Motor loopt vaker op 1 cilinder dan op 2 cilinders

ducducdeduc

MF'er
1 dec 2009
240
2
Ik heb via marktplaats een tr1 gekocht die het niet deed en al 12 jaar stilgestaan heeft. Ik heb gelijk de bougies, accu, olie en oliefilter vervangen en heb de carburateurs gedemonteerd en schoon geblazen met de compressor. Ook heb ik de oude benzine vervangen. Nu heb ik het volgende probleem:

De motor loopt op 1 cilinder met choke aan. Als ik remreiniger in de niet lopende cilinder spuit via de inlaat dan slaat hij even aan.


De motor loopt iets beter als hij wat warmer is, maar nog steeds niet volledig op 2 cilinders:


Na nog langer te wachten loopt de motor goed en ook zonder choke:


Dit was echter gister. Vandaag wilde ik de motor afstellen en ben begonnen met de klepspellingen. Die zijn nu goed (kleine aanpassingen bij de inlaatkleppen) De motor starte, maar helaas maar op 1 cilinder. Ik spoot weer een klein beetje remreiniger op het inlaatrubber en toen liep hij een seconde beter.

Waar kan het aan liggen ?
 
Kan het ook valse lucht zijn ? ALs ik namelijk bij de inlaatrubbers spuit verhoogd het toerental ietsjes, dus zonder het direct in de motor te spuiten. De motor reageert er dus wel op.
 
Laatst bewerkt:
Valse lucht zal niet de reden zijn van het op één poot lopen. Carburateurs ultrasoon reinigen zal dit probleem hoogstwaarschijnlijk oplossen.
 
Kan het zijn dat als hij vuile lucht aanzuigt alleen maar met choke aan kan of heeft dat er niks mee te maken ? aangezien hij alleen maar op de choke loopt, behalve die ene keer dat hij goed warm was.
 
Laatst bewerkt:
Alleen dan valse lucht aanzuigen klinkt niet logisch, dat hij iets beter loopt wel. Valse lucht is teveel lucht. Dus wordt het mengsel te arm. Choke maakt vervolgens het mengsel rijker door luchttoevoer wat af te knijpen. Dus hij zal een goed mengsel iets verder benaderen.
 
ik zou eerst de basics controleren op de cilinder die niet meedoet:
- is er compressie? (je kan wel kleppen hebben gesteld maar een klep kan nog steeds lek zijn vanwege bv een beschadiging. De zuiger kan bv ook een gebroken compressiering hebben. Meten = weten.
voor het meten van compressie heb je de bougie er inmiddels toch al uit liggen. inspecteer die goed, het porselein mag geen scheuren vertonen en de electrode afstand moet volgens specs afgesteld staan.
- is er vonk? die moet goed blauw-wit van kleur zijn. een zwak oranje achtig vonkje is verdacht.

pas als bovenstaande mogelijke oorzaken zijn uitgesloten zou ik verder gaan zoeken in de mengsel vorming
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vergeten te vertellen dat ik het volgende al gedaan heb:

iK heb bij beide cilinders de compressie gemeten en de compressie van de cilinder die het niet doet is zelfs ietsjes hoger dan de cilinder die het niet doet.

Bougie doppen en bougies doorgemeten en zijn goed
Bougies en doppen omgewisseld, maar het probleem blijft bij dezelfde cilinder
Zonder bougiedoppen gekeken of de ontsteking bij beide cilinders goed vonkt en dat is het geval
De ontsteking timing gecontroleerd met een stroboscoop en is ook goed

daarna ben ik pas de kleppen gaan stellen
 
Je carbs. in de benzine laten weken heeft geen zin......... wat denk waar door ze verstopt zitten? juist ja door de troep in de benzine....Ze moeten gewoon goed ultasoon gereinigd worden en ze kunnen ook flink a-synchroon staan die dingen.
Ik weet wel een adres in de buurt van Arnhem. In Rhenen schijnt een goed adresje te zitten ;)
 
iK heb bij beide cilinders de compressie gemeten en de compressie van de cilinder die het niet doet is zelfs ietsjes hoger dan de cilinder die het niet doet.

Bougie doppen en bougies doorgemeten en zijn goed
Bougies en doppen omgewisseld, maar het probleem blijft bij dezelfde cilinder
Zonder bougiedoppen gekeken of de ontsteking bij beide cilinders goed vonkt en dat is het geval
De ontsteking timing gecontroleerd met een stroboscoop en is ook goed

daarna ben ik pas de kleppen gaan stellen

allemaal logisch, vermits hij wel vrolijk mee doet met remmenreiniger.
je zal het dus echt in de carbu moeten gaan zoeken.
 
Als je gewoon eens je bougie er uit draait als je hem eventjes hebt laten lopen. Is ie nat, dan krijgt ie benzine. Is ie droog dan krijgt ie gewoon weg geen benzine en dan moet je het toch weer in je carb gaan zoeken. Je carb kan wel mooi schoon zijn nu maar als je vlotter blijft plakken gebeurt er alsnog niks.
Dus eerst bougie kijken of ie nat is en daarna je vlotterbak aftappen. Als er niks uitloopt weet je genoeg
 
kijk ook eens naar de B-aanvoer richting carbs. Stroomt er wel echt B naar de carb van de cil die niet/slecht mee doet?
Geen idee hoe het slangwerk tussen tank en carbs zit, zit daar een T-stuk in ? Of zitten de 2 carbs aan elkaar gekoppeld zoals bij 4cilinders? ALs de slang opsplitst in een T zit er misschien eentje verstopt.
(let ook op of er misschien ergens zeefjes in de B-aanvoer zitten. (sommige (auto) carbs hebben zo'n zeefje zitten waar de B-slang aan de carb wordt gestoken. Misschien js dat bij die carbs ook zo?)
Kan de vlotterdrijver en vlotternaald van die carb wel vrij bewegen?
Als het niveau in de vlotterbak van een carb te laag staat (bv door fout afgestelde vlotter drijver of een dicht hangende/klemmende vlotter naald) dan hangen de spoeiers niet in de vloeistof en dan kan er geen B aangezogen worden door die sproeier opening.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de carbs tog weten om te draaien en het probleem ging inderdaad van de ene cilinder naar de andere cilinder. Het zit dus in de carbs zoals al verwacht was :D

Nu vroeg ik mij specifiek af waar het allemaal aan kan liggen ?

Weet iemand waar ik een mooi revisie setje kan kopen en waar ik in de buurt mijn carbs kan laten ultrasoon reinigen ?

Rhenen is voor mij te ver
 
Ik heb de carbs tog weten om te draaien en het probleem ging inderdaad van de ene cilinder naar de andere cilinder. Het zit dus in de carbs zoals al verwacht was :D

Nu vroeg ik mij specifiek af waar het allemaal aan kan liggen ?

Weet iemand waar ik een mooi revisie setje kan kopen en waar ik in de buurt mijn carbs kan laten ultrasoon reinigen ?

Rhenen is voor mij te ver
Mogen we gokken waar je zit?

Ik gok Groningen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan