Carterhelft scheurtje Yamaha R6 2008

shots

Rookie
15 okt 2015
7
0
Goedemiddag,

Ik heb een vraag ik heb een Yamaha R6 uit 2008 (RJ15) Maar ik heb een scheurtje in mijn onderste carterhelft, op de plek van een boutje en daar komen de druppels steeds langs. Ze hebben het proberen te lassen maar elke keer weer kwam er wat uit. Zeer vervelend want overal waar die gestaan heeft liggen er druppels olie. Nu is mijn vraag ik heb rond gekeken voor een onderste carterhelft. Weet iemand of de onderste carterhelft van een Yamaha R6 uit 2007 (RJ11) ook past? Dat zou namelijk geweldig zijn.

Bedankt!

Mvg
 
Welkom op motor-forum :)

Bij de olieaftapplug of bij een andere bout?


Hallo Dutch,

Dankjewel :)
Nee niet de olieaftapplug maar de bout op de foto. En dan loopt de scheur helemaal door in het schroefdraad.
full
 
Ik kan je niet helpen met de vraag of een RJ11 carterpan op een RJ15 past. Wel dat het een aparte bout is om een scheur bij te hebben.

Lompe Henkie die eerst eerst iets verkloot bij het aftappen van de oude olie en met het terugzetten van gerepareerde of nieuwe carterpan even lomp een bout te vast aandraait? Of is er meer met het blok aan de hand (geweest)?

Motor nog maar pas in je bezit? Gekocht bij bijvoorbeeld een niet nader te noemen (bovag) zaak die op dit forum wel vaker besproken wordt?
 
Zou je dit met een druppel Loctite niet dicht kunnen krijgen?
Lees: boutje eruit, boutgat goed ontvetten, boutje insmeren met Loctite en weer terugdraaien.

Is uiteraard wel een beun oplossing, maar een stuk goedkoper en simpeler als carterdeel wisselen.
 
Laatst bewerkt:
Is dit niet vaker bij deze R6?

Vraag het eens in het R6 topic in het Sport gedeelte. Staat mij bij dat deze generatie er vaker last van heeft en als dit correct is dan zullen er daar vast meer zijn die er ervaring mee hebben.
 
Ik zal even het verhaal vertellen. Ik heb deze motor nu bijna 2 jaar geleden gekocht. Via een particulier. Maar inderdaad na een lange rit kwam ik thuis en lag er na een half uurtje een olievlek. Dus dit heb ik na laten kijken wat het was. Toen zei mijn monteur dat ze een opvangbakje hadden gemaakt van kneed aluminium. Dus dat hebben ze verwijderd en het gat gedicht.

Ik heb dit nagevraagd aan de gene waar ik de motor van had gekocht en toen kwam het...
De motor heeft een schuiver gemaakt op het circuit. Nu hebben ze alles verwijdert en het gat gedicht. Alleen nu lekt hij dus langs een boutje waar een scheur in zit. Dus ik ben er bang voor dat ik alles kan los halen en de oplossing van Cees te pakken. En hopen dat het dan allemaal olie dicht blijft!
 
Je verhaal bij het plaatje is een beetje verwarrend. Het onderste gedeelte van je blok is een carterpan (blank aluminium) en die is zonder problemen uit te wisselen. Maar daar zit dus geen schroefdraad in.
Het deel wat daar dus weer boven zit is wel een carterdeel, en daar zit wel schroefdraad in zodat je met dat boutje op het plaatje je crarterpan daar aan vast kan zetten. Carterdelen (zwart/gecoat) zijn niet zomaar uit te wisselen, daar zijn gaten in gemaakt als set. Maar ook zitten daar aardig wat onderdelen aan vast zoals water en olie pomp, die zou je allemaal los moeten halen en over moeten zetten. Dat betekend dat je je halve blok moet demonteren.

Maar je zegt dat er aan gelast is post dan een foto dan is het duidelijker wat je bedoeld.
 
Goedemiddag,

Ik heb een vraag ik heb een Yamaha R6 uit 2008 (RJ15) Maar ik heb een scheurtje in mijn onderste carterhelft, op de plek van een boutje en daar komen de druppels steeds langs. Ze hebben het proberen te lassen maar elke keer weer kwam er wat uit. Zeer vervelend want overal waar die gestaan heeft liggen er druppels olie. Nu is mijn vraag ik heb rond gekeken voor een onderste carterhelft. Weet iemand of de onderste carterhelft van een Yamaha R6 uit 2007 (RJ11) ook past? Dat zou namelijk geweldig zijn.

Bedankt!

Mvg


Of een andere onderste carterhelft erop te zetten. Dus vandaar de vraag ;)[afbeelding]

Weet je zéker dat je een RJ15 hebt gekocht?

Ik wil je niet teleurstellen, maar: Het stadslichtje in je topkuip is van een 2006/2007 type en dus van een RJ11 :o 't Kontje (en dus 't gehele SUB-Frame) komt óók van een RJ11...
 
Laatst bewerkt:
Je kan carterhelften niet los vervangen, je gaat ook geen losse onderste helft vinden, alleen setjes.

Hier verkopen ze een los deel.

http://www.hotparts.nl/kopen/yamaha...te-carter-motorblok-yamaha-r6-2006-2007-rj11/


@ wimmel @peejay Ja precies dat had ik dus ook ontdekt. Op de papieren en wanneer deze gebouwd is is allemaal in december 2008 en hij is naar Nederland gekomen in 2011. Dus of ze hebben de motor helemaal opnieuw gebouwd na de valpartij?

Het is verder een topmotor rijd heerlijk alleen met zulke dingen olielek, onderdelen van een 2007 terwijl het een motor uit dec 2008 is. Ben ik aardig soort van "opgelicht"

Maar buiten dat ben ik super blij met de motor. En ik heb er zelf ongeveer 6500 km mee gereden en totaal staat er pas 13000 op dus kan er nog wel paar jaartjes van genieten.
 
Bedankt voor alle reacties! Maar ik ben er eruit wat ik over 2 weken ga doen. Dan heb ik mooi een weekje vrij dus ga ik het blok eruit halen. En alles helemaal nalopen. Carterhelften kijken waar de scheur echt zit en dit dicht maken. Want wat iedereen eigenlijk zegt is dat carterhelften bij elkaar horen. En hopelijk valt het allemaal mee zodat ik van de zomer lekker kan rijden zonder olie sporen! Ik hou jullie op de hoogte van alles!
 
Dus jij kijkt ook onder de motor met een zaklamp?

Doe ik wel :Y
Kuipwerk kan een hoop verbergen. Zeker als je je van te voren al iets meer verdiept in het verschil tussen modeljaren en merkt dat het Kuipwerk niet klopt.

@ts: ik zou niet gelijk het blok eruit halen. Eerst maar eens de kuipen eraf zodat je goed zicht op het lek hebt. Dan eerst vaststellen wat precies de oorzaak is.
 
Weet je zéker dat je een RJ15 hebt gekocht?
.. Het stadslichtje in je topkuip is ... van een RJ11 't Kontje (en dus 't gehele SUB-Frame) komt óók van een RJ11...
Typecode RJ11 of RJ15 is toch gewoon onderdeel van het framenummer?

Doet me denken aan een uitlaatdemper die we een tijd geleden verkochten. Klant klaagt dat de demper niet past, terwijl toch de juiste geleverd was. Bij nader inzien blijkt die motor de uitlaat van een jonger model te hebben.

En kuipwerk ....

En wielen ....

Ben nog steeds benieuw of er voor tuning een Dynojet kit nodig zou zijn of een PowerCommander....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan