In het donker slecht zicht op nat wegdek

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.111
8.242
Assen
Mijne heren, ik heb het volgende raadsel voor u;

In motor 1 heb ik een 45W kopklamp, met verse-niet doffe- reflector en helder koplampglas.
De lamp krijgt ook werkelijk de volle accuspanning.
Maar in het donker, op nat wegdek- (indien droog is het wel te doen)- is het zicht erg slecht.

Het curieuze, in motor 2 heb ik ook een 45W koplamp, maar daarmee heb ik wel goed zicht op nat wegdek.

Nu had ik recent een 65W koplamp in motor 1 gezet, maar dat geeft niet zo veel verschil dat je er slapende honden mee spijker op laag water kan laten zoeken.

Mijn hersenspinsels komen niet verder dat het aan de vorm van de reflector van motor 1 komt..
Heeft iemand een ander idee?
 
Zoveel motoren zoveel lichtbeelden. Zelfs met dezelfde wattages kan de ene motor veel betere of slechtere lichtbeelden op straat leggen. Is een ontwerpverhaal.

Optie is om er iets bij te plaatsen of je koplamp te vervangen, als het past....
 
Aangezien hier vandaan onduidelijk is of motor 1 en motor 2 het zelfde zijn, is een diagnose al moeilijk van deze afstand. Maar ik ga er maar van uit dat het niet zo is, anders had je dat wel gemeld. Twee verschillende motoren met twee verschillende koplampen, betekent dat twee verschillende niet doffe- reflectoren (spiegels) met allebei een helder koplampglas? Anders is het appels met peren vergelijken. Dan noch. Waarom levert bijvoorbeeld een Ford een beter lichtbeeld dan een Citroën, of anders om? Door een andere (vorm van de) reflector. Dat kun je niet vergelijken. De ene is gewoon beter (= effectiever) dan de andere.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien hier vandaan onduidelijk is of motor 1 en motor 2 het zelfde zijn, is een diagnose al moeilijk van deze afstand. Maar ik ga er maar van uit dat het niet zo is, anders had je dat wel gemeld. Twee verschillende motoren met twee verschillende koplampen, betekent dat twee verschillende niet doffe- reflectoren (spiegels) met allebei een helder koplampglas? Anders is het appels met peren vergelijken. Dan noch. Waarom levert bijvoorbeeld een Ford een beter lichtbeeld dan een Citroën, of anders om? Door een andere (vorm van de) reflector. Dat kun je niet vergelijken. De ene is gewoon beter (= effectiever) dan de andere.

Ik denk dat je hier een verklaring geeft voor het verschijnsel, het zijn inderdaad 2 andere motoren, een enfield (zelfde reflector zit in een austin mini) en een jawa.
 
Ik heb het in het verleden (niet huidige motor) ook wel gehad dat ik ontevreden was met de lichtopbrengst van mijn koplamp in het donker, met name in de regen = op nat wegdek. Wat ik toen gedaan heb is een 100 watt rallye lamp er in zetten. Mag niet, maar levert een bak meer licht op. Je moet dan wel rekening houden met een hoger stroomverbruik (2x zo veel = trekt de dynamo dat?), hitte (smelt de bedrading niet in je koplamp?). Maar het werkt wel en als je reflector het houdt en de lamp wel goed staat afgesteld en niemand verblindt, kraait geen haan er naar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan