GTScheffers#10 , snart ferdig

Gelukkig, ik wil in 2017 weer naar het noorden komen :Y En met de (schoon)familie gaan we in 2018 ook terug naar het noorden, maar dan niet zo hoog :N Van het weekend de foto's van 2010 gekeken en we kregen allen heimwee :$ _O-
 
rond de 22.... honderd.. :$ , hij vroeg 16... dus ik ben er gister heen gereden om te kijken, en wat doorvragen over waarom die weg ging en hoe en wat met die kast met houders en frezen... uiteindelijk kwam het er uit dat hij naar een kleinere garage ging en nog geen zin had om de CNC mee te nemen, maar misschien later wel een nieuwe zou willen kopen, vandaar dat hij de werktuigen zou willen houden. Dus op dat moment was ik een beetje huiverig, wellicht dat ie al iets niews had gekocht en van deze oude gare (met eventuele verborgen gebreken oid) af zou willen. Maar na wat gezellig op en neer ouwehoeren bood hij mij de machine + de kast met houders en frezen aan voor 22.

Kerel was ook geen echt CNC'er, of althans, het enige wat hij er mee had gedaan was een aantal van de commandos van de oude besturing gebruikt om gaten en sleuven te frezen. Nog nooit een CAD tekening geupload. PC en programmatuur hiervoor zit er wel bij *O*

Uiteindelijk moet dit hier wel een adresje worden ja.... maar denk dat ik eerst nog eens veel te leren heb! _O-

Mooi koopje zo!
En nu verspanen met dat ding.
 
Laatst bewerkt:
Heb hem handmatig mogen "voelen" in alle richtingen zeg maar.. dus met de knop handmatig alle kanten op bewogen en van links naar rechts sloeg de meetklok die we er op hadden gezet meteen en zeer direct uit. Dat zag er dus zeer goed uit en ook de cirkels die hij had gefreesd gaven geen tekenen van significante/te-veel "backlash".



Verder uiteraard al uitgebreid onderzoek gedaan (uiteraard al contact met boutje gehad.. elke dag zowat.. die man moet wel moe worden van mij :+ ) en contacten met een Tsjech die in Denemarken woont en wel wat weet over deze banken. Hij zei ook, dat als ik iets had ik hem maar een seintje moest geven voor een belletje naar de fabriek voor nieuwe lagers etc etc.. was allemaal goed aan te komen zei die, en geheel naar Tsjechisch gebruik, goed te betalen ook. Ik was het er samen met hem ook wel eens dat ik dit ding gewoon MOEST kopen voor dit geld.. ongeacht of er ergens speling op zit oid....
 
Laatst bewerkt:
TOS werd eerder altijd door Strojimport in Nederland vertegenwoordigd. Volgens mij is tegenwoordig Sammach de importeur hier.

grtz,

Cees
 
Ok, goed om te weten, weer een adres er bij :) thanks!

ben al eens wat G-code programmas aan het maken met Fusion360.

iemand toevallig ervaring met een Heidenhann TNC 355 besturing?
Fusion360 heeft dus een 'heidenhann' postprosessor om G-code uit te poepen. Maar deze is niet specifiek voor 355.. vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft.
 
Tip www.cnczone.nl ff member worden, ga je veel plezier van hebben met je nieuwe speeltje, en veel meer kans op antwoord omtrent dit soort vragen schat ik zo.

Ps. Ik zou de machine zelf nooit zo scheef plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Tip www.cnczone.nl ff member worden, ga je veel plezier van hebben met je nieuwe speeltje, en veel meer kans op antwoord omtrent dit soort vragen schat ik zo.

Ps. Ik zou de machine zelf nooit zo scheef plaatsen.

Jep uiteraard al lid..

Over de plaatsing ben ik nog niet helemaal zeker... moet ik kijken als hij eenmaal binnen staat. Heb lagers besteld om een aantal zogenaamde 'Machine skates' te maken.
 
Vandaag de hele ochtend bij mijn maat geweest, een verspaner hier in Dronten. Ik wordt daar wel heel erg enthousiast van als je ziet wat ze kunnen maken met die machines. Kees werd er zelf ook helemaal happy van, nu moest hij regelmatig ook weer handmatig allerlei draai disciplines uitvoeren, lekker terug naar basics.
Maar ook de freesmachines zie ik dingen doen waar ik met mijn pet niet bij kan.
Ze kunnen veel, Roel, maar dan moet je zelf ook een hele hoop kennis hebben en/of gaan krijgen. Daarna is de Sky the limit!!
Morgen even een foto van het eerste resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de hele ochtend bij mijn maat geweest, een verspaner hier in Dronten. Ik wordt daar wel heel erg enthousiast van als je ziet wat ze kunnen maken met die machines. Kees werd er zelf ook helemaal happy van, nu moest hij regelmatig ook weer handmatig allerlei draai disciplines uitvoeren, lekker terug naar basics.
Maar ook de freesmachines zie ik dingen doen waar ik met mijn pet niet bij kan.
Ze kunnen veel, Roel, maar dan moet je zelf ook een hele hoop kennis hebben en/of gaan krijgen. Daarna is de Sky the limit!!
Morgen even een foto van het eerste resultaat.

Jep, ik voorzie een hele stijle leercurve! Maar ik ben daar totaal niet bang voor :) *O*
Ben m'n nieuwe werkplaats netjes aan het maken, vorige week met m'n pa netjes geisoleerd, hout-windvangers-steenwol-plastic-gipsplaat , nu netjes wit maken rondom.
full
 
Nu hier zoveel freesexperts meelezen jan ik het hier mooi vragen.
Ik wil mijn conventionele freesbank (ja, ik weet het: Hopeloos ouderwets gepruts... ) voorzien van verse olie, maar mijn google kwaliteiten hebben me nog geen resultaten opgeleverd welke olie ik daar in moet gaan doen.
Gaat dus om de olie die in de tandwielkasten van de bank zit

Thanks!
 
Nu hier zoveel freesexperts meelezen jan ik het hier mooi vragen.
Ik wil mijn conventionele freesbank (ja, ik weet het: Hopeloos ouderwets gepruts... ) voorzien van verse olie, maar mijn google kwaliteiten hebben me nog geen resultaten opgeleverd welke olie ik daar in moet gaan doen.
Gaat dus om de olie die in de tandwielkasten van de bank zit

Thanks!

Merk/type machine?
 
Nicolas Correa S.A.
Madrid Eibar
Maquina no. 530318
Tipo F1UR

Dat s alles wat er op.het type plaatje staat.
En CORREA staat er meerdere keren groot op
 
Nicolas Correa S.A.
Madrid Eibar
Maquina no. 530318
Tipo F1UR

Dat s alles wat er op.het type plaatje staat.
En CORREA staat er meerdere keren groot op

Tellus 45 (shell) wordt er voor geschreven.
Volgens mij bestaat dat niet meer.
Maar je kan elke hydrauliek olie nemen met een viscositeit tussen de 37 en 50
 
Hydrauliek olie, ik dacht dat die te schraal zou zijn voor smering.
Ik had verwacht dat er gewoon versnellingsbak olie in zou gaan.

Maar dat is alleen maar een idee, ik heb nooit olie ververst bij een freesbank
 
Terug
Bovenaan Onderaan