~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

Goedemiddag mensen, ik ben op zoek naar een beetje advies.

Ik wilde gister mijn XT600E even starten, maar de accu bleek leeg te zijn. Vannacht heeft de accu aan de lader gehangen en ik heb zojuist het één en ander doorgemeten. Voor zover ik er verstand van heb lijkt het laadsysteem goed te werken, als de motor loopt varieert het voltage tussen de 14 en 14.5 Volt.

Ik rijd zo nu en dan korte eindjes maar ook regelmatig een tochtje van 30km naar mijn werk, dan zou een accu toch gewoon op peil moeten blijven? Is er iets defect of valt dit te verwachten? De motor staat wel eens één of twee weekjes stil, maar wordt regelmatig gebruikt.

De accu is trouwens een Varta 8Ah 80A "funstart" van ongeveer een jaar oud.
 
Ik had uiteraard al even rond gezocht en was op dezelfde link uitgekomen :)

Er lijkt niet zoveel aan de hand te zijn maar ik dacht dat er misschien wat zinnigs te zeggen was over dit type accu icm een XT. Is ie bijvoorbeeld wel zwaar genoeg? Ik heb eerder een XT zonder E gehad en ik weet uit ervaring dat het wel aardig wat energie kan kosten om de zuiger rond te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Goedeavond allemaal, iemand die weet waar ik ; pakkingset / keringen / lagers kan bestelen ?

hij komt uit 2001, is een Yamaha xt600e
 

Tekst van dat plaatje even "overgetiept":

Je begint met een multimeter te pakken. Die zet je op DC (gelijkspanning) en je meet de spanning van de accu (die moet meer dan 12 volt zijn, is ie lager dan eerst laden). Dan druk je de startknop in en kijk je hoeveel spanning je over houdt (zakt ie onder de 9 volt met een volledig geladen accu, kun je beter een verse accu halen).

Het laadsysteem testen, doe je met een goede volgeladen accu.
Om het laadsysteem te testen moet je weer de accu spanning meten, maar nu ook met draaiende motor. Zowel met licht aan als met licht uit, moet er bij ongeveer 3000 tpm ongeveer 14,5 volt gelijkspanning gemeten worden. Over het hele toerenbereik mag de spanning niet hoger worden als 15 volt of lager dan 13,2 volt (behalve stationair)
Wordt ie hoger dan 15 volt, is je spannings regelaar defect, lager dan 14 bij 3000 tpm, is of de regelaar of de dynamo naar god.

Dynamo japanse motor met vaste magneet controleren:
de 3 uitkomende draden (meestal geel) moeten allemaal evenveel wisselspanning leveren. Dat meet je door de multimeter op twee van de drie draden te zetten en zo het kruisje door te meten. Doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los! Er moet bij 3000 tpm meer dan 30 volt AC (wisselspanning) op staan. (het max. wat ik tot nu toe gemeten heb was iets van 70 volt AC) Bovendien moeten alle drie de waardes van de metingen dicht bij elkaar liggen.
 
Laatst bewerkt:
wat kost het bij jou Bolski ? :). en eventuweeul website,
moet je miss ook lastig vallen voor een 2de versnelling,

want geheel blok moet uitelkaar, dus moet complete set hebben eigelijk haha
 
www.bolski.nl - Uitlaten, accu's, remmen, vering, koppelingsplaten, bougies, luchtfilters, kettingsets etc.

Valt onder de "etc" O-)
 
Die staan daar ook niet. Mail maar even wat je nodig hebt. Altijd goedkoperder dan Kedo en geen minimum bestelbedrag.
 
Onderstaand filmpje uit de ouwe doos tegen gekomen op Youtube: Periode dat de Amsterdamse politie begon (eind "80) met het gebruiken van Yamaha's, waaronder de XT's. De Yamaha's waren een succes en andere stadsdelen buiten de ring kregen ook de Yamaha's zonder striping, sirene of blauwe lampen...geluid was hard genoeg. Al gauw werd het een ongeschreven regel binnen de straattaal om motoragenten "XT'ers" te noemen.

Filmpje:
 
,
full
 
hallo allemaal,

ik heb een vraag over yamaha motorblokken
ik heb twee reserve blokken liggen een 43f een 36a, gisteren de carterhelft aan de koppelingszijde gedemonteerd. tot mijn verbazing zit er meer in het motorblok van de 36a dan in de 43f.
zelf heb ik zeer weinig kennis van motorblokken, mijn buurman die met scheepsmotoren werkt gevraagd om even mee te kijken.
hij denkt dat de 36a een balansas heeft en de 43f niet.
kan iemand mij helpen of het 43f blok compleet is of niet?

in mijn tt frame hangt nu een blok zonder type aanduiding?
full


gr wachter
 
Laatst bewerkt:
Dat is slim en lastig. Heb je ook een foto van de andere kant?
Je kunt zo het voorkettingwiel dichter bij de achterbrug as krijgen en meer massa centralisatie.
Wat het geheel weer heel modern maakt. Dus eigenlijk ook weer een domper :+

Nee helaas alleen vd rechterkant.
Aan de alu plaat onder de cilinderkop te zien heeft het blok ook een langere slag/drijfstang.


full
 
Terug
Bovenaan Onderaan