Yamaha XS400 - Tik in de motor

Sander93

Rookie
17 okt 2015
25
0
Heiloo
Beste sleutelaars,

Ik heb een kapotte Yamaha XS400 Maxim gekocht. De vorige eigenaar vertelde dat hij aan het rijden was en plotseling de motor begon te tikken. Hij heeft de motor uitgezet en met een aanhanger naar huis gebracht.
Nu ben ik aan het bekijken of ik kan vinden wat het probleem is, hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen.

Er zijn eigenlijk twee problemen: Niet starten en de tik in de motor.
Bij het proberen te straten hoor ik een klik bij de relay vandaan komen.

Voor de duidelijkheid heb ik filmpje gemaakt: Dropbox - Startproblemen XS400.mp4

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Groetjes,
Sander uit Heiloo
 
Laatst bewerkt:
Welkom op Motor-Forum. Leuke hond :)

Doet me wel aan mijn Maxim denken waarmee ik door de VS ben gereden. Die heb ik in NY op de boot gezet en ik weet dat de eigenaar na mij 'm zwart gespoten heeft.

full
 
Laatst bewerkt:
Klik in relais komt waarschijnlijk door een te lege accu.
Zodra de motor loopt verder kijken/luisteren. Oliepeil al gecontroleerd?

De accu hebben we opgeladen. Een aantal cellen waren bijna leeg met accuzuur deze heb ik weer aangevuld, maar het kan zijn dat hij evengoed al stuk is. Verlichting brandt fel, accu heeft 12v. Kan ik de oplader op de + & - zetten, zodat ik de accu kan uitsluiten?

Is er een andere manier om de motor te starten, er zit geen kickstarter op?
Olie zijn we aan het verversen.

@Dutch, bedankt. Zal het deze zijn?
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel olie kwam eruit en zit er vervuiling in? Dat geeft misschien al een indicatie van de tik vandaar dat ik het vraag.
Waarom verversen als je nog niet weet wat er mis is? Dat is geld weggooien als blijkt dat er een krukaslager oid uit ligt.
Dat verlichting fel brandt zegt niet alles. Je hebt een andere accu nodig ga daar maar vanuit. Overstarten met een auto accu kan ook.
 
Hoeveel olie kwam eruit en zit er vervuiling in? Dat geeft misschien al een indicatie van de tik vandaar dat ik het vraag.
Waarom verversen als je nog niet weet wat er mis is? Dat is geld weggooien als blijkt dat er een krukaslager oid uit ligt.
Dat verlichting fel brandt zegt niet alles. Je hebt een andere accu nodig ga daar maar vanuit. Overstarten met een auto accu kan ook.

Ongeveer 2 liter, ziet er redelijk uit, zwart. Zal kijken of ik de autoaccu kan gebruiken.
 
Startmotor krijgt de motor niet rond, daarna hoor je de startkoppeling "loos" lopen zonder aan te grijpen.
Volgens mij zit er iets goed vast. Kleppendeksel eraf en kijken of de distributieketting nog aanwezig is en op spanning staat.
 
Die tik is gewoon de startmotor die vast slaat op de starterkrans.

Krijg je het blok uberhaubt rond door de motor in de 6e versnelling te zetten en het achterwiel te draaien?
Eventueel even de bougies eruit (Minder compressie om doorheen te drukken :+ )
 
Startmotor krijgt de motor niet rond, daarna hoor je de startkoppeling "loos" lopen zonder aan te grijpen.
Volgens mij zit er iets goed vast. Kleppendeksel eraf en kijken of de distributieketting nog aanwezig is en op spanning staat.

Zo klinkt het inderdaad. Kleppendeksel heb ik eraf gehaald, maar distributieketting is nog aanwezig en staat op spanning (kan hem niet draaien, ook niet een beetje, staat muurvast?).

Die tik is gewoon de startmotor die vast slaat op de starterkrans.

Krijg je het blok uberhaubt rond door de motor in de 6e versnelling te zetten en het achterwiel te draaien?
Eventueel even de bougies eruit (Minder compressie om doorheen te drukken :+ )

Ook de bougie's eruitgehaald, 1 is zwart, de andere bruin. In de 6de versnelling gezet, maar krijg het achterwiel niet gedraaid. Is het misschien een vastloper geweest? waardoor 1 van de zuigers vaststaat?
 
Laatst bewerkt:
Zo klinkt het inderdaad. Kleppendeksel heb ik eraf gehaald, maar distributieketting is nog aanwezig en staat op spanning (kan hem niet draaien, ook niet een beetje, staat muurvast?).Ook de bougie's eruitgehaald, 1 is zwart, de andere bruin. In de 6de versnelling gezet, maar krijg het achterwiel niet gedraaid. Is het misschien een vastloper geweest? waardoor 1 van de zuigers vaststaat?
Begin er dan eerst maar eens mee.
Bougies er uit.

Kruipolie in de cilinders.

Net zo lang totdat je met de hand het blok rond kunt krijgen.

En als dat soepel gaat, bougies terug en weer verder, niet eerder.
 
Oké. volgens mij draaien beide zuigers. Heb een sleutel op de dynamo gezet, kan een halve circel draaien, daarna muurvast en kan weer een halve circel terug draaien. Dat klopt niet toch?
 
Wellicht een klep geraakt, das niet goed :N

Ik zou wellicht de onderdelen proberen te verkopen, en een andere xs400 kopen. Heb er ooit eentje gehad (een seca, behalve styling dezelfde als de maxim) en die dingen zijn voor een appel en een ei op de kop te tikken. Succes
 
cyl kop afpakken, dan weet je het.
ooit een GPZ gekocht met blok dat niet rond ging, want ik had nog 1 met een kapotte bak. bleek gewoon een halve splitrondel op een zuiger te liggen. nieuwe cyl kop pakking en mijn geld verdubbelt :)
ander blok ligt hier nog steeds te :Z
 
Terug
Bovenaan Onderaan