onderhoud compressor motor

svv1972

Rookie
19 okt 2015
11
0
Hallo,

Ik heb een oude compressor gekocht alleen heb niets van handleiding etc. Zelf internet geeft geen info over deze compressor motor. Ook de fabrikant van de motor kan mij geen info meer geven omdat deze te oud is. (1965)

Ik heb 2 vragen betreffende deze motor.

1. Ik heb de olie uit het blok gehaald en wil deze nu gaan vullen met nieuwe olie. Alleen ik heb geen pijlstok of iets dergelijks zodat ik weet of er wel of niet voldoende olie in zit.
Ik heb nu 200 ml olie via de vuldop in het blok zitten tot aan de rand.

Hoe weet ik of er wel / niet voldoende olie in het blok zit?

2. Op de cylinder zit een luchtfilter. Aan de buitenkant van de luchtfilter staat een "hochst und normal" stand.

Moet ik vloeistof in dat reservoir doen? En zo ja wat voor vloeistof?

Als bijlage enkele foto's

Alvast bedankt
Sander
full
 
In het carter doe je compressor olie. Wat ook veel gebruikt wordt is Hydrauliek olie.

Niveau ... 1 cm boven het laagste punt van de krukas/drijfstang.


Het lucht filter is van het snorkel systeem oftewel het waterslot idee Syphon.
Olie. Goedkoopste soort. Niveau tussen min en max.


Jouw compressor is er nog een waarmee de Duitsers de oorlog hebben verloren. Bijna antiek.

Olie slot filter komt al in, pak um beet, geen 40 jaar meer voor.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Coolman

Dank je wel voor info waar ik iets aan heb.

Helaas geven de andere alleen maar input waar niet om gevraagd wordt.
De persoon die de vraag niet kan lezen moet zelf maar eens te raden gaan wie de onnozele hals is. Zeker van de moderator van dit forum had ik een meer professioneler gedrag verwacht.

Maar gelukkig is er iemand die gewoon wel zijn kennis wil delen.

Nogmaals bedankt.
 
Je hebt hem al aardig opgeknapt zo te zien. :)
(nieuwe bouten en moeren en apparaat gecleand)
Leuk ding om weer aan de praat te krijgen.

Heb je op internet gezocht met specifieke Duitse woorden?
Als het inderdaad een Duitse machine is heb je mogelijk meer resultaat met Duitstalige zoektermen.

Ben op internet (USA) sites tegengekomen van "hobbyisten" die oude machines restaureren. Best wel indrukwekkend.

Misschien zijn er in DLD ook wel "hobbyisten" sites te vinden waar ze zich bezig houden met antieke machines.
 
Jouw compressor is er nog een waarmee de Duitsers de oorlog hebben verloren. Bijna antiek.

Die Duitsers hadden anders wel behoorlijk mooie spullen in de oorlog dus misschien is het wel gewoon een topding. Mensen lopen straks hier een beetje tof te doen met een Airpress of een ander afstands ding en dan heeft svv1972 gewoon een bratwurstpower9000 staan die iedereen de keet uit blaast :+
 
Het is net als bij een motor, als die niet versleten is kan het een topding zijn.

Dat grote huis is een luchtfilter voor de aangezogen lucht, gewoon vullen met filtermateriaal.
Laten draaien en de compressie meten, moet iets van 6 bar zijn om bruikbaar te zijn.
let wel op dat er geen olie in de perslucht mee komt, dan is die misschien toch te versleten.

In elk geval altijd een oliefilter installeren op het perslucht gedeelte.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Coolman

Dank je wel voor info waar ik iets aan heb.

Helaas geven de andere alleen maar input waar niet om gevraagd wordt.
De persoon die de vraag niet kan lezen moet zelf maar eens te raden gaan wie de onnozele hals is. Zeker van de moderator van dit forum had ik een meer professioneler gedrag verwacht.
.

Je bedoelt dat de antwoorden niet voldoen aan jouw verwachting.
En om diegene dan gelijk uit te maken voor "onnozele hals".
 
Mooie filters zijn dat, olielucht filters, lekker goedkoop, en geen gezeik met dure filter elementen.
Goedkope olie indoen, en ook zeker niet de dikste, 10w40 is een prima olie.
( ik heb zelf een oude Daf met ook zo'n olie-luchtfilter, daarin wordt 10w40 aangeraden )
Gewoon vullen tot 'normal' , of misschien 1mm erboven, komt niet zo nou.

Hoeveel olie je in het 'blok' moet doen, ligt eraan...

Waar zit de voldop ?

Als de vuldop aan de zijkant zit, (de dop 'verticaal') zegmaar, is het aannemelijk dat je hem gewoon tot bovenaan moet vullen, alles wat er dan teveel in zit loopt er aan ook uit.
Dit systeem gebruikte ze vroeger heel veel, ideaal, omdat je er op deze manier nooit teveel in kan gooien.
Als de dop 'gewoon' zit, van boven zegmaar, wordt het meestal een ander verhaal.
Maar voordat we daarop doorgaan, maak eerst maar eens een goede foto van hoe de olie-vul dop zit.

Overigens, niks mis mee om oude spulletjes gewoon weer op te knappen en weer te gebruiken.

Onder mijn Daf (1955) zit ook een kleine compressor die net zo oud is, ding doet het perfect.
Die is zelfs 10jaar ouder als jouw compressortje.

Ik zeg hulde, gewoon lekker het spul weer werkend maken, ongeinspireerd een nieuwe kopen kan iedereen.
Wat is er nou leuker dan lekker met je zelf gerepareerde compressor uit 1965 je bandjes oppompen ?
( ja, ik kan zat dingen verzinnen die leuker zijn, maar het gaat even om het idee :+ )

Anyway, maak eens een goede foto van hoe de vuldop zit.
 
Je bedoelt dat de antwoorden niet voldoen aan jouw verwachting.
En om diegene dan gelijk uit te maken voor "onnozele hals".


In mijn beleving werd ts toch als eerste voor onnozele hals uitgemaakt, door een moderator. Dit na het stellen van een in mijn ogen serieuze vraag in het techniek gedeelte.

In mijn wereld geld nog steeds het oude spreekwoord: wie kaatst kan de bal verwachten.....................
 
In mijn beleving werd ts toch als eerste voor onnozele hals uitgemaakt, door een moderator. Dit na het stellen van een in mijn ogen serieuze vraag in het techniek gedeelte.

In mijn wereld geld nog steeds het oude spreekwoord: wie kaatst kan de bal verwachten.....................
TS heeft inmiddels welgeteld drie (3) keer gepost. Om binnen die drie keer al een mod als onnozele hals uit te gaan maken lijkt me iet wat voorbarig. Met een beetje mazzel helpt die ''onnozele hals'' je ook nog wel.
 
In mijn beleving werd ts toch als eerste voor onnozele hals uitgemaakt, door een moderator. Dit na het stellen van een in mijn ogen serieuze vraag in het techniek gedeelte.

In mijn wereld geld nog steeds het oude spreekwoord: wie kaatst kan de bal verwachten.....................
Het lijkt mij overduidelijk dat dat een grap was.
Als je daar niet tegen kan ben je maar een onnozele hals. :P
 
TS heeft inmiddels welgeteld drie (3) keer gepost. Om binnen die drie keer al een mod als onnozele hals uit te gaan maken lijkt me iet wat voorbarig. Met een beetje mazzel helpt die ''onnozele hals'' je ook nog wel.


Op de meeste fora die ik ken, wordt een stuk strenger gemoddereerd en zijn dit soort grappen not done. Vandaar dat ik wel snap, dat ts zo reageert. De MF cultuur is anders, dat zal soms wat wennen zijn. En dat op MF de modjes grappen maken, die je op andere fora juist op een waarschuwing van een mod komen te staan zal voor een nieuwkomer wennen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan