Yamaha Diversion XJ600S spontane uitval...

DexterXL

Die hard MF'er
15 sep 2015
551
268
N-W Veluwe
Facebook
Dag,
ik zit met een mysterie....

Het complete voor traject:
mei 2015 in het bezit gekomen van deze Yamaha Diversion XJ600S 1991!!
motorblok door onkunde defect, bijna alles gedemonteerd, alleen achterbrug
en frame nog aan elkaar, niets aangepast aan de draadboom...
Ander motorblok van een 93-er zonder carb's erin gedaan, eigen carb volledig
gedemonteerd en gereinigd, alles gemonteerd, en direct starten en lopen.

Afgelopen zaterdag voor het eerst erop mogen rijden, was ruim 80km, maar merkte
onderweg al wel dat hij soms (30 á 60 sec) een cilinder niet mee werkte, dus nieuwe
bougies en bobine's gehaald.
Deze vandaag willen monteren, bougies geen probleem, maar de bobine's waren van
een XJ900, en deze paste niet, dus ik dacht even op de motor ze te gaan ruilen....
Echt, de eerste 9 km als een zonnetje en lekker rap op het gas reageren, echter bij
km 10 begon hij in te houden en amper meer vooruit te komen, eenmaal koppeling
in, toen was het echt klaar, dus uitgerold naar een fietspad....

Nog 3 á 4 keer geprobeerd te starten, heel soms 1 plofje, maar vaak niets, wel
gewoon ronddraaien, maar de 5e keer ineens het neutraallampje zeer zwak en
amper nog willen ronddraaien, dus dacht dat de accu de geest had gegeven.
Na een stukje gewandeld te hebben, toch maar weer een poging wagen, dus
alle stekker gecontroleerd, gekeken of er benzine in de vlotters zaten, accupolen
vast, zekeringkast bekeken, her en der een tikje erop.
Daarna neutraal lampje weer vol helder, en weer starten als normaal, dus gelijk
maar weer terug naar huis gereden, reed heerlijk en geen 1 hapering meer gehad.
Net nog de accuspanning en laadspanning gecontroleerd, maar is allemaal binnen
de juiste waardes, en kan ook niet bedenken dat het aan de accu ligt, want volgens
mij moet hij ook kunnen rijden zonder accu....of ik zie wat over het hoofd...

Het enige wat ik weet is dat ik net de km ervoor 2x vol doorgetrokken had vanaf
een stoplicht, vlak daarna dus inhouden....

Herkent iemand dit??
want zo is hij nog niet betrouwbaar
of tips waar naar te zoeken/kijken?

BVD
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik denk dat het aan de accu ligt en volgens mij kan hij niet rijden zonder accu. Start hem maar eens en trek dan de accu pool los.

Hans...zover had ik nog niet gedacht, ik had de logica dat de dynamo genoeg spanning
kon maken om dat gedeelte goed te laten functioneren.
Heb vroeger vaak zat scooters zonder accu laten rijden, ging prima, maar nu ik er over
nadenk, hebben die geen dynamo, maar een lichtspoel, en dat zou dan anders werken??

Het gekke is, dat de motor vanaf juni stil heeft gestaan, en vorige week in 1x starte
zonder een dip in de startmotor toerental, en gisterochtend ook probleemloos....
 
Jij bent je tijd ver vooruit ;)



ALs je vrijloop lampje zwak brandde en daarna weer fel zonder de accu tussentijds bij te laden heb je ergens een slecht contact / massa probleem.
Ja, ik kan sneller typen dan soms verstandig is :)

Massa probleem zou idd ook een optie zijn, dat wordt vrijdag maar weer alles demonteren
om alle stekkers te controleren.
Zou zomaar ook het "spontaan" op 3 cilinders of zelfs 2, kunnen verklaren, een slecht
contactje van een zekering, zou dat ook zo'n effect kunnen maken??
 
Ja, ik kan sneller typen dan soms verstandig is :)

Massa probleem zou idd ook een optie zijn, dat wordt vrijdag maar weer alles demonteren
om alle stekkers te controleren.
Zou zomaar ook het "spontaan" op 3 cilinders of zelfs 2, kunnen verklaren, een slecht
contactje van een zekering, zou dat ook zo'n effect kunnen maken??

Bij zulke storingen kan alles, niets is onmogelijk. Je moet gewoon bij het begin beginnen, massa kabel van accu naar blok, vervolgens meten of je frame wel goede massa heeft met het blok etc. Hetzelfde geldt voor de 12Volt kant. Heb je wel 12V bij je zekering, funktioneert het contactslot wel foutloos, heb je wel 12V bij je bobines.

Meten is weten, gissen is missen.
 
...en een stapje verder??
Ja en nee, valt nu binnen 5 km uit, maar zodra ik onder het zadel
rommel met de draden, dan is het ineens weer in orde,


ohja, intussen wel heel veel van het lijstje na kunnen lopen,
direct na uitval is er gewoon benzine in alle carbs, 2 extra
massa kabels aangelegd, 1x naar de startmotor, en 1x naar
de bobine.
Accu blijft koud, dus niet de spanningsregelaar die te veel
spanning levert, was ook gemeten, geen enkele zekering
aangetast accupolen zaten en zitten muurvast.
Dus ben nu min of meer overtuigd dat het zekers een
electrisch probleem is, en dan qua reactie van alle afnemers,
neig ik naar een massa probleem in de buurt van de accu of
de stekker van de CDi of diegene ernaast....
 
Laatst bewerkt:
...tot op heden denk ik, je moet er maar voorzichtig mee zijn, dat ik het probleem
uitvallen " gevonden " heb.
Ik heb er uiteindelijk een andere CDi op gezet, en de draadboom beter aan het frame
vast gemaakt.
Daarna gaan rijden, en kwam zowaar verder, helaas viel hij toch weer uit, alsof het zo
moest zijn...recht voor de deur van Kommer Garderen, daar heeft Johan een blik geworpen
en wat kosteloze adviezen gegeven waar ik wat mee kan...
Komt erop neer dat ik eigenlijks vanaf 0 moet gaan beginnen, dus eerst klepspeling
controleren/afstellen, daarna alle carburateurs gaan reviseren, dan brandstof afstellen,
en daarna carburateurs synchroon stellen....kortom: Kassa!!

Maar dat was nog steeds niet het uitvallen, na het uitvallen doet hij het binnen een paar
minuten gewoon weer vrolijk op 4 cilinders....achteraf kan ik me wel voor mijn kop slaan,
want meestal ben ik de eerste die bij vreemde uitval storingen roep: Tank niet vacuum??
Johan gaf al aan dat dat een oorzaak kon zijn...stom, maar hij kwam er ook achter dat
het brandstof membraanpompje er niet meer op zat, en bedankt vorige eigenaar.....
gelukkig heb ik een voorraadje reserve onderdelen, en daar ligt, als het goed is, nog een
elektronische pomp tussen van een nieuwere type, dus die maar eens pas gaan maken.

Tevens wil ik hyper modern, zelf carburateurs synchroon gaan stellen, maar moet eerst
nog wat extra info gaan inwinnen zodat ik mijn apparatuur niet defect maak.

Intussen heb ik de tankdop helemaal gedemonteerd, schoongemaakt, en door gespoten
met perslucht, tot op heden niets meer aan ellende gehad en bleef op 4 cilinders lopen.

Weet iemand ook wat de onderdrukken ongeveer zijn van de carburateurs??
mag in bar mbar of Pa, ik heb voor mijn werk een digitale drukverschil meter, alleen heeft
die een beperkt meetbereik, hopelijk dus niet te beperkt, want dan kan ik alles zelf
uitvoeren thuis :Y
 
Waarschijnlijk heb je een kabelbreuk ergens in de kabelboom en/of een slechte stekker verbinding. Vaak zit de boosdoener bij de stuurkolom, of onder de buddy in de buurt van de accu. Accudampen kunnen al behoorlijk contactacten in de buurt in een stekker laten corroderen. Ook vocht kan hierbij meespelen.

Haal de stekkers maar eens 1-voor-1 los (wel eerst de noodstop uit, sleutel uit contact en nog beter, accu loskoppelen). Gezonde stekkers hebben een zilverkleur. Soms zijn ze vies/zwart,verroest of helemaal groen uitgeslagen (koper).

Goed schoonmaken, pufje zuurvrije vaselinespray op beide stekkercontacten en weer in elkaar klikken. Zo loop je de hele kabelboom af.

Kijk ook goed de stekker connectors na van de dynamo naar de accu en startmotor. In erge gevallen kan zelfs de plastic connectorbehuizing gesmolten zijn door slechte stekkerverbinding (gaat dan op die plek enorm vonken i.p.v. geleiden en daardoor blakert het zwart en kans op een verbrandde stekker).

Veel elektrische storingen hebben als oorzaak haperingen in de stroomkring. Dus stekkers of een breuk in een kabel. Ook raadzaam is het om de stekkers op de bobines na te kijken of die nog mooi schoon zijn. En check ook even of de bobine behuizing nog heel is, en niet kleine scheurtjes heeft want daar kan vocht inkomen. Hierdoor kan de motor heel slecht gaan lopen (minder cylinders, bokkerig etc..)
 
Laatst bewerkt:
Tot op heden was het na de laatste uitval, voordat ik de tankdop gereinigd heb, niets meer gerommeld met de bedrading.... echt puur een aantal minuten wachten en alles weer
in orde.

Dus ik denk dat ik terug moet komen op de constatering dat het in de bedrading rondom
de accu moet zijn.
Stekkers zijn vorige week los geweest, zijn allemaal niet aangetast of verkleurd, heb ze
wel preventief ingespoten met vochtwerend en contact verbeterende spray.
Daarna motor gestart en aan alle draden zitten "rommelen", maar geen enkele reactie
in het toerental of geplof uit de uitlaat, uiteraard ook de bobine's in mijn handen gehad,
zaten wel 2 stekkers wat losser, is hersteld.
Valt echt pas uit tijdens het rijden, dus neig idd richting het brandstof gedeelte.

De eerste stap die ik nu ga uit proberen is Co2 afstellen, en daarna synchroniseren,
mocht dat een goed resultaat hebben, dan ga ik eerst een periode rijden om aan te
zien of carburateur revisie echt nodig is voor mijn doeleinden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan