplaatst => bijna perfect qua lawaai...
 
Inderdaad, ontkoppelt alleen als het verschil in toerental tussen de versnellingsbak assen te hoog is waardoor het achterwiel kan blokkeren, met de oude MT-09 kan je dit dus nog wel testen.......kan je lekker dwars een rotonde over 8-)


Haha, mooi :)
 
Op een aantal Amerikaanse sites van eind 2014 wordt bij de voorstelling van de 2015 Tracer zonder uitzondering gewag gemaakt van een slipper koppeling...

@ Buch : ik heb het kleinste PUIG spoilertje (met twee bevestigingspunten) bovenop het PUIG raceruitje geplaatst => bijna perfect qua lawaai...

@ Slijkmoto: hoe heb je die staan? Heb je een foto? 😁
 
Zo, snel eventjes een fotootje in de garage voor je gemaakt...

Kaapt geen schoonheidsprijs weg, maar beter dan de zaag erin, lijkt me.

Geen turbulentie meer en resterende herrie te vergelijken met die op m'n GS, die best te verdragen is ... ik kan alleszins met open vizier rijden, hetgeen mijn neef niet lukt achter zijn Ermax-Toerruit...





full
 
Zo, snel eventjes een fotootje in de garage voor je gemaakt...

Kaapt geen schoonheidsprijs weg, maar beter dan de zaag erin, lijkt me.

Geen turbulentie meer en resterende herrie te vergelijken met die op m'n GS, die best te verdragen is ... ik kan alleszins met open vizier rijden, hetgeen mijn neef niet lukt achter zijn Ermax-Toerruit...

Hoi Slijk, heb je ook een artikelnummer van je spoiler ?
Ik ben ook benieuwd in hoeverre het lawaai scheelt en dan voornamelijk voor de langere afstanden....





[afbeelding]
 
Het is dit opzetruitje :

Puig clip-on opzetruit S PuigMoto

Het andere (nog kleinere) model met een centrale clip-on past niét op het PUIG raceruitje, vermits de zijkanten van de onderzijde het scherm overlappen...

Het lawaai is voor mij onhoudbaar met het originele YAMAHAscherm (maar ik had geen turbulenties ).

Met de ERMAX-toerruit neemt het lawaai iéts af, maar heb ik wél turbulenties.

Met het PUIG-raceruitje alleen heb ik nog steeds (veel) lawaai, maar telkens op andere snelheden, al naargelang de ingestelde hoogte.

Met huidige combinatie (PUIG Raceruitje + PUIG SPOILERTJE S) heb ik géén turbulentie en het laagste niveau van geluid tot hiertoe op alle snelheden.

Ik heb een SHOEI GT-AIR helm en steeds foam wegwerp-oordopjes in.

Na +/- 3 uur aan een stuk rijden met het spoilertje aan verschillende snelheden, zelfs tot +/- 165 km/u had ik geen last van overmatig lawaai en tot +/- 120 km/u kan ik met open vizier rijden. Niet dat het dan volledig windstil is, maar vergelijkbaar met de toestand op mijn R1200GS LC, die mij nooit gestoord heeft.
 
Zo, snel eventjes een fotootje in de garage voor je gemaakt...

Kaapt geen schoonheidsprijs weg, maar beter dan de zaag erin, lijkt me.

Geen turbulentie meer en resterende herrie te vergelijken met die op m'n GS, die best te verdragen is ... ik kan alleszins met open vizier rijden, hetgeen mijn neef niet lukt achter zijn Ermax-Toerruit...





[afbeelding]


Ziet er netjes uit vind ik... alleen de prijs van dat opzet spoilertje :/
Puig clip-on opzetruit S PuigMoto

Maar je zal wel voor kwaliteit betalen hé :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan