Van 18 naar 17 inch achterwiel

Soldierdog

Die hard MF'er
25 sep 2014
315
87
Uithuizen
Beste mensen,

Zoals de titel al doet vermoeden heeft mijn cbr400rr nc23 een 18-inch achterwiel. Nu heb ik een setje wielen van een nc29 weten te bemachtigen en dat is een 17-inch achterwiel. De bandenkeus neemt met een 17-inch wiel behoorlijk toe, daarom ook deze swap.

Nu zal logischerwijs mijn achterkant een halve inch zakken als ik dezelfde maat band eronder zou leggen maar dan 17 inch.

Ik vraag mij dus af in hoeverre het zakken van de achterkant invloed heeft op het stuurgedrag van de motor? Het is maar 1,2 cm ongeveer.

En als dit invloed heeft een hogere band monteren? Aanbevolen is 150-60, dus dan naar 150-70 gaan of 160-60 of 140-70.

Of zal ik de voorkant een stukje laten zakken?

Zo snel ik kon zien, dat als ik wel kies voor een hogere band, de keuze opeens weer behoorlijk slinkt :/

Heeft iemand het verlossende antwoord? :+
 
Even een update met hoe de swap ervoor staat.

Door het bestellen van de demperrubbers en van een pasbusje (om vervolgens de melding te krijgen na drie week dat deze niet meer leverbaar is). B|

Het pasbusje dus maar laten draaien, om het achterwiel eindelijk te kunnen passen in de achterbrug. Remschijf liep lichtelijk aan tegen de remklauwhouder. En er is blijkbaar maar één kettingtandwiel te vinden voor een achterwiel van een NC29 ;( en die heeft 39 tandjes. Ik wil meer tandjes :+

Dus het wiel en een nieuw achtertandwiel liggen bij iemand die het kettingtandwiel aan gaat passen zodat deze wel past. En er wordt een beetje van het pasvlak van de remschijf van het wiel afgedraaid zodat het wiel soepeltjes draait.

Hopelijk komt er nu een beetje schot in de zaak :]
 
Beste mensen,

Bedankt tot dusver voor de antwoorden. Dat veervoorspanning verhogen geen hoogteverstelling is, maar wel als gevolg heeft dat de motor omhoog komt is mij bekent. Waarom ik die op "hoogste" stand heb is omdat mijn vriendin geregeld mee achterop gaat. En omdat ik tot dusver de motor prima vindt sturen daarmee. De voorkant is verder niet doorgestoken. Beide wielen (de 17 en 18 inch) zijn 4,5 inch breed.

Een nieuwe schopdemper zou een optie zijn alleen de schopdemper is vorige jaar bij hyperpro nog bekeken en die vond de demper nog prima. Er is dus alleen nieuwe veer opgekomen.

Een hogere band band proberen en dan zien of dat het gewenste effect heeft of dan alsnog de voorkant laten zakken. En anders een andere dogbone of schopdemper. Tenminste eerst van een simpele ingreep naar wat uitgebreider. :+

Maarja dan welke band het is een stuurfietsje dus het idee van een bredere band (160-60) dus waarschijnlijk moeilijker insturen staat mij enigzins tegen :P

:?
 
Even een update met hoe de swap ervoor staat.

Door het bestellen van de demperrubbers en van een pasbusje (om vervolgens de melding te krijgen na drie week dat deze niet meer leverbaar is). B|

Het pasbusje dus maar laten draaien, om het achterwiel eindelijk te kunnen passen in de achterbrug. Remschijf liep lichtelijk aan tegen de remklauwhouder. En er is blijkbaar maar één kettingtandwiel te vinden voor een achterwiel van een NC29 ;( en die heeft 39 tandjes. Ik wil meer tandjes :+

Dus het wiel en een nieuw achtertandwiel liggen bij iemand die het kettingtandwiel aan gaat passen zodat deze wel past. En er wordt een beetje van het pasvlak van de remschijf van het wiel afgedraaid zodat het wiel soepeltjes draait.

Hopelijk komt er nu een beetje schot in de zaak :]
bel die motorzaak in veghel eens of 101 motoren voor een blind tandwiel zelf gaten boren en je kunt zelfs tot 90 tands gaan..
Qua banden zou ik inderdaad voor een 160-60/17 gaan dat is een mooie maat voor een 400

En iemand die hamert op pilot power dat het super banden zijn succes ermee op circuit...
 
Goeie banden voor op straat, ik rij niet op het circuit.

De trend bij bandenfabrikanten is overigens steeds meer om bij nieuwe banden als smalste een 160 te leveren. Het banden probleem dat ik zelf had opgelost door van 18 naar 17 inch te gaan keert langzaam terug.
 
Mensen,

Het even geduurd maar de swap heeft eindelijk plaatsgevonden. De oude band moest eerst af zijn
voor ik de 17 inch wielen erin wilde plaatsen.

Om antwoord te geven op ducsmit, het voorwiel is orgineel al 17 inch duss...

Uiteindelijk duurde het wat lang omdat pirelli blijkbaar wat problemen had met het leveren van
banden B|

Maar dat mag de pret niet drukken. Nu is er voor een 110-70 band gekomen en achter een 150-60.
De voorkant is merkbaar hoger geworden ook door de hogere voorband, een vreemde keuze zou je denken maar het voorwiel van een nc29 is blijkbaar 3 inch breed ipv 3,5 inch van de nc23 daarom de keus voor een 110-70 voorband, ik hoop dat het beestje dan nog wat leuker stuurt. Het zijn trouwens pirelli supercorsa's geworden.

Tot nu toe voelt de voorkant erg stabiel aan. Maar het echt gepusht heb ik nog niet, 11 augustus doe ik weer een CRT eens zien wat dat wordt.

Wat er nu geswapt is: achterwiel (nc29), beide pasbussen (nc29), en tandwielhouder en tandwiel (nc29), ook het voorwiel is geswapt past 1 op 1 (remschijven en pasbussen van de nc23 kun je gebruiken).

En nu :] :]

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan