Val tips motor

Vinn

Die hard MF'er
9 mei 2015
477
0
Velserbroek
Ik heb al wat tips gezocht op internet maar kon niet echt iets vinden over wat je het beste kan doen als je onderuit gaat met je motor.

Mij lijkt het beste om te blijven rollen dit zodat je niet 'stil' blijft liggen en dit voor wrijving zorg en dus grotere schaafplekken.

Er zullen vast nog veel meer tips zijn.

( het gaat in mijn geval om een supersport fiets)
 
Laatst bewerkt:
jij bent dus duidelijk nog nooit gevallen.
mijn teller staat op 21 (of was het nu 23?) met de moto en ik kan je 1 ding verzekeren : je hebt echt geen tijd om na te denken hoe je nu gaat vallen/tot rust komen eens het onvermijdelijke aan het gebeuren is.

wat ik wel weet is dat er steeds iets kortstondig door je hoofd flitst en dat kan vanalles zijn, gaande van "lap, ik kan het weer gaan uitleggen thuis" over "wat doet mijne moto 1 meter in de lucht" tot "Jan gij stommen eikel" en nog zo van die dingen *O*
 
Denk niet dat je zo heel lang glijdt op de weg, meestal kom je snel iets tegen waardoor je plots stationair wordt en niet veel tijd hebt om na te denken.
Als je een auto dreigt te raken in de flank: Ga staan en vlieg

jij bent dus duidelijk nog nooit gevallen.
mijn teller staat op 21 (of was het nu 23?) met de moto en ik kan je 1 ding verzekeren : je hebt echt geen tijd om na te denken hoe je nu gaat vallen/tot rust komen eens het onvermijdelijke aan het gebeuren is.

wat ik wel weet is dat er steeds iets kortstondig door je hoofd flitst en dat kan vanalles zijn, gaande van "lap, ik kan het weer gaan uitleggen thuis" over "wat doet mijne moto 1 meter in de lucht" tot "Jan gij stommen eikel" en nog zo van die dingen *O*

_O- mooi man, iemand met ervaring :)
 
Laatst bewerkt:
Rollen betekent veel stompe contacten, lees breuken. Glijden betekent wrijving, dus afremmen en tot stilstand komen. Dus als je kan bedenken wat je doet (ondenkbaar) dan moet je meewegen: welke ondergrond, wat voor een omgeving, andere weggebruikers, wat voor bescherming draag je, wat geneest gemakkelijker, breuken of schaafwonden, wat doet meer pijn,…..best wel een ingewikkelde afweging. Ongeveer 1 of twee seconden de tijd.
 
Ik schepte laats een dranghek en in die ene seconde dat ik aan het vliegen was dacht ik "verrek, gelukig ben ik niet op mijn ducati!"

Theoretisch gesproken kan je beter glijden dan rollen denk ik, meer wrijving = sneller tot stilstand komen en met rollen kan het nog wel eens lelijk tekeer gaan.
Verder bochten niet te hard nemen (klaverblad rijden) als er vangrail in de buitenbocht staat, die komen hard aan, dan is een grasbermpje stukken zachter.
En gaan staan als je idd op een auto klapt, beter vliegen dan over je stuur gevouwen worden, denk ik dan.

Circuit rijders zie je in filmpjes vaak wel hun houding veranderen of vizier dichtklappen als ze over het asfalt glijden, voordat je het grind in gaan zegmaar.
 
Laatst bewerkt:
jij bent dus duidelijk nog nooit gevallen.
mijn teller staat op 21 (of was het nu 23?) met de moto en ik kan je 1 ding verzekeren : je hebt echt geen tijd om na te denken hoe je nu gaat vallen/tot rust komen eens het onvermijdelijke aan het gebeuren is.

wat ik wel weet is dat er steeds iets kortstondig door je hoofd flitst en dat kan vanalles zijn, gaande van "lap, ik kan het weer gaan uitleggen thuis" over "wat doet mijne moto 1 meter in de lucht" tot "Jan gij stommen eikel" en nog zo van die dingen *O*
haha herkenbaar!

"shit, nu kom ik te laat op m'n werk!" nog voordat je tot stilstand komt. Hoe het brein dan werkt is heel apart haha :+
 
De val zelf is me gewoon overkomen. Daar heb ik geen bewuste acties of wat dan ook gedaan. Eerste wat ik dacht: stomme trut ga dan niet door rood.
Dat dacht ik al voor ik stil lag. Toen ik stil lag dacht ik als eerste: even stil blijven liggen en voelen waar het gaat pijn doet meteen gevolgd door: ik hoop dat die auto's achter me op tijd stilstaan en niet over me heen rijden.
En daarna heb ik hele poos alleen maar gedacht: kolere wat doet dat zeer.
En daarna weer heel vaak: stomme trut waarom moest je zo nodig door rood gaan.
 
Als je eenmaal onvrijwillig bent afgestapt kun je niet veel meer doen om van koers af te wijken. Maar inderdaad zoals al geschreven is, je denkt dan aan de raarste dingen.

Ik remde me voor een kruispunt onderuit op ijzel en het enige wat ik dacht was: ik hoop maar dat er niemand de kruising op rijdt.. Zelf lag ik ruim voor de kruising plat op mn snuit maar de motor schoof zeker 10 tot 15 meter verder. :P
 
Veel verder als "ahhh kut!" kwam ik niet met bedenken

Opgevolgd door:

Hoe de neuk ga ik die brommer van m'n been af krijgen

Veel verder kwam ik toch echt niet :)



Kleine aanvulling:

Ver daarvoor ( geen motor nog, maar brommer )

"ok, kiezen... d'r op ... of d'r onder...." d'r onder doet vast minder zeer
*en kneep voorrem vol in*

( auto voor me remde erg hard op gladde ondergrond )

Er onder deed trouwens ook behoorlijk zeer, had "erop" moeten kiezen.


Nog hiervoor:

"waarom lig ik nu naar het profiel van een autoband te kijken ? "

Gevolgd door:

Oh gaaf, helm werkt goed.. helm wint van koplamp & knipperlicht van auto




Mijn conclusie is, weinig zinnigs bedenk je je tijdens een crash
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn verzekeringsmaatschappij KNMV is dat helaas niet mogelijk omdat mijn motor 'te oud' is.

En overstappen zie ik ook niet zo zitten, het moet tenslotte wel betaalbaar blijven ( 2 schadevrije jaren)
 
Nou; te hard door een bocht, te langzaam door een bocht, door nat gras rijden en dan vol in de remmen, stilstaand zittend op je motor je jiffy inklappen en dan beide voetjes op je stepjes zetten, olievlekken opzoeken, in de toerenbegrenzer en dan ineens koppeling los. Zat mogelijkheden eigenlijk!

Sorry, had alleen de titel gelezen.

OT: wees gerust, veel verder dan k*t k*t k*t kom je niet.
En wat maakt supersport uit? :?
 
@ DelMonte

In mijn ogen maakte de houding van een supersport veel uit als er valtips waren, bij een supersport lig je als een soort van op je motor en bij een HD of SM zit je meer rechtop
 
jij bent dus duidelijk nog nooit gevallen.
mijn teller staat op 21 (of was het nu 23?) met de moto en ik kan je 1 ding verzekeren : je hebt echt geen tijd om na te denken hoe je nu gaat vallen/tot rust komen eens het onvermijdelijke aan het gebeuren is.

wat ik wel weet is dat er steeds iets kortstondig door je hoofd flitst en dat kan vanalles zijn, gaande van "lap, ik kan het weer gaan uitleggen thuis" over "wat doet mijne moto 1 meter in de lucht" tot "Jan gij stommen eikel" en nog zo van die dingen *O*

Hahaa zo herkenbaar. Vooral die "hoe ga ik dit uitleggen". Ik belde mn vrouw dat het allemaal wat later werd ivm verplicht meerijden met ambulance , maar er was echt niets aan de hand verder _O- (was uiteindelijk ook wel redelijk zo op wat pijn na).

Ik kan je vast vertellen dat deze manier je niet in dank wordt afgenomen, dus als je op iets wilt voorbereiden doe het dan op een mooie openingszin :+.

Verder eens met alles hierboven. Een goed pak, goede verzekering en hopen op het beste want invloed heb je er niet echt op, ondanks je voornemens.

Het gaat meestal gewoon veel te snel en het enige dat je hersens dan blijkbaar kunnen is de meest gekke spinsels maken :P
 
Volgens mij gaat TS gewoon iemand kneiterhard voor zn flikker rijden met zn motor.. Daarom wil die tips.. als je het zelf moedwillig gaat veroorzaken dan kan je je er wel op voorbereiden ja :+
 
Was nog wat vergeten :)

"ah fuck ".... met die 500cc off roader kon dit wel .... gevolgd door *au*

( met een les motor op je bek gaan met om pionnetjes heenrijden )



"dat houd die midden bok noooooooiiiit!!!" ( klem zitten tussen omvallende draaibank en motor )

Gevolgd door vrij hard "HELP!"
 
Terug
Bovenaan Onderaan