Achterlicht

netebuk

Rookie
22 sep 2005
24
0
belgie
Hallo
Ik heb een srad 600 van 1998.
Mijn batterij is deze week leeggelopen,
Na het opladen merkte ik dat mijn verlichting van mijn toerentalmeter en snelheids meter niet meer werkte.
Na onderzoek zag ik dat mijn achterlicht en standlicht ook niet werkt en op dezelfde zekering liggen.
De zekering vervangen, maar mijn achterlicht, standlicht en toerental verlichting werken nog steeds niet.
Waaraan zou dit nog kunnen liggen?
Mvg
 
zit je zekering goed in de vatting, niet een lichtere genomen (5 amp, ipv 10 amp bijvoorbeeld)
accu goed vastgezet en aardekabel gecontrolleerd,

check ook of er ergens een kabel gesmolten is..
ik denk dat er een aarde kabel ergen... los zit en deze aan/ uit - aan/ uit gedaan heeft..
 
Juist eens aan het meten geweest.
Op een andere zekering. (Knipperlicht. Claxon. ....)
Komt er 12 v toe.
Op de zekering van mijn achterlicht maar 0.5 volt.

Je meet verkeerd of die zekering is ook NDK
kabelbreuk, schakelaar defect, massa probleem, slechte stekkerverbinding, enz enz, ze hebben je in de fabriek al geholpen, door veel kabels een ander kleurtje te geven
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen al mijn standlicht en toerental display verlichting in gang gekregen. Nu nog mijn achterlicht.
Kan het aan mijn batterij liggen?
Is 6 jaar oud en volledig plat geweest.
 
Meert de spanning tussen de min van de accu en min van het achterlicht.
Doe hetzelfde met de plus van accu en plus van achterlicht.
Daar waar je zo'n 12 volt meet zit de fout.
Meet daarna steeds een stukje terug totdat je de breuk vind.
 
Mss iemand een elektrische schema.
Alhoewel ik er niet veel van ken. Kan ik mss gemakkelijker de draden volgen.
Ik heb eens mijn carnage af gehaald en zie dat er nog redelijk veel kabels lopen.
:-)
 
Kan het aan mijn batterij liggen?
Is 6 jaar oud en volledig plat geweest.
Met deze ervaring had ik gelijk de accu vervangen.
Een volledig platte accu is niet meer te vertrouwen.
De basis van alles moet wel goed zijn om te starten met zoeken naar een oorzaak.
Maar even op de startknop drukken is ook een test. :+

Het moet natuurlijk wel branden als de motor loopt / met verhoogd toerental.

Accu raakt snel leeg
De meest voor de hand liggende verklaring is dat de accu door slijtage aan het eind van zijn inzetbaarheid is geraakt.
Bij accu's in cyclisch bedrijf is de levensduur sterk afhankelijk van de diepte van ontlading. Feitelijk wordt de levenduur van een dergelijke accu reeds bepaald bij de aanschaf. Daar dient allereerst te worden onderzocht of de accu geschikt is voor de beoogde stroomafname én het beschikbare laadregime.
Te diepe ontlading door onvoldoende capaciteit van de accu of de lader/dynamo kan leiden tot versneld verlies van actieve massa en dus verkorte levensduur.
Een andere, mogelijke oorzaak is sulfatering wanneer de accu langere tijd in ongeladen toestand heeft doorgebracht. Niet alleen verhindert sulfatering de ladingopname, maar ook kunnen sulfaatkristallen in de vorm van scherpe naalden sluiting veroorzaken tussen de positieve en de negatieve plaat. Als een gesulfateerde accu wordt geladen zal als gevolg van deze sluiting de spanning snel oplopen zodat een automatische lader meent dat de accu volgeladen is en uitschakelt. De accu lijkt wel vol, maar is het niet – en dus is hij ook weer snel leeg!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan