Maten achterwiellager Honda CB500 ('97)

Totl

Noorderling
8 jul 2014
1.805
174
Goeie!

Ik ben opzoek naar de maten van de lagers+eventuele keerringen in het achterwiel. één (of beide) lagers is namelijk niet lekker meer, en moet dus vervangen worden.

Ik heb gegoogled en gezocht in het haynes handboek, maar heb de maten niet kunnen vinden. Gelukkig ben ik vast niet de enige die zo'n 13123 in een dozijn motor heeft dus stel ik de volgende vraag: Weet iemand de maten van de lagers+evt keerringen die in het achterwiel van mijn Honda CB500 uit 1997 moeten?

mvg,
Daniël
 
"Lagerboer" kennende en zoals Martell al aangaf koopt hij inderdaad restpartijen, overtollige voorraden op. Op zijn site kun je ook zien dat hij van bepaalde types maar enkele stuks of soms 1 exemplaar heeft. Als die verkocht zijn verdwijnen ze van zijn site en zijn ze (voorlopig) ook niet meer leverbaar.

Heb regelmatig lagers bij hem gekocht. Soms kun je aan de doosjes zien dat ze lang "op stock" hebben gelegen. Ik heb daar geen probleem mee. Interessant zijn de scherpe prijzen waar hij zijn lagers voor aanbiedt. (en ik denk echt niet dat hij ze weggeeft)

De opmerking van SB, "Er zijn wel partijen namaak SKF-lagers op de markt, maar of deze dat zijn kan ik niet zeggen" is bijna tendentieus te noemen.

Voor de duidelijkheid, en deze uitspraak neem ik voor mijn rekening: "ik heb gehoord dat er bandenboeren zijn die voor scherpe prijzen banden kunnen leveren maar zonder het je te vertellen een B-keus op je motor zetten. Heb ik gehoord hè, ik weet het niet zeker.

Wat ik wel denk te weten is dat SB vast niet graag aan zo'n uitspraak "gekoppeld" wil worden.

Edit: TS, sorry voor het "vervuilen" van jouw topic. (ik zal het niet meer doen) :$
 
Laatst bewerkt:
Ik koop dit type lager van FAG bij de machinehandel hier in het dorp voor ongeveer dezelfde prijs. Ik zou het gek vinden als ik voor een SKF of Timken lager 50% meer moest betalen.
En in alle gevallen zijn het betere lagers als die Honda er af fabriek in zet.
 
Ik koop dit type lager van FAG bij de machinehandel hier in het dorp voor ongeveer dezelfde prijs. Ik zou het gek vinden als ik voor een SKF of Timken lager 50% meer moest betalen.
En in alle gevallen zijn het betere lagers als die Honda er af fabriek in zet.
Gebruikt die geen SKF dan?
 
Dat zou mij hogelijk verbazen. Ik ben het tot nu toe in geen enkele Honda tegen gekomen. Altijd naamloos, of PlinPlong merk.
Toen ik ooit achterwiellagers voor een GL1200 bij de dealer ging halen, zat er SKF in de Honda verpakking.
Vandaar dat ik er over begon :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De opmerking van SB, "Er zijn wel partijen namaak SKF-lagers op de markt, maar of deze dat zijn kan ik niet zeggen" is bijna tendentieus te noemen.

Voor de duidelijkheid, en deze uitspraak neem ik voor mijn rekening: "ik heb gehoord dat er bandenboeren zijn die voor scherpe prijzen banden kunnen leveren maar zonder het je te vertellen een B-keus op je motor zetten. Heb ik gehoord hè, ik weet het niet zeker.

Wat ik wel denk te weten is dat SB vast niet graag aan zo'n uitspraak "gekoppeld" wil worden.
En bestaan geen B-keuze motorbanden (van de grote merken). Dit verhaal stamt van ca. 10 jaar geleden toen de importeurs zichzelf en hun klanten dachten te moeten verdedigen tegen de internethandelaren.
Maar ik begrijp jouw bedenkingen tegen mijn opmerking. Het feit dat iets bestaat en gebeurt zegt nog niets over een specifieke aanbieder (maar dat heb ik ook nooit zo bedoeld).
 
Toen ik ooit achterwiellagers voor een GL1200 bij de dealer ging halen, zat er SKF in de Honda verpakking.
Vandaar dat ik er over begon :)
Dat heb ik nog nooit gedaan. Ik doelde ook op de lagers die uit de motor kwamen, af fabriek. Bij vervanging gaat er bij mij in wat de lagerboer verkoopt. Meestal SKF, Timken of FAG.
Lagers koop ik alleen bij de dealer als het geen handelsmaat is. De dealer verkoopt hele dure doosjes.
 
ik heb toch ergens op dit forum al eens gelezen dat banden af fabriek van een mindere kwaliteit zijn dan die je later monteert.
Dat is iets anders, die banden hebben (vrijwel allemaal) een apart typenummer of naam waardoor je ze kan herkennen. Imitatie motorbanden bestaan niet, imitatie merklagers wel. En die zijn dus niet herkenbaar aan de naam of typenummer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan