~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

:W

Hier ook maar eens melden.

Vorige week een nieuwe projectje opgehaald van medeforumlid Han H, een XT600Z 3AJ uit 1989 :).
Hij is hier 2 jaar geleden wel actief geweest met het probleem, nl vastgelopen kop (nokkenas).
Nieuwe kop zit er bij, maar hij had geen tijd meer.

Mijn plan is nu om het blok nog verder te splitsen, gewoon voor de lol/leer :Y en dan alles weer in elkaar te zetten met de nieuwe kop.

Hopelijk kan ik hier terecht met wat vragen.

Heb sowieso eerst nog wat tools nodig... fly-wheel puller... cranksplitter (zelf maken?) .. clutch tool heb ik ook nog nodig.
Oh en een momentsleutel is misschien ook wel handig...

Iemand tips?

Wat foto's

2017-04-01%2016.56.56.jpg


2017-04-02%2019.44.15.jpg


:W
 
Laatst bewerkt:
als ik het goed heb,
kan je er een iets (iets.. dus) nieuwer blok inhangen,
ik dacht een 3TBblok..

wellicht is dat makkelijkerder te doen.. en wet je zeker dat alles ook werkt

op www.tenere.co.uk staat veul meer info..
gave brommer, ik heb er drie gehad!!

wees er zuinig op..
 
Thanks, maar heb em ook gedeeltelijk gekocht voor de uitdaging. Doe altijd wel zelf onderhoud enzo, maar nog nooit een blok helemaal gestript. Mochten er echt problemen zijn.. tja zie ik dan wel.

Zuiger en cilinder zien er in ieder geval nog goed uit
 
Ik had via yambits een vliegwieltrekker besteld met de intentie deze "even" los te draaien. Inmiddels zo krom als een hoepel (zelfs warmte en een paar flinke klappen leverden niets op). Motogadgets in punthorst boven Zwolle had hem er binnen 1min af. Home made tools ;-).
Trouwens echt een top bedrijf! Onlangs nog mijn wielen opnieuw laten spaken met rvs.
fmut6e.jpg
:D
 
Heeft iemand nog tips voor bandenkeus? Het is een xt 600m gebouwd naar een sm. Zat zelf te denken aan continental sm attack.
 
Iemand hier een tip m.b.t. het splitten van het blok van een XT?

Lijkt me dat je een tool nodig heb zoals dit...

PC260048.jpg



Laten maken? nergens goedkoop te vinden..
..of niet nodig?
 
Dat heb je in principe niet nodig.
Normaal gesproken kun je het blok zo uit elkaar trekken maar meestal zit het aan elkaar geplakt met de pakking.

Volgens mij zitten er op een aantal plekken een paar nokjes op de carters waar je een brede platte schroevendraaier tussen kan zetten. Door te draaien wring je de 2 helften uit elkaar.

Zet de schroevendraaier in elk geval NIET tussen de carterhelften. Dan beschadig je het pasvlak en daarna heb je een olielekkage :Y
 
Dat heb je in principe niet nodig.
Normaal gesproken kun je het blok zo uit elkaar trekken maar meestal zit het aan elkaar geplakt met de pakking.

Volgens mij zitten er op een aantal plekken een paar nokjes op de carters waar je een brede platte schroevendraaier tussen kan zetten. Door te draaien wring je de 2 helften uit elkaar.

Zet de schroevendraaier in elk geval NIET tussen de carterhelften. Dan beschadig je het pasvlak en daarna heb je een olielekkage :Y
Het gaat niet per se om dat de carterhelften vast zitten, maar dat de krukas(lager) vast in de carterhelft zit.
 
Laatst bewerkt:
Rustig rustig, ik probeer niets te versnipperen en er is niks mis met dit topic. Ik ben alleen een Facebook pagina geopend om ook internationaal wat contact te kunnen krijgen tussen 550 rijders, handig voor eventueel onderdelen enz.
 
Het gaat niet per se om dat de carterhelften vast zitten, maar dat de krukas(lager) vast in de carterhelft zit.

Krukas zit vast in één lager van één carterhelft. Aan de andere kant schuift de krukas in het lager. Je kan ze in principe zo uit elkaar pakken. (althans dat was bij mijn XT en X*400 zo :+ )
 
Na de montage van mijn remklauw op de nieuwe schijf, vond ik de motor wat stroef rollen. Al snel zag ik dat de klauw tegen de schijf aan schuurde, begrijp niet zo goed waarom. iemand een idee? :P
au89d1.jpg

33n7r02.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je nieuwe remschijf is wel heul errug dik? Past überhaupt maar net in de uitsparing van de klauw zo te zien. :? Je zou het uit kunnen lijnen door een platte ring tussen de klauw en de vorkpoot te monteren. Maar dikke kans dat ie dan aan de andere kant aanloopt.

Ziet er wel :9~ uit allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan