Beginnersvraag over wielen

HugoW

Die hard MF'er
12 okt 2015
252
1
Wijk bij Duurstede
Hoi,
in een ander topic leerde ik al dat zowel wielen als banden van een motor rond moeten zijn ( ;) ), ik heb nog een vraag over wielen. Ik ga bezig met een Suzuki GSX 400 E uit begin jaren '80. Die heeft gegoten (?!?) aluminium velgen. Ik wil liever spaakwielen hebben. Zijn wielen van motorfietsen net zo uitwisselbaar als bij auto's? Waar moet ik op letten? Velgdiameter neem ik aan, maar verder?

Dank,

Hugo
 
Laatst bewerkt:
niks moet, maar ronde wielen zijn het meest praktisch :+
denk ook aan de maten van de naaf, as diameter, pasbusjes als je een afwijkende naaf hebt tov origineel, remschijf en klauw vergt misschien aanpassingen, snelheidsopnemer wil ook wel eens aan je voorwiel zitten.
 
niks moet, maar ronde wielen zijn het meest praktisch :+
denk ook aan de maten van de naaf, as diameter, pasbusjes als je een afwijkende naaf hebt tov origineel, remschijf en klauw vergt misschien aanpassingen, snelheidsopnemer wil ook wel eens aan je voorwiel zitten.

je zal moeten kijken of je een passend wiel kunt vinden,
en deze pas maken op jouw brommer...
niets is onmogelijk,

kost alleen tijd en helaas ook geld... alleen dat laatste kan je zelf nog een beetje beinvloeden...
 
niks moet, maar ronde wielen zijn het meest praktisch :+
denk ook aan de maten van de naaf, as diameter, pasbusjes als je een afwijkende naaf hebt tov origineel, remschijf en klauw vergt misschien aanpassingen, snelheidsopnemer wil ook wel eens aan je voorwiel zitten.

dat is bijna allemaal aanpasbaar, belangrijkste zijn : past het wiel (met band erop) tussen de achterbrug en kan je de ketting korrekt uitlijnen.
 
Laatst bewerkt:
Zijn wielen van motorfietsen net zo uitwisselbaar als bij auto's?
Nee.


Bijna elk model / modeljaar heeft zijn eigen specificaties. Het gaat dan met name om de breedte van de naaf en dikte van de as waarmee het wiel vast zit. Alles is pas te maken, soms met wat meer moeite, soms wat makkelijker. Maar plug & play is uiterst zeldzaam.
 
Ah, OK. Handig... Dus met de auto wielen naar de sloop, vergelijken, en daarna een avondje aan de draaibank voor bussen en verloopstukken. De snelheidsmeter lees idd van het voorwiel, dat zou ook nog een obstakel kunnen zijn (of een nieuwe met reed-pickup of zo erop...)

Dank!

Hugo
 
Ah, OK. Handig... Dus met de auto wielen naar de sloop, vergelijken, en daarna een avondje aan de draaibank voor bussen en verloopstukken. De snelheidsmeter lees idd van het voorwiel, dat zou ook nog een obstakel kunnen zijn (of een nieuwe met reed-pickup of zo erop...)

Dank!

Hugo
:?
 
as diameter en naafbreedte zijn belangrijk om deze in je achterbrug te passen,
daarbij komt dat je ketting ook recht moet lopen,

dus beter een wat smallere naaf kiezen en met afstand ringen/ boutjes je ketting/ remschijf (?) pas maken...
 
Op zoek gaan naar spaakwielen van een gs550 van voor 80.
En dan eventueel vergelijken, maar je ontkomt niet aan het draaien van pasbusjes.
Geen probleem hier op MF, er zijn hobby draaiers genoeg.
Gs550 heeft 19" voor en 18" achter. Asdiameter zal iets van 15 of 17 mm zijn.
Gs 550 heeft schijven voor en trommel achter.

Voorwiel zou ook van gs750 of gr650 kunnen.
750 heeft achter schijf
Gr650 heeft achter 16"

Even googlen op biggelaar in boxtel heeft veel suzuki delen.

Schiet me tebinnen, suzuki gn250 of 400 hebben voolgens mij ook spaakwielen.

Voorbeeldje van een suzuki samenraapsel;
full


Voorvorkpoten met remklauwen van gs550
Wiel van gs750
Schijven van gsx1100
Gemonteerd in een GR650
Alleen 4 busjes laten draaien om de remklauwen iets naar binnen te plaatsen aangezien de GR de poten iets verder uit elkaar heeft.
 
Laatst bewerkt:
Nee.


Bijna elk model / modeljaar heeft zijn eigen specificaties. Het gaat dan met name om de breedte van de naaf en dikte van de as waarmee het wiel vast zit. Alles is pas te maken, soms met wat meer moeite, soms wat makkelijker. Maar plug & play is uiterst zeldzaam.


Nou bij auto's is dat ook helemaal niet vanzelfsprekend...
3-4-5 gats, de onderlinge afstand ( steekmaat) de gaten van de wielbouten, de naafdiameter, de ET waarde, zit de remklauw in de weg ( zo zijn er b.v. op de volvo 850 5 niet uitwisselbare verschillende velgmaten uitgebracht, dan heb je het over EEN type auto) en ook daar geldt dat uiteindelijk alles pas te maken is
 
Laatst bewerkt:
@ K@W@; ik weet hoe autovelgen werken, maar die waardes zijn dus bekend. Als je een velg met dezelfde 'getallen' koopt past hij. Van motorvelgen is er dus kennelijk niet z'n standaard. Ik heb al een paar demontagebedrijven gevonden waar ik langs zal gaan met de oude velgen.

Hugo
 
@ K@W@; ik weet hoe autovelgen werken, maar die waardes zijn dus bekend. Als je een velg met dezelfde 'getallen' koopt past hij. Van motorvelgen is er dus kennelijk niet z'n standaard. Ik heb al een paar demontagebedrijven gevonden waar ik langs zal gaan met de oude velgen.

Hugo

Dat vergeet dus maar, een velg van een polo heeft "dezelfde getallen" als b.v. SOMMIGE golfjes, maar die hebben andere remklauwen, dus loopt de velg tegen de klauw, en dit geldt b.v. ook als de ene versie achter schijven heeft en de andere trommels...

Steek 4x 100 komt veel voor, maar ook de vorm/ontwerp van de velg is niet altijd hetzelfde
 
Alle getallen, hè, niet alleen steek... En er zullen vast uitzonderingen zijn, maar ik heb 15 jaar lang velgen besteld (niet continue...) op de juiste maten en nooit problemen gehad.

Hugo
Dan zou je toch onderhand het verschil tussen een velg en een wiel moeten weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan