CBR 600 - de winter en zijn problemen - choke

23 jan 2015
202
0
Rotterdam
Beste forumgangers,

Ik merk nu dat sinds het wat kouder wordt, dat mijn motor wat lastiger start.
Dit merkte ik al een klein beetje voordat het echt kouder werd maar nu is het duidelijker.

Omschrijving:

Ik start de motor, maar de motor slaat niet aan. Ik hoor dus alleen de startmotor. Na een keer of 4 a 5 en met een klein beetje gas hoor je de motor net ff proberen aan te gaan. Dan na nog een 3 a 4 keer start de motor pas.

Is hier iets aan te doen? (onderhoud of zo)

Wat ik ook merk, dat met of zonder choke geen verschil maakt (behalve dat als de motor dan eenmaal aan is, ik niet zelf met het gas de motor op toeren hoef te houden).

Nu nog een choke probleem: als ik de choke helemaal aan zet dan valt de toerental naar beneden (met grote kans op uitvallen als ik niet corrigeer met gas). Choke werkt meestal niet direct en moet dan zo ongeveer halvewege (a 3/4) zitten om te werken (het is een schuifhendel).

Heb de kabel nagelopen van de choke, daar zit geen slijtage en heb ook gekeken bij het choke aansluitpunt onder de tank en daar lijkt alles goed te werken als ik de choke heen en weer beweeg (ik zie een stukje metaal heen en weer schuiven).

De choke van mijn oude (maar kapotte motorblok) had daar geen last van.
 
Laatst bewerkt:
Als de choke bijna geen effect heeft (en meer/minder benzine dus niet zo veel uit maakt) zou ik gaan denken aan te lage compressie (klepspeling controleren?) of slechte/vieze/verkeerde bougies.
 
Als de choke bijna geen effect heeft (en meer/minder benzine dus niet zo veel uit maakt) zou ik gaan denken aan te lage compressie (klepspeling controleren?) of slechte/vieze/verkeerde bougies.

Klepspeling is gecontroleerd toen ik het motorblok erop gezet had een paar maanden geleden. Alles viel ruim binnen de limieten.

En de bougies, tja dat zou kunnen, maar ze zagen er goed uit. Ik kan de bougies van mn oude motorblok erin zetten. (heb dus bougies van "nieuwe" en kapotte blok, en heb degene die ik bij het "nieuwe" blok kreeg er in gedaan)

Verder als de motor eenmaal loopt, loopt ie als een zonnetje.
 
Laatst bewerkt:
Welk type ? Misschien zijn ze van een te koud type, of zo.

Als dat het ook niet is, dan kom je bij carbs.. Misschien verkeerde pilot screw instelling of vlotterhoogte... of chokekanaal verstopt.
 
Heb paar weken geleden nog de carbs doorgelopen:

2015-08-20%2016.19.31.jpg
 
Laatst bewerkt:
Toerental heb ik op 1400 gezet (wijzer tegen de 1500 aan zeg maar). Stond na nieuw blok eronder gezet te hebben eerst nog op 1000 toeren en toen wilde hij te snel afslaan (maar deed t opzich wel). Bij 1400 toeren klinkt de motor erg fijn als de motor bij bv een stoplicht staat.

Chokekabel ziet er onbeschadigd uit en heeft direct effect als ik het beweeg. (heb kabel getest met tank eraf, kon ik zien wat er exact gebeurde)
 
Je kan heel moeilijk gaan zoeken maar ik zou eerste de meest voor de hand liggende oorzaak controleren namelijk. Dik kans dat je accu het probleem is.

Controle is makkelijk met een paar startkabels en een auto. Start ie met een koude motor en koud weer wel in een keer als ji met start kabels aan de auto hangt dan is de accu gewoon aan vervanging toe.
 
Accu is net nieuw, en ik heb een accu volt meter ingebouwd. Deze staat altijd netjes op 12.8 als ik start en zo rond de 14.x als ik rij (met soms een drop naar 12.5 ongeveer).

Is het dan nog steeds een goed idee om met startkabels te testen?
 
Accu is net nieuw, en ik heb een accu volt meter ingebouwd. Deze staat altijd netjes op 12.8 als ik start en zo rond de 14.x als ik rij (met soms een drop naar 12.5 ongeveer).

Is het dan nog steeds een goed idee om met startkabels te testen?

Het kan geen kwaad en het is (meestal) makkelijk ter doen. De kans dat de accu de oorzaak is wel een stuk kleiner. maar ook een nieuwe accu is soms niet goed.

Wat ik daarna zou doen is het start relais overbruggen om er zeker van de zijn dat deze niet versleten/ vervuild is. Ook zou ik de massa controleren, D
 
Hoe oud zijn de bougies? Wat is de staat van onderhoud?
Luchtfilter al eens vervangen?

Wat ik met mijn cbr deed met koud weer was choke open zetten, dan een keer de gashendel helemaal open draaien en weer dicht, dan starten met een klein beetje gas geven. Als de motor dan aansloeg bleef deze gelijk met verhoogd toerental draaien zonder gas te geven.

Volgens sommigen zou dat gas open draaien en weer dicht helemaal geen nut hebben, maar als ik dat niet deed sloeg de motor altijd gelijk af na het starten.
 
de cbr staat af fabriek aardig rijk volgens mij.
bij de cbr F2 die ik had; koud starten met choke vol erop en starten, vrijwel gelijk choke terug naar de helft anders sloeg ie af. Binnen een minuut kon de choke eraf.

lijkt me dat TS verder moet zoeken of de choke goed werkt.
 
Ik had precies hetzelfde met mijn cb-1tje afgelopen week. Hij had toen al en paar weken onder een hoes stilgestaan, buiten en de benzinetank was bijna leeg. Ik heb hem met een beetje geduld na een paar keer starten aan het lopen gekregen. Ik maak me er niet te veel zorgen over en wijd het aan de stilstand. Hij heeft nog maar een dikke 25 duizend km gelopen waarvan de helft de afgelopen 3,5 jaren. Kleppen zijn nog nooit gesteld of gecontroleerd sinds hij de fabriek heeft verlaten, bougies zijn twee jaar oud, luchtfilter is redelijk nieuw, accu is 3,5 jaar oud. Eenmaal onderweg en met een volle tank draait hij als een zonnetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan