Yamaha XS400 - Tik in de motor

Sander93

Rookie
17 okt 2015
25
0
Heiloo
Beste sleutelaars,

Ik heb een kapotte Yamaha XS400 Maxim gekocht. De vorige eigenaar vertelde dat hij aan het rijden was en plotseling de motor begon te tikken. Hij heeft de motor uitgezet en met een aanhanger naar huis gebracht.
Nu ben ik aan het bekijken of ik kan vinden wat het probleem is, hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen.

Er zijn eigenlijk twee problemen: Niet starten en de tik in de motor.
Bij het proberen te straten hoor ik een klik bij de relay vandaan komen.

Voor de duidelijkheid heb ik filmpje gemaakt: Dropbox - Startproblemen XS400.mp4

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Groetjes,
Sander uit Heiloo
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat je het nu gevonden hebt. Geen verdere schade?
Waar is het tweede bevestigingslipje?

Het ding wat 'afgebroken?' is; is dat niet gewoon een oliesproeier (nozzle)?

Succes met de montage!

Dus dat hoort gewoon zo te zitten.
Het tweede bevestigingslipje kunnen we niet vinden, misschien ook verschrompeld?

De grootste uitdaging de onderdelen weer te vinden die stuk zijn. Heb al een beetje gezocht, maar niet los te koop. Of je moet een heel blok kopen... :(
 
Informeer anders eens bij een paar Yamaha dealers?
Misschien hebben ze nog ergens "old stock" liggen.
Mocht het onderdeel in NL niet leverbaar zijn dan kun je nog proberen (op basis van het nummer) internationaal te zoeken.

In het "ergste geval" gewoon zelf maken of laten maken. Zo'n ingewikkeld onderdeel is het nou ook weer niet. ;)
 
Laatst bewerkt:
Het tweede bevestigingslipje kunnen we niet vinden, misschien ook verschrompeld?

Zat dat tweede lipje ook met een boutje vast? (dus een lipje met een gaatje)
Ik kan mij voorstellen dat je de ene kant "inhaakt" en de andere kant met 1 boutje vast zet.
In dat geval zou er geen 2e (afgebroken) lipje zijn.

Maar................... het is een leuke klus! (en vast leerzaam) :)

Mooi dat je er zoveel foto's bij plaatst. (gaaf om te volgen) :Y
 
Onderdelen waren bijna net zo duur als een ander blok. Dus voor een ander blok gekozen. Gisteren opgehaald in Amsterdam, vandaag gemonteerd en hij werkt.

Als bewijs: Dropbox - IMG_0158.MOV

Paar dingen, Koppeling werkt niet goed. Als ik de koppeling inknijp en schakel naar zijn 1, gaat het achterwiel meteen draaien (zie oa filmpje). Iemand die weet wat dat kan zijn? Je voelt kracht op het koppeling staan. Schakelen lukt wel, zoals je ziet in het filmpje.
Ook is de afdichting van de uitlaat is niet helemaal goed, want je ziet bij het blok uitlaatgassen vandaan komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan