Wat is waarheid ; aanhaalmoment ingevette bouten

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Ik heb wat zoekwerk gedaan, kwam uiteindelijk uit bij een tabel.

Omgerekend is het volgens die tabel dat je het aanhaalmoment met 25% moet verminderen als je de bout in vet met olie/ vet, ipv droog

Wat zijn jullie ideeën hierover?
 
Mijn idee is dat je dat als richtlijn kunt gebruiken, zeker niet als absolute waarde. Niet ieder vet of olie smeert even goed, dus er zal best wat variatie in die 25% zitten.

En dan heb je nog de praktijk. Wie ontvet de schroefdraad in het blok na demontage van het koppelingsdeksel? Er loopt altijd wel wat motorolie langs de onderste boutgaten.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dan afhankelijk van het wphb. Mits anders aan gegeven dient een bout ten aller tijden droog gemonteerd te worden. Montage pastas en borg middelen zoals locktide worden altijd apart vermeld in de instructie ( mits de instructie juist geschreven is) aanhaalmomenten worden ook altijd gebasseerd op een droge bout of moer. Tenzij dit uiteraard appart vermeld wordt..

Wanneer een pasta wordt gebruikt bij montage dan moet het aanhaal moment omlaag vanwege afnemende frictie. Maar dit is afhankelijk van de maat van de bout/moer, het soort pasta en het materiaal van de bout/moer en het gat waar deze in gaat.

Klein voorbeeld: montage van een cilinderkop van een kawasaki ZX6R 1999. De rekbouten zijn voorzien van een sluitring. WPHB geeft specifiek aan dat enkel de sluitring voorzien moet worden van motor olie.
 
Dit is afhankelijk van zoveel factoren.

Selflocking nut of niet. castellated nut of niet, standaard vet of solid film, grafiet vet of juist een anti corrosie middel. En dan nog eens de materiaalsoort van de bout etc..

Wij hebben hele tabellen die we gebruiken hiervoor.

Maar heb even snel gekeken en wat vergeleken en ergens tussen de 20-30% is redelijk gangbaar.
Dus met 25% zit je aardig goed.
 
:^

De 25% regel is op zich een heel aardig gemiddelde..

Maar in veel situaties kan je je afvragen waarom de hobbyist nou weer zo nodig een klats vet moet gebruiken als er honderdduizend van die motoren rondrijden waarbij het onderdeel (conform de manual) gewoon droog gemonteerd is.

Zo heerst er "moment"-eel een epidemie onder auto hobbyisten die de wielmoeren en naven vol blaffen met kopervet. En dan "netjes" met de momentsleutel op 110Nm, of nét even wat strakker voor de zekerheid dan maar: 125Nm. Dan kom je met een daadwerkelijk koppel van dik 150Nm echt in de gevarenzone. Moer goed, das off topic ;)
 
Ik gebruik altijd kopervet en 75 % aanhaalmoment
Na 28 jaar en 270.000 km nog geen losgetrilde bouten
of afgebroken bouten.

En ik sleutel voor de hobby, en je moet eens weten hoe vaak ik afgebroken bouten en draadeinde al heb moeten uitboren/losmaken omdat ze netjes met de momentsleutel en vet de boel aangetrokken hebben, of dat een moer zich helemaal vastgevreten had..
en de teller van mijn V70 staat momenteel op 420k, en ook alles nog orgineel, en ik gebruik nooit een momentsleutel
 
En ik sleutel voor de hobby, en je moet eens weten hoe vaak ik afgebroken bouten en draadeinde al heb moeten uitboren/losmaken omdat ze netjes met de momentsleutel en vet de boel aangetrokken hebben, of dat een moer zich helemaal vastgevreten had..
en de teller van mijn V70 staat momenteel op 420k, en ook alles nog orgineel, en ik gebruik nooit een momentsleutel
Als je je gewoon aan de voorschriften uit de manual houdt (dus ook die wat betreft smering) dan is er niks aan de hand. Ik monteer alles gewoon droog (behalve de olieplug want daar hangt altijd nog olie aan :+ ) en met de momentsleutel. Werkt toch nog beter dan met de hand want dat aluminium is echt zacht spul...
 
Dat is dan afhankelijk van het wphb. Mits anders aan gegeven dient een bout ten aller tijden droog gemonteerd te worden. Montage pastas en borg middelen zoals locktide worden altijd apart vermeld in de instructie ( mits de instructie juist geschreven is) aanhaalmomenten worden ook altijd gebaseerd op een droge bout of moer. Tenzij dit uiteraard apart vermeld wordt..

:Y Zoals hierboven en niet anders!
 
Terug
Bovenaan Onderaan