Yamaha XT600e 1992 vonkt niet

elmarc

Rookie
27 okt 2013
9
0
Ik ben al een tijdje bezig mijn xt weer aan de praat te krijgen maar nog zonder succes. De startmotor en licht e.d. doen het nog wel, ik krijg enkel geen vonk. De stator en de bobine heb ik beide door laten meten en blijken nog goed te zijn. Dan blijft het het cdi kastje nog over. Deze schijnt wat moeilijker door te meten zijn.
Naar de bobine gaan vanuit de cdi twee kabeltjes, op beide kabeltjes heb ik het voltage kunnen meten, het is niet zo dat er helmaal geen stroom loopt dus. Een gaf gewoon een constante waarde van 12 volt, dat zal dan wel van de accu zijn. De ander geeft een soort pulserend signaal van maximaal ongeveer 3,5 volt als ik het me goed herinner dus dit zal dan wel voor het tijdstip van de vonk zijn. Maar toch krijg ik geen vonk. Ik heb natuurlijk al verschillende bougies geprobeerd en ook de bougiekabel zonder bougiekapje geprobeerd te laten vonken.
Heeft er nog iemand tips voor waar ik het probleem nog op kan sporen misschien? Het mooiste zou zijn als er iemand in Den Haag of omstreken met eenzelfde motor zou zijn waaraan ik mijn cdi kastje op aan kan sluiten om te kijken wat het resultaat is. Iemand bereid? :)
Het type cdi is 3TB-82305-00

Alvast bedankt
 
Ik ben al een tijdje bezig mijn xt weer aan de praat te krijgen maar nog zonder succes. De startmotor en licht e.d. doen het nog wel, ik krijg enkel geen vonk. De stator en de bobine heb ik beide door laten meten en blijken nog goed te zijn. Dan blijft het het cdi kastje nog over. Deze schijnt wat moeilijker door te meten zijn.
Naar de bobine gaan vanuit de cdi twee kabeltjes, op beide kabeltjes heb ik het voltage kunnen meten, het is niet zo dat er helmaal geen stroom loopt dus. Een gaf gewoon een constante waarde van 12 volt, dat zal dan wel van de accu zijn. De ander geeft een soort pulserend signaal van maximaal ongeveer 3,5 volt als ik het me goed herinner dus dit zal dan wel voor het tijdstip van de vonk zijn. Maar toch krijg ik geen vonk. Ik heb natuurlijk al verschillende bougies geprobeerd en ook de bougiekabel zonder bougiekapje geprobeerd te laten vonken.
Heeft er nog iemand tips voor waar ik het probleem nog op kan sporen misschien? Het mooiste zou zijn als er iemand in Den Haag of omstreken met eenzelfde motor zou zijn waaraan ik mijn cdi kastje op aan kan sluiten om te kijken wat het resultaat is. Iemand bereid? :)
Het type cdi is 3TB-82305-00

Alvast bedankt
Wat ging er aan vooraf? heeft de motor lang stil gestaan oid? De cdi gaat niet zomaar stuk, zeker niet van stilstaan. Staat je dodemansknop nog goed? Is je zijstandaardschakelaar niet brak? Meestal van lang staan gaat deze vastzitten. Klap je zijstandaard in en kijk of de schakelaar goed terugkomt. Help hem desnoods een handje. Start hem met ingeklapte standaard en koppeling in.
 
bougiekabel kapot?

deze zit vast aan de bobine en hiervan is de weerstand gemeten, die bleek goed te zijn
~[/quote]
Wat ging er aan vooraf? heeft de motor lang stil gestaan oid? De cdi gaat niet zomaar stuk, zeker niet van stilstaan. Staat je dodemansknop nog goed? Is je zijstandaardschakelaar niet brak? Meestal van lang staan gaat deze vastzitten. Klap je zijstandaard in en kijk of de schakelaar goed terugkomt. Help hem desnoods een handje. Start hem met ingeklapte standaard en koppeling in.~[/quote]

Ik zal al je tips nalopen. als het die dodemansknop is sla ik mezelf voor m'n kop maar die zal het niet zijn aangezien de startmotor wel gewoon draait.
Hij heeft niet lang stil gestaan, hij stopte er gewoon mee toen ik stationair voor een stoplicht stond. Ik heb wel lang startproblemen gehad. Erg vaak heel lang aan het starten geweest en vaak de accu leeggestart. Dit bleek achteraf te komen door gaten in de rubbers tussen blok en caberateur. Het enige dat ik kan bedenken is dat hierdoor bepaalde componenten in het elektr. systeem zwaar belast zijn geweest waardoor ergens een defect is ontstaan.
 
Ik heb wel lang startproblemen gehad. Erg vaak heel lang aan het starten geweest en vaak de accu leeggestart. Dit bleek achteraf te komen door gaten in de rubbers tussen blok en caberateur. Het enige dat ik kan bedenken is dat hierdoor bepaalde componenten in het elektr. systeem zwaar belast zijn geweest waardoor ergens een defect is ontstaan.
Kan niet.
 
ik weet niet of dat iets van toegevoegde waarde voor je heeft. Maar ik heb een hele tijd met mijn xt zitten te kloten met het starten. Bij mij bleek uiteindelijk (na veel te lang naar andere dingen gekeken te hebben) te liggen aan een kapotte bougiedop. (deze is wel apart te vervangen) Zo'n dop kost bijna niks en is misschien toch handig om te proberen.
 
een XT heeft een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein vonkje wat al nauwelijks gewoon te zien is..
dus..
eerst goed onderzoeken..
:^
Je moet niet kijken of die vonkt maar voelen. :X
Het beste kan je even aan je vriendin vragen of ze de bougie even vast wil houden.
Als ze niet begint te gillen is je ontsteking kaduuk.


Wat ook vaak helpt is om de bougiekabel een halve cm in te korten.
(Daar waar de kabel de dop ingaat)
 
een XT heeft een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein vonkje wat al nauwelijks gewoon te zien is..
dus..
eerst goed onderzoeken..

Misschien zit er ook nog een ontstoring / weerstand in de dop.
Deze eruit halen kan ook schelen in de vonk-sterkte.
Zie topic van Boris in de 500euro chalenge
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij doet het weer! Bedankt voor alle input.
Het probleem zat waarschijnlijk toch bij de bobine. Nadat ik deze had laten doormeten bij een motorzaak werd mij verteld dat hij goed was. Vervolgens heb ik geprobeerd deze meetresultaten te reproduceren (gewoon weerstand meten met multimeter) maar kreeg niet de gewenste resultaten. Een nieuwe bobine kostte online 2 tientjes dus die gok wilde ik nog wel wagen. Omdat ik de stator ook had laten doormeten is het halve blok open geweest dus gelijk maar olie en filter ververst. Na de hele boel weer gemonteerd te hebben vonkte die gewoon weer.
Flinke omweg gemaakt dus maar allang blij dat ik weer rij :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan