buiten poten van een suzuki 750 gsx es

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
353
71
Heerlen
mijn buitenpoten van mijn suzuki 750 gsx es 1986 hebben een anti duik systeem 1e type
het systeem heb ik werkend gemaakt (zat vast)en het werkt wel maar dat is ook alles,nu heb ik gehoord dat het type daarna (met het ronde potje)beter werkt , wie heeft hier ervaring mee *O* *O*
 
Ik weet niet of het beter werkt, maar het ziet er wel beter uit. Ik heb destijds een vork van een 1100 in mijn 750 gezet, maar kan me niet herinneren dat dit nu zoveel verschil maakte. Volgens mij zijn beide systemen niet zo bijzonder en kun je er beter een conventionele vork inzetten en dan wat experimenteren met de veer, olie of hoeveelheid olie. Daarmee is wel wat te winnen.
 
ik heb inderdaad wat geëxperimenteerd met motor olie 5/30 was al een beetje beter en heb later een vulplaat bovenop de binnenveren gelegd en de afsluitdop er weer op gedraaid,was een heidens karwei door de extra druk die ik kreeg,maar die heb ik er weer uitgehaald omdat de demping toen wel heel erg stug werd,het enigste wat ik volgend jaar wil uitproberen is een nog dikkere olie,de aanbieding van kevinblade sla ik voorlopig af want ik kan 2 buitenpoten met ronde potjes kopen voor € 20.00 en de buitendiameter van de binnenpoten schijnen hetzelfde te zijn 37 mm
 
heb later een vulplaat bovenop de binnenveren gelegd en de afsluitdop er weer op gedraaid,was een heidens karwei door de extra druk die ik kreeg,maar die heb ik er weer uitgehaald omdat de demping toen wel heel erg stug werd,

Daar werd je demping niet stugger van, je veervoorspanning werd groter/zwaarder/sterker of hoe dat ook noemt.
Je demping is er niet door veranderd.
 
Daar werd je demping niet stugger van, je veervoorspanning werd groter/zwaarder/sterker of hoe dat ook noemt.
Je demping is er niet door veranderd.

zal vooral afhangen van het volume van de "vulplaat". gezien de moeite die hij had om alles weer te monteren vermoed ik dat het wat dikker geweest zal zijn dan een rondel. en een kleinere luchtkamer heeft dan weer wel een invloed op de ingaande demping.
 
Laatst bewerkt:
zal vooral afhangen van het volume van de "vulplaat". gezien de moeite die hij had om alles weer te monteren vermoed ik dat het wat dikker geweest zal zijn dan een rondel. en een kleinere luchtkamer heeft dan weer wel een invloed op de ingaande demping.

Daar heb je gelijk in, daarom moet je ook open busjes (of wel pijpjes van +- 28mm doorsnee) als vul bus gebruiken. Dat doet wilbers ook. Heb je nagenoeg geen volume verandering van je luchtkamer. Overigens, als je de voorpoot uit de vork haalt en m netjes vertikaal kan monteren druk je die veer zo in en schroef je de dop er ook zo op.
 
ja ik heb inderdaad gemerkt dat de vering stuger werd,heb het er twee weken later er weer er uit gehaald en in de dop zit ook nog een mogenlijk om hem zwaarder te zetten,maar ik zal volgend jaar gaan experimenteren met meer olie en dikkere olie want ik vind hem tijdens het remmen wel flink induiken
 
zal vooral afhangen van het volume van de "vulplaat". gezien de moeite die hij had om alles weer te monteren vermoed ik dat het wat dikker geweest zal zijn dan een rondel. en een kleinere luchtkamer heeft dan weer wel een invloed op de ingaande demping.
Is het niet zo dat een veel kleinere luchtkamer er voor zorgt dat je vering sneller progressief/zwaarder wordt bij inveren omdat comprimeerbare lucht vervangen wordt door een oncomprimeerbare vaste stof?

ik zie niet in wat een bus veranderd aan de ingaande demping. De olie blijft even dik en de gaten waar die doorheen moet even groot.
 
Is het niet zo dat een veel kleinere luchtkamer er voor zorgt dat je vering sneller progressief/zwaarder wordt bij inveren omdat comprimeerbare lucht vervangen wordt door een oncomprimeerbare vaste stof?

ik zie niet in wat een bus veranderd aan de ingaande demping. De olie blijft even dik en de gaten waar die doorheen moet even groot.

meer demping = moeilijker inveren
kleinere luchtkamer heeft inderdaad een progressief karrakter op vooral de veer, maar een zwaardere veer = moeilijker inveren

theoretisch dus verschillend maar in de praktijk ongeveer hetzelfde resultaat.
 
ja ik heb inderdaad gemerkt dat de vering stuger werd,heb het er twee weken later er weer er uit gehaald en in de dop zit ook nog een mogenlijk om hem zwaarder te zetten,maar ik zal volgend jaar gaan experimenteren met meer olie en dikkere olie want ik vind hem tijdens het remmen wel flink induiken


Je veren zijn gewoon versleten, ik zou ze geloof ik maar gewoon vervangen voor een paar nieuwe progressieve veren. Dit combineren met nieuwe bijbehorende olie en je hebt je voorvork zoals je m hebben wilt. Dat geklooi met bussen, dikkere olie en kleinere luchtkamers etc is en blijft geklooi. Het wordt pas goed als er geen versleten onderdelen meer in je vork zitten.
 
Daar heb je gelijk in, daarom moet je ook open busjes (of wel pijpjes van +- 28mm doorsnee) als vul bus gebruiken. Dat doet wilbers ook. Heb je nagenoeg geen volume verandering van je luchtkamer. Overigens, als je de voorpoot uit de vork haalt en m netjes vertikaal kan monteren druk je die veer zo in en schroef je de dop er ook zo op.
Als je bussen gebruikt van ( voorbeeld) 2cm dik dan zal de vork 2 cm minder ver inveren en de luchtkamer zal dan ook bij dezelfde belasting niet veel veranderen.
Gebruik je open bussen van 2cm dan zal de vork minder druk opbouwen dan zonder de bussen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan